A energiaipar látszólag zajtalan világához képest feltűnően indulatos határozatban utasította el a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a központi áramhálózatokat üzemeltető Mavir kötelezően benyújtott, nemrég a Világgazdaság által idézett, 15 éves fejlesztési tervét. Az állami céget tervezési folyamatai teljes felülvizsgálatára, a szakma elmúlt évekbeli fejlődésének figyelembevételére, összességében „megfelelő színvonalú” anyag elkészítésére szólítják fel.
A hatóság aggályait a leginkább a legfontosabb szakkifejezések „szövegszerkesztésisúly”-vizsgálata jellemzi. Eszerint az „időjárásfüggő”, a „digitalizáció” és az „irányítástechnika” fogalmak se a Mavir alap-, se háttéranyagában nem szerepelnek, ellentétben az 52-szer leírt „atom”, illetve a hétszer felbukkanó „szén” szavakkal.
Kifejezetten felhívják a Mavir figyelmét, hogy az energiaszektornak mind keresleti, mind kínálati oldala alapvetően változik. A legfontosabb, Magyarországon is komoly súllyal megjelenő irány a megújuló-, különösképp napenergia-alapú termelés előretörése. Ehhez képest a Mavir ezek jövőbeni szerepét a lehető legkisebb mértékben vette számításba, szakmailag tévesen termelési képességük helyett csak méretüket vizsgálva és tartalékként sem számoltak velük. Nem mérték fel az energiahatékonyság, a – jellemzően önellátó - háztartási erőművek és az időjárásváltozások hatásait. Nem tesznek említést a költséghatékony irányítási, informatikai megoldásokról, pedig „a hálózat nem csak vas beépítésével” fejleszthető. „Ez a megközelítés nem elfogadható”, illetve „tarthatatlan”: „az új technológiák hatásának vizsgálatára nem alkalmas” egy anyag, ha „nincs benne szó az új technológiákról” - csak úgy sorjáznak a csípős megjegyzések. A Mavir-anyag kevés kapcsolódást mutat az ugyane irányba mozduló uniós tervekkel és környékbeli fejlesztésekkel. Példaként Németországot hozzák fel, ahol csak akkor engedélyeznek egy vezetéket, ha az sem átszervezéssel, sem a meglévő eszközök megerősítésével nem váltható ki.
A Mavir módszertana hosszú évek óta változatlan - állapítja meg a MEKH. A vizsgált kis számú lehetőség kimenetele borítékolható, az adatok forrását ritkán jelölik meg. Kérdéses, hogy figyelembe veszik-e az utóbbi évek műszaki és energiapolitikai döntéseit, ami nélkül javaslataik vélhetőleg drágábbak. Erre példaként hosszasan sorolják, miért nem engedélyeznek egy jelentős méretű székesfehérvári alállomást.
A már megvalósult fejlesztéseket, illetve igény- és kínálati előrejelzéseiket pusztán felsorolják, azok utólagos eredményességét nem értékelik. Pedig – mint arra lapunk is több ízben felhívta a figyelmet – a korábbi Mavir-előrejelzések jelentős mértékben túlbecsülték a későbbi tényleges fogyasztást. Nem vizsgálnak olcsóbb lehetőségeket, nem közlik az elvetett fejlesztési ötleteket és az elutasítás okát. A közölt változatok mögött nincsenek műszaki-gazdasági számítások. A hatóság költségelemzés nélkül nem fogadja el az üzembiztonság jelentős felültervezését. A Mavir által hivatkozott piacelemzés tételesen ellent mond a hatóság saját tapasztalatainak.
Egyáltalán nem fogadja el a MEKH azt a felütést, hogy a Mavir nem foglalkozik a fejlesztések árra gyakorolt hatásával. Ez ugyanis a cég és a költségek későbbi "elismerését" végző MEKH kötelessége.
A hatóság mindezek okán az anyag teljes, a legfejlettebb nemzetközi tapasztalatokon nyugvó újraalkotására kötelezi a Mavirt. A határidő ez év novembere, de köztes, nyilvános meghallgatást és az új módszertan engedélyezését is magába foglaló feladatokat és időpontokat is megszabnak. A Mavirnak immár a MEKH saját megújulóenergia-fejlődési előrejelzéseit, az elektromos autók és hőszivattyúk elterjedését, illetve az innovatív, "smart"-megoldásokat is érdemben elemeznie kell, mégpedig a lehető legkisebb költségre törekedve. Meg kell vizsgálni a különböző eshetőségeket a régi blokkok eltérő időpontú leállására a Mátrai, illetve az új egységek termelésbe lépésére a Paksi Atomerőműben. Teljesen át kell dolgozniuk fogyasztási előrejelzésüket, illetve részletesen elemezniük kell a korábbi tévedések okait. Mindezek érdekében sokkal szorosabb együttműködésre kérik a Mavirt a hatósággal és a helyi hálózatüzemeltetőkkel, sőt a cég saját belső szakterületei között is.
Lapunk korábban több alkalommal is észrevételezte a kormányzati beruházások - így például a paksi bővítés - úgymond megkérdőjelezhetetlen háttérszámításaként tálalt Mavir-elemzések nagyfokú szakmai bizonytalanságait.
A Mavir ugyanakkor "a sajtón keresztül" nem kíván reagálni a hatósági bírálatokra.