Pompeo látogatása után: nagy engedmények Amerikának

Publikálás dátuma
2019.02.13. 08:25
Udvarias félmosoly Mike Pompeo arcán, komoly magyar engedmények a háttérben
Fotó: Vajda József / Népszava
Ukrajna ügyében kitartott, a magyar-amerikai védelmi egyezmény ügyében viszont alapvető kérdésekben engedett a kormány a Népszava forrásai szerint.
Nem hivatalos NATO-Ukrajna-csúcstalálkozót rendeznek csütörtökön Belgiumban. Ez óvatos elmozdulást jelent az eddigi magyar állásponthoz képest, amely a diszkriminatív nyelvtörvényre hivatkozva eddig minden formális tárgyalást blokkolt a katonai szövetség és Ukrajna között. (Legutóbb decemberben akadályozta meg a kormány egy NATO-Ukrajna csúcsot.) Ukrajnával kapcsolatban ugyanakkor vélhetően sikerült meggyőzni Pompeót arról, hogy most a kijevi vezetésnek kellene lépnie a kifogásolt nyelvtörvény módosítása érdekében. Ugyanakkor a magyar fél joggal hivatkozhat arra, hogy számára elfogadható kompromisszum lenne a tavaly júliusi EU-Ukrajna csúcstalálkozó záródokumentuma, amelyben Petro Porosenko aláírásával vállalta a jogszabály módosítását – csakhogy ebből azóta semmi nem valósult meg. Egy forrásunk szerint most már mindenki az ukrán parlamenti és elnökválasztásokat várja, ezek ugyanis jelentősen átrendezhetik a képet, addig viszont már Washingtonban sem erőltetik majd, hogy a magyar fél esetleg további kompromisszumokat tegyen. „Szerintem Pompeo megértette, hogy számunkra az EU-csúcs zárónyilatkozata maga a kompromisszum, amit el tudunk fogadni, hátrébb viszont nem tudunk lépni, ezért most az ukrán térfélen pattog a labda” – mondta egy forrásunk.
Míg Ukrajna kapcsán nem engedett a kormány, addig az amerikai-magyar védelmi egyezmény ügyében forrásaink szerint nagyon komoly engedményeket tehetett a kabinet. Mint azt az ügyre rálátással rendelkező forrásunk elmondta, az egyezménynek Washingtonban afféle „típusszövege” van. Ez tartalmazza a magyar kormány által eddig kifogásolt részeket arról, hogy az amerikai katonákat külön magyar parlamenti jóváhagyás nélkül vezényelhetik Magyarországra, illetve az itt tartózkodó amerikaiak bűncselekmény elkövetése esetén mentesülnek a magyar felelősségre vonás alól. Orbán Viktor – mivel szuverenitáskérdésnek tartotta – mindeddig nem akarta ezeket elfogadni. Mivel azonban Washingtonnak is fontos ez a két rendelkezés, forrásaink szerint nagy valószínűséggel a magyar kormány engedett az ügyben.
Könnyebben ment a megállapodás arról, hogy Magyarország – miként az lapunk elsőként megírta – egy norvég-amerikai kooperációban készülő Kongsberg légvédelmi rakétarendszert vesz. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési programnak ugyanis annyi eleme van, hogy abból bőven lehetett az amerikai fél számára kedves beszerzéseket találni. Abban sincs vita az Orbán-kormány és a Trump-adminisztráció között, hogy diverzifikálni kell a magyar gázbeszerzéseket: Szijjártó Péter nem véletlenül hangsúlyozta, hogy Magyarország kapásból át tudna venni 3 milliárd köbmétert a Fekete-tengerből az amerikai Exxon által kitermelt gázból, nem mi tehetünk róla, hogy román belpolitikai játszmák miatt egyelőre befulladt az üzlet.

Költözik az Arany János utcai trolitároló

Publikálás dátuma
2019.02.13. 07:59
A kép illusztráció
Fotó: Tóth Gergő
Park lesz a korábbi végállomásból, a trolihálózat fejlesztése viszont a kínálkozó lehetőség ellenére is elmarad.
Átépítik Budapesten az Arany János utcai trolivégállomást, másik nevén a Podmaniczky Frigyes teret, így a helyi troli végállomás is megszűnik, a járműveknek menniük kell – írja a hvg.hu. A portál a BKK-nál rákérdezett, hogy mi lesz a 72-es és 73-as járatok sorsa – a közlekedési cég szerint a tér rekonstrukciója már meg is kezdődött, a trolik közlekedése pedig nem változott. Február közepétől annyi mégis módosul, hogy a felsővezeték-rendszer átalakításával a trolibuszok a tér megkerülése helyett a Bajcsy-Zsilinszky úton fordulnak majd vissza, de így is elérik az Arany János utcai metróállomást.
A végállomás kiköltöztetése tökéletes alkalom lenne a trolihálózat fejlesztésére, ami a BKK-nál már rendelkezésre álló önjáró trolik miatt egy méter új felsővezeték építése nélkül is lehetséges lenne – teszi hozzá a lap. Korábban a Szabadság híd lezárásakor hétvégente meg is hosszabbították a 72-es trolit a Fővám térig. Sokan azt hitték, hogy ez lesz a 72-es trolibusz meghosszabbításának első lépése, de a próbát később nem folytatták. Pedig novemberben a Közlekedő Tömeg, és éppen kedden a Budapesti közlekedésről blog is arról írt, mennyit lehetne fejleszteni a budapesti trolihálózaton, ha a semmiben levő Arany János utcánál végállomásozó 72-es trolit összekötnék a szintén belváros szélén végetérő 83-assal.
Szerző

45 százalékkal drágult a kaposvári csodacsomópont

Publikálás dátuma
2019.02.13. 07:50
ÉVEK ÓTA CSÚSZIK A BERUHÁZÁS Kárt már okoztak, az eredmény kevés
Fotó: Radó Ferenc
Kárelhárításra hivatkozva újabb 640 millió forinttal drágult a kaposvári, úgynevezett intermodális csomópont, derült ki az uniós közbeszerzési értesítőből. Így már 12,5 milliárd forintba kerül a beruházás első üteme.
Az intermodális – vagyis a helyi és távolsági autóbuszok, valamint a vonat között átszállási lehetőséget biztosító – csomópont fejlesztését hat évvel ezelőtt jelentette be Kaposvár és a MÁV. Eredendően 35 milliárd forintos kiadás szerepelt a monstre átalakításról szóló tervekben: a rendező-pályaudvart a város szélére telepítették volna, szó esett Kaposvár központja és egy külső városrész, a Donner közúti összekötéséről, sőt, Szita Károly fideszes polgármester még arról is beszélt, hogy a föld alá vinnék a vasúti síneket. A tervek ugyan elkészültek, a megvalósítás azonban váratott magára. Tavalyelőtt nyáron – bő három évvel azután, hogy el kellett volna kezdődnie a különféle indokokkal halasztgatott fejlesztésnek – végül bejelentették: csak 17,7 milliárd forint jut a csomópontra és az ahhoz kapcsolódó fejlesztésekre. A lebutított projekt során – több, a külső városrészek számára fontos elemet elvetettek végül – többek között felüljáró és gyalogos-kerékpáros felüljáró épül, közelebb kerül a pályaudvarhoz a buszállomás, P+R parkolót alakítanak ki, és a környék közútjait is megújítják. A beruházás első ütemét 8,6 milliárd forintra becsülték, végül ennél 3,3 milliárddal drágábban, nettó 11,9 milliárdért nyerte el a Swietelsky Építő Kft. és cseh cége, a Swietelsky stavebni s.r.o. Ez az összeg nőtt most tovább. Az eredeti tervek szerint az idén befejeződött volna a beruházás, ám ez időközben jövő nyárra módosult. És változott az ár is: miután kiderült, hogy egy tartály sérülése miatt jelentősen szennyeződött a talaj, így kármentesítésre van szükség. Hogy a projekt ne csússzon tovább, a feladattal a kivitelező konzorciumot bízták meg, újabb, 640 millió forintot biztosítva a munkára. Vagyis az eredeti árnál már négymilliárddal, azaz 45 százalékkal kerül többe a csomópont.

Még félmilliárd Mészárosnak

Nemcsak az intermodális központ drágult meg a Modern Városok Program keretében bejelentett beruházások közül Kaposváron. A Csiky Gergely Színház rekonstrukciójára kilencmilliárd forintot adott a kormány, a pénzből az eredeti tervek szerint 2018-ra újult volna meg az idén 108 éves épület. Az már nem sokkal a felújítás kezdete után kiderült, a beruházás bizonyosan nem fejeződik be az előírt határidőre, melyet azóta többször is módosítottak, a jelenlegi verzió szerint az év végére készülhet el teljesen az épület. Az is kiderült, a kilencmilliárd forint nem elég a befejezéshez, ezért a kormány 508 millió forintot adott még a munkálatokra a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó ZÁÉV Zrt.-nek.

Szerző
Témák
Kaposvár