David Lynch;

2019-02-28 11:30:00

Lynch, az örök alkotó

A világhírű amerikai rendező, David Lynch képeivel nyílik a harmadik Budapest FotóFesztivál.

Csütörtökön igazi húzónévvel indít a Budapest FotóFesztivál: a közönség a Műcsarnokban a szürreális filmjeiről ismert David Lynch bizarr fotósorozatát tekintheti meg. Az ötvenöt fekete-fehér képből álló Small Stories / Kis történetek című széria azonban nemcsak Lynch különbejáratú világába ad betekintést, de egyben az emberi psziché rejtekeibe is elkalauzol. A hírhedt Twin Peaks-sorozat, a Kék bársony és Mulholland Drive alkotója munkái alól – legyen az mozgó- vagy állókép – ugyanis képtelenség szabadulni.

Januárban még remélhettük, hogy maga a rendező nyitja meg a kiállítást, de az állandóan dolgozó Lynchet szinte lehetetlenség szereplésre bírni. A kiállítás kurátora, Szarka Klára fotótörténész Sandro Miller chicagói fotóművésztől tudott segítséget kérni, aki még a tavalyi fotófesztiválon állította ki John Malkovich szereplésével készült fotósorozatát. Miller ráadásul nemcsak jóbarátja Lynchnek, de több portrét is készített róla, melyek közül kettő a budapesti tárlat vizuális elemeként látható. Így Lynch fotósorozata, melyet először 2014-ben mutattak be a párizsi Európai Fotó Háza és az Item Gallery felkérésére, végre eljuthatott hozzánk.

Lynch neve mára megkerülhetetlen a filmművészetben és a vizuális kultúrában, sőt túlzás nélkül állítható, hogy egy igazi intermediális alkotó. Az eredetileg festőművésznek tanuló Lynch ugyanis nemcsak játékfilmeket rendez, de megállás nélkül fest, tervezett már bútort, rajzolt képregényt és készített reklám- és animációs filmet is. Sőt, már a korai, 1967-ben és ’68-ban készített kísérleti filmjeiben is animált plasztikákat és festményt, és több filmjében is előszeretettel alkalmazott rendhagyó képi megoldásokat, amelyek alaposan meglepték még a legnagyobb rajongóit is. Emlékezetes volt például, amikor 2017 nyarán a Twin Peaks harmadik évadában perceken át mutatta meg absztrakt képekben, hogy mi zajlik egy atombomba robbanásának a belsejében.

Lynch művészetére ugyanis nemcsak a végtelen fantázia, de a meg nem alkuvás is jellemző. Ha kell, akár évekig is képes várni, csak hogy legújabb projektjéhez megfelelő támogatót találjon. Erre talán a legjobb példa a Twin Peaks már említett harmadik évada, amelyhez kivárta, hogy a Showtime nevű cég teljes szabadságot biztosítson a rendezőnek. Arról nem is beszélve, hogy az 1990-ben induló sorozat folytatására a rajongóknak huszonöt évet kellett várniuk, hisz a második évad utolsó részében a meggyilkolt Laura Palmer ki is mondta a kisvárosban nyomozó Cooper ügynöknek: „Találkozunk huszonöt év múlva”. Lynch pedig tartja a szavát. 

A ma nyíló Kis történetek című fotókiállítás is a határokat feszegeti. A montázsolt képeken, akárcsak a filmjein, torz alakok, fej vagy egyéb végtag nélküli figurák tűnnek fel, de maguk a helyszínek, az üres szobabelsők, a nagy terek vagy az csillagok nélküli fekete égbolt is szorongató érzést keltenek. Abban pedig végképp nem lehetünk biztosak, hogy a képek, pontosabban a címben jelzett kis történetek mikor „játszódnak”, hisz Lynch a filmjeihez hasonlóan a fotókon is előszeretettel bontja fel az időstruktúrát. Az álomszerű képek értelmezésénél persze segítséget nyújthat a Lynch-i életmű és motívumrendszer ismerete, de Szarka Klára szerint anélkül is tökéletesen befogadhatók, elég, ha a látogató hallgat az intuícióira, és hagyja, hogy a képek maguktól hassanak.

A kiállítás nem ér véget a képeknél, az egyik teremben két videófelvételen Varró Attila filmkritikus és Nemes Z. Márió esztéta beszélnek Lynch fotóiról elhelyezve azokat a rendező életművében, valamint a csak rá jellemző vizuális világban. Tavasszal a közönség pedig rendhagyó tárlatvezetésre számíthat: a képeket többek között feLugossy László képzőművész, valamint Zacher Gábor toxikológus fogja elemezni, miközben az Uránia Mozi dísztermében Lynch több filmjét is levetítik, köztük a vásznon ritkán látható első filmjét is, a ’77-es Radírfejet. Áprilisban pedig Lynch legújabb múzsája, az énekes-színész Christina Bell érkezik Budapestre, hogy fellépjen a Dürer Kertben, majd ellátogasson a Műcsarnokba. Úgy tűnik, az idei tavasz szürreális lesz.  

Infó:

David Lynch: Small Stories / Kis történetek 

Műcsarnok Kamaraterem 

Nyitva: június 2-ig

David Lynch útvesztőjében: Radírfej

április 5.

Uránia Nemzeti Filmszínház

Christina Bell-koncert

április 7.

Dürer Kert