Újra napirenden van vasúti mellékvonalak bezárása – értesült lapunk több vasutas szakszervezeti vezetőtől. Más forrásaink szerint a kis forgalmú vonalszakaszok megszüntetésének előkészítését jelzi az is: Fónagy János államtitkár irányításával már javában tart a párhuzamosságokat csökkenteni hivatott egységes országos vasúti- és buszmenetrend létrehozása.
A hírt megerősítette a Népszavának a Közlekedő Tömeg Egyesület egyik alapítója is. Gyöngyösi Máté arra emlékeztetett: a MÁV Start Zrt. már tavaly novemberben két Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei vasútvonalon is arra írt ki közbeszerzési pályázatot, hogy a szerelvényeket autóbusszal váltsák ki. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ugyan megakasztotta a folyamatot, és egyelőre megakadályozta, hogy a kiírásban szereplő december 9-e legyen az utolsó nap, amikor vonat jár a Nyíregyháza-Nyírbátor és a Mátészalka-Csenger vonalon, de a tárca csak általánosságokat tartalmazó akkori reagálása azt erősíti: a háttérben lehetnek tárgyalások a kérdésről. A vasúti személyszállításért felelős állami társaság vezérigazgatója a civil szervezet információi szerint elszánt a kérdésben, és további 12 szárnyvonalat akar felszámolni, mert a cég többmilliárdos hiányából mindenképpen szeretne faragni. A korábbi két megszüntetésre ítélt szakasszal együtt 14 vonalat számolnának fel.
– Minden egyes bezárt vasútvonalért fáj a szívünk, mert ez a legtisztább s leginkább környezetbarát közlekedési mód – mondta a Népszavának Lintényi Levente, a MátészalkaLeaks egyik aktivistája. (Ez a csoport a közelmúltban arról vált híressé, hogy egy tagjuk a vonatok tempóját kigúnyolva csigajelmezben futva előzött le egy szerelvényt.) A város térségében több vonal is veszélyben van, az elmaradt korszerűsítések miatt több helyen csak óránként 25 kilométeres sebességgel mennek a vonatok, ezért az utasok egyre inkább a buszra pártolnak át. Ez a helyzet a Mátészalka-Nyíregyháza, Mátészalka-Csenger valamint a Zajta-Fehérgyarmat vonalon is. A csoport harmadik esztendeje próbálja elérni, hogy az állam a Debrecen-Mátészalka közötti pályát teljes hosszában újítsa fel, és tegye alkalmassá legalább óránként nyolcvan kilométeres sebességre.
2009-ben megszűnt a személyforgalom a Somogyszob-Balatonszentgyörgy szakaszon, mely a Balatonnal kötötte össze a kisvárost, de azt meg tudták akadályozni a helyiek, hogy a nagyatádi vonalat is felszámolják. – Nagyjából tízévente felmerül, hogy be kell zárni a szakaszt – felelte lapunk kérdésére Ormai István, Nagyatád független, civil szervezet színeiben megválasztott polgármestere. – Ezúttal még nem hallottam róla, de a véleményünk nem változott a legutóbbi bezáráskísérlet óta: a városnak óriási szüksége van a vasúti összeköttetésre! A gyékényesi vonalon fekvő településekről ezzel járnak iskolába és munkába, emellett a városból vasúton lehet a legegyszerűbben eljutni Kaposvárra vagy Budapestre.
– Utoljára Baja Ferenc minisztersége alatt fejlesztették itt a vasutat, amikor InterPici járatokat csatlakoztattak az InterCity vonalakhoz, nem csoda, hogy veszélyben a Nyíregyháza-Nyírbátor vonal is – reagált a hírre Németh Attila, Nyírbátor szocialista alpolgármestere. A vonatok innen Nyíregyházáig két óra alatt teszik meg az alig negyven kilométeres utat. Az itt élők azt sejtik: különösebb csinnadratta nélkül átállítják majd őket a buszos közlekedésre – a gyárakba, üzemekbe már most is ilyenekkel hordják az embereket.
A Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője azonban úgy látja,
Ezeken a szakaszokon valóban rossz állapotban van a vasúti pálya, erre költeni kellene az államnak, de a közutak is rémesek, ma a távolsági busznak több idő kell Mátészalkáról Csengerbe jutni, mint a vonatnak – tette hozzá Gyöngyösi Máté. A civil szervezet számításai szerint évi 65 millió forintos veszteséget okozna a cégcsoportnak, ha a MÁV Start nem fizetne ennek a mellékvonalnak a használatáért a pályafenntartó MÁV Zrt-nek. Azt gondolják, ennél nem kerül látványosan többe a pálya és a szerelvény karbantartása, az állomások személyzetének kifizetése. Olyan kézzelfogható vasútfejlesztési terveket várna, amelyek alapján nemcsak az derül ki feketén-fehéren, hogy milyen fővonalakon tervez látványos beruházásokat a kormány, hanem az is, mi lesz a megoldás a központoktól távol eső települések lakóinak szállítására.
A vasúti mellékvonalak jövőjével kapcsolatos kérdéseinkre nem válaszolt a MÁV-csoport, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a helyközi közösségi közlekedés menetrendi szintű összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos munkahelye, a Miniszterelnöki Kabinetiroda sem.