Pajor Tamás;

2019-01-26 10:00:00

Zenei nagykoalíciót hozott össze az egykori underground botrányhős

„Nem kell a kamu fagyi, a maracujás, elég, ha jó torkot mar a gulyás" – Pajor Tamás megpróbálja a lehetetlent, szellemesen hazafias dalt dúdoltat a politika vezérelte megosztottságban.

- Létrehozta a zenei nagykoalíciót egy hazaszeret-dal erejéig. A résztvevők szinte mindegyike jelentkezett már hasonló indíttatású produkcióval, de világnézetileg nagyon távol állnak egymástól. Elég az eszdéeszesként címkézett Geszti Péterre és a rendszeresen lenácizott Frankadelire gondolni. Működött a kémia a felvételeken? Életképes a nagykoalíció? (Pajor Tamás a napokban egy, a hazaszeretetet propagáló számmal jelentkezett, amelyben a hazai zenei élet számos ismert előadója szerepel. Erről részletesen lásd keretes írásunkat.)

- A nagykoalíció politikai kategória, ezt megelőzi maga az ember. Az emberiség együttélése kötelező kör. Szemben a politikai nagykoalícióval, amely szükségszerűen érdekalapú, az emberiség együttélésének értékeken kéne állni, legfőképpen a második legnagyobb parancsolaton, “Szeresd embertársadat, mint önmagadat!” Egyének vagyunk, így a véleményalkotás a sajátunk, ebből pedig okvetlenül véleménykülönbség adódik. Törekednünk kell megteremteni a békés egyet nem értés világát.

 

- Prédikátor néven jegyzi ezt a dalt, miközben valóban prédikátorként dolgozik a gyülekezetében. Összefügg a kettő? 

- Persze. A hivatásom beemelése a névbe még akadálytalanabbá teszi fő üzenetemet, az evangéliumot.

 

- Felszínes bibliai ismeretekkel is feltűnő a gondolati hasonlatosság a Prédikátorok könyve és a koncepció, illetve a dal üzenete között. Remélem, nem érzi blaszfémikusnak, ha néhány kérdést erre alapozok.

- Ez a párhuzam inkább erősen és túlzóan megtisztelő, hiszen a Prédikátor Könyvének szerzője Salamon, a világtörténelem legbölcsebb embere volt, legalábbis Jézus Krisztus után. Úgyhogy inkább maradjunk annyiban, hogy a cél számomra is Isten üzenetének átadása.

 

- Föltettem magamban, hogy bölcsességemben mindent megvizsgálok és kikutatok, ami az ég alatt történik. Ilyen hálátlan feladatot bízott Isten az emberek fiaira, hogy vesződjenek vele. (Préd 1.13.) Ez a dalszövegein is átüt. Toleránsabb-e attól, hogy azokkal is együttműködik, akikkel nem ért egyet? 

- Az előbb említett békés egyet nem értés, illetve szeretet és méltánylás alapú közösségteremtés értelemszerűen nem követeli meg az egyetértést és nem zárja ki a konfliktusokat, a vitát, sőt a konfrontációt sem, hiszen a szeretet lényegéből fakad az őszinteség, annak bátor kimondása, amit igaznak hiszünk. Ez az én esetemben azt jelenti, hogy bibliai világnézettel ütköztetem hallgatóimat abban a reményben, hogy mégsem ütköznek meg rajta, hanem befogadják. 

 

- A bölcsek szavai olyanok, mint az ösztöke, és mint a levert cövekek a nyájak javára használja őket a pásztor. (Préd 12.11.) Ez Önről szól: a megbékélést hirdeti, és keresett hozzá egy sokakat elérő formát. Vajon biztos megértik-e egyszerre Fankadeli és Oláh Gergő rajongói?

- Az ösztöke hosszú, hegyes eszköz, amely az igába fogott ökröket volt hivatott visszatéríteni a helyes útra, amikor eltértek attól. Az állatot a fájdalomérzet téríti vissza. A valóság sajnos az, hogy legtöbbször bennünket, embereket is. A visszatérítés e fájdalma nem más, mint ütközés Isten Igéjével. Ez fáj, de az érdekünkben történik. Igazi megbékélés csak így lehetséges. A szívünk nem talál nyugalmat, amíg Istennel konfliktusban állunk, azonban, ha vele megbékülünk, egymással is meg fogunk. Hogy ezt az emberek elfogadják-e? Ebben csak reménykedni tudok.

 

- Ideje az eltépésnek, és ideje a megvarrásnak; ideje a hallgatásnak, és ideje a szólásnak. (Préd 3.7.) Mitől lett aktuális most a megszólalás?

- Az ilyen megszólalás mindig aktuális, eddig is törekedtem rá. Ez a kulturális foglalat talán most hallhatóbbá teszi, amit mondok.

 

- Ideje a szeretetnek, és ideje a gyűlöletnek; ideje a háborúnak, és ideje a békének. (Préd 3.8.) Mit vár a projektjétől? 

- Azt, hogy minél több helyen elmondhassam, a világnak van egy Teremtője, aki úgy szereti az embereket, hogy elküldte az egyszülött fiát, hogy a mi bűneinkért helyettünk szenvedje el a halált és mivel emberként is bűntelen maradt, feltámadott a halálból. Továbbá azt, hogyha ő szeretetből az egész életét odaadta, személyesen mindannyiunkért, mi is adjuk át magunkat, engedelmeskednünk Neki, megbízva szavában.   

- Láttam azt is, hogy minden igyekezet és minden siker csak az egyik féltékenykedése a másikra. Ez is hiábavalóság és szélkergetés! (Préd 4.4.) Igaz, hogy az irigység magyar alaptulajdonság?

- Általános emberi tulajdonság sajnos. Hogy Magyarországon ez erősebb-e, lehet, nem tudom. Ha igen, meglehet, hogy azok a rendszerek is felelősek érte, amelyek megnyomorították, kisemmizték, leigázták megfigyelték a hatalmuk alatt állókat.

 

- És ha valaki megtámadja az egyiket, ketten szállnak vele szembe. Mi több: a háromágú kötél nem szakad el egyhamar.(Préd 4.12.) A mindenkori hatalomnak éppen ezért a kötél szétszálazása áll érdekében, nem?

- Az itt említett kötél a szeretet kötele. Az evilági hatalom természete bibliai alapon megközelítve szükségszerűen tartalmazza az emberi bukás következményeit, vagyis mindenkor része a rossz. Ezért kívánatos, bár messze nem tökéletes berendezkedés a demokrácia, ahol az ellenpólusok rendszere gátolja a rossz valóságának elhatalmasodását. És fontos hogy fennmaradjon a magánszféra, ahol az ilyen típusú hatalmak nem képesek elvágni a szeretet köteleit. A verbális erőszak rendkívül káros és közéletünkben ezerrel röpködnek a bélyegek. Pedig fasiszták és kommunisták utoljára a második világháborúban harcoltak egymással, az pedig nem ma volt. 

- A sok tevés-vevés álmokhoz vezet, a sok szóbeszéd meg esztelen kijelentésekhez. (Préd 5.2.) Jobb meghallgatni a másik esztelenségeit vagy érdemesebb figyelmen kívül hagyni?

- Erre akkor én is egy Salamontól vett idézettel válaszolnék, de ez a Példabeszédek könyvéből való. Ne felelj meg a bolondnak az ő bolondsága szerint, hogy ne légy te is ő hozzá hasonlatos. Felelj meg a bolondnak az ő bolondsága szerint, hogy ne legyen bölcs a maga szemei előtt.(Példabeszédek 26:4-5)