hulladékgazdálkodás;szemétdíj;szemétszállítás;jövő nemzedékek biztosa;kukaholding;

2019-02-13 06:30:00

Alapjogokat is sért a mélyülő szemétválság

Az Orbán-kormány süket a jövő nemzedékek szószólójának a hulladékgazdálkodással kapcsolatos, egyre sűrűbb vészjelzéseire.

Mindeddig nem tapasztalt érdemi előrelépést a hazai hulladékágazat gondjainak megoldása érdekében az Orbán-kormány részéről Bándi Gyula, a jövő nemzedékek szószólója, az alapjogi biztos helyettese. Novemberi, átfogó értékelése szerint hiányoznak az észszerű hulladékgazdálkodás ösztönzői, a szereplők hatáskörei ellentmondásosak, a gazdálkodási döntések alapjául szolgáló terv rendszeresen csak az adott év végére készül el, a szabályozási és gazdálkodási jogosítványok nagy részét birtokló, állami NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. a hulladékszállítók működésének alapjául szolgáló úgynevezett megfelelőségi véleményét tisztázatlan módon, az Alaptörvény által biztosított jogorvoslati lehetőségek nélkül adja meg és vonja vissza. Az – immár az NHKV által beszedett - hulladékdíj nem fedezi a szolgáltatás tényleges költségeit. Ráadásul az NHKV a közszolgáltatók követhetetlen elvek szerint kiszámolt költségtérítését is rendszeresen késve utalja. Ez a biztonságos napi ellátás mellett az önkormányzati vagyont, sőt már a környezetet is veszélyezteti. Szerinte a megfizethető díj és a megfelelő szolgáltatás egyaránt társadalmi érdek, ami között egyensúlyt kell találni. Februárban konkrét panaszok alapján külön is kifogásolta, hogy az NHKV a fogyasztók számára rendszertelenül, késve, gyakorta egyszerre több negyedéves számlát küld. Anyagaiban konkrét megoldási javaslatokat is tett.

Bándi Gyula ehhez képest mindmáig nem tapasztal a hulladékágazat problémáinak megoldását célzó, átfogó intézkedéseket. Felvetéseik által egyedül az innovációs és technológiai tárca érezte magát érintve, azok megfontolását ígérve – közölte lapunkkal a biztoshelyettes. Hallottak a témában tartott tanácskozásokról, ám ezekre a jövő nemzedékek szószólóját nem hívták meg. Kétségkívül nem kötelező sem tanulmányaik alapján intézkedni, sem bevonni a hivatalt az előkészítés folyamatába. Ugyanakkor számos kedvező példát sorolt. Így az agrártárca épp a minap szigorított kérésükre a zöldhulladék-égetés szabályain, a római-parti gát kapcsán alakult bizottságba pedig megfigyelőként meghívást kaptak, amit örömmel elfogadtak.

Bándi Gyula szerint a hulladékgazdálkodás mai gyakorlata számos alapjogot sért. Így például mindenki a szerződés szerinti rendszerességgel és ilyen fizetési ütemezéssel várhatja el a szolgáltatás számláját. Ehhez képest máig számos panasz érkezik hozzájuk arról, hogy az egyszerre kiküldött több negyedévnyi kukacsekk kifizetése a megadott rövid határidőn belül sok családnak komoly anyagi nehézségeket okoz.

Megkeresésükre az NHKV a rendszertelen számlaküldést azzal indokolta, hogy nem kaptak megfelelő adatokat a díjbeszedést korábban végző helyi közszolgáltatóktól. Ez viszont meglátása szerint nem szolgálhat indokul arra, hogy az esetleges üzleti vitában nem érintett lakosságot emiatt jogbizonytalanságba és anyagi nehézségekbe sodorják. Ráadásul tapasztalatai szerint az NHKV az első sikertelen adategyeztetési kísérletek után nem tett érdemi lépéseket a címjegyzékek pontosítására. (Megjegyzendő, hogy a 2016-ban megalapított NHKV-nak az elmúlt évek során 28 közszolgáltatótól kellett volna az ügyféladatokat számára értelmezhető módon beszerezni.) Mindazonáltal a rendszer ismeretében Bándi Gyula meggyőződése, hogy az NHKV a rendelkezésére álló listák alapján is kísérletet tehetett volna a számlák szabályos időközönkénti, negyedéves kiküldésére. Az esetleges eltérésekből adódó hiányt pedig a cég a közszolgáltatókon behajthatja.

Mint ismert, az Orbán-kabinet azért központosította és fagyasztotta be a tarifákat, illetve hozta létre az NHKV-t, mert meglátásuk szerint korábban az önkormányzatok akár megalapozott költségek nélkül is emelhették a helyi díjakat. Az új rendszert Bándi Gyula sem tartja „ördögtől valónak”, de szerinte az intézkedések nem bizonyultak alkalmasnak a hulladékszállítás problémáinak megoldására. A bevételek ma se a napi, se a fejlesztési költségeket nem fedezik. Ez utóbbi különös súllyal nehezedik a jövő nemzedékekre. Miközben az ellátás felelősei látszólag továbbra is a helyhatóságok, számos jogot elvontak tőlük az NHKV javára, amely azonban a rárótt feladattal láthatólag nem képes megbirkózni. A szolgáltatókra bevételeik megnyirbálása mellett az EU és az állam is egyre több megvalósítandó feladatot ró, amit nincs módjuk csökkenteni. Ez komoly veszélyt jelent például a szelektív gyűjtésre. Szintén kevéssé biztató, hogy az állam az így kialakuló hiányokat különböző időközönként több milliárdos-tízmilliárdos költségvetési támogatásokkal kénytelen kipótolni. Meglátása szerint már az előrelépést jelentene, ha ez tervezhetővé válna.

Habár a kukákat jelenleg mindenhol ürítik, annak költségeit a Zöld Híd területén már a katasztrófavédelem állja, ami bizonyítottan drágább megoldás. A jövő nemzedékek szószólója észszerűbbnek tartaná, ha a díjbeszedést a korábbi rendszernek megfelelően újra a helyi szemétszállítók végezhetnék.

Bándi Gyula szerint a kialakult helyzet veszélyeztetheti a lakossági szemét elszállítását és a környezetvédelem érdekeit.