Már a MÁV is elismeri, a BMW-gyár miatt kell nyolc hónapig "pótlóbuszozni" az utasoknak

Publikálás dátuma
2019.03.22. 11:14

Fotó: Népszava
A vasúttársaság korábban "pályakarbantartási munkákkal" magyarázta, hogy áprilistól decemberig Debrecen és Balmazújváros között nem közlekednek vonatok. Kiderült: a gigaberuházás miatt "szívnak" az emberek.
"A Debrecen-Füzesabony vasútvonalon április 1-jétől várhatóan december közepéig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok, Balmazújváros és a megyeszékhely között pedig pótlóbuszok szállítják az utasokat. A személyszállítás mintegy nyolchónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges" - olvasható a MÁV pénteki, MTI-hez eljuttatott közleményében.

Mindez csak azért érdekes (mármint azon kívül, hogy a környékbeli ingázók nagyon nem örülnek neki...), mert a vasúttársaság nemrég egy az internetre is kitett felhívásában még "pályakarbantartási munkákkal" indokolta a két város közti vonatpótló autóbuszok csatasorba állítását. Többen, köztük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület már akkor jelezte,
"a valódi ok az, hogy az autógyár építéséhez kapcsolódó tehervonati forgalmat kell kiszolgálni".

Ezt mostanra tehát már a MÁV is beismerte, hozzátéve, hogy "a térség fejlesztésének köszönhetően - ott épül fel a BMW debreceni autógyára is - sok ezer új munkahely létesül." Ez persze vitathatatlanul jó hír, és biztosan amellett is lehet érvelni, hogy egy ilyen beruházás van olyan fontos, hogy emiatt 8 hónapig kényelmetlenségeket kelljen vállalniuk az utasoknak -
a kérdés akkor csak az, miért nem lehetett ezt már elsőre bevallani, miért volt szükség először a karbantartós magyarázatra.

A friss közlemény már részletezi is a teljes lezárás pontos okait. Eszerint a szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz a Macs nevű megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi. Macson napi három teherszállító vonatról fognak lerakodni, emiatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésére.
Mint írják az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb, mint a közúti szállítás.

A célnak megfelelő legközelebbi bányák 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű közlekedtetésére lenne szükség a kő és a kavics szállításához. Ezek a járművek együttesen öt tonna üvegházhatású szén-dioxidot termelnének. Óriási terhelést jelentenének az útvonalak mentén élőknek a nagy forgalom, az utak romlása és a környezeti károk miatt, ráadásul valószínűleg nőne a torlódások és a balesetek száma is - fogalmaznak.
Még egyszer rögzítsük: ezek megszívlelendő érvek, csakhogy ugyanúgy igazak volt már akkor is, amikor még titkolták, hogy a BMW-gyár építéséhez kötődő szállítás az oka mindennek.

Azért egy kicsit korszerűsítik a vasútvonalat is

A MÁV közleménye szerint az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasútvonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után így az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek majd igénybe Debrecen és Balmazújváros között - emelték ki. Azt ígérik, hogy a tervezett munkák idején a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében
a pótlóbuszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest, a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre.

A pótlóbuszokon kerekesszékkel is lehet majd utazni, ehhez legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot - hívták fel a figyelmet.
Frissítve: 2019.03.22. 11:16

"Arcon csapták a tejszakmát" - már készül a demonstráció a Penny tejára miatt

Publikálás dátuma
2019.03.22. 10:26

Fotó: Népszava
A NÉBIH-nél és a NAV-nál is hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Penny-vel szemben a Tej Terméktanács.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Penny Market Kft. ellen a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál és a Pénzügyminisztérium Nemzeti Adó- és Vámhivatalt vezető államtitkárságánál az üzletlánc által piacra dobott extrém alacsony árú szlovákiai import UHT tej miatt - tájékoztatott a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a terméktanács pénteken. A közleményben kiemelték:
az üzletlánc a lépésével a magyar tejfeldolgozóknak és tejtermelőknek hosszabb távon is jelentős károkat okozhat.

A leginkább érintett magyar tejtermelők a Penny elleni demonstrációk előkészítésébe kezdtek, amihez a NAK és a terméktanács minden segítséget megad nekik - közölték.
Az üzletlánc március 21-től akciós újságja címlapján is hirdetve egy lépésben 14 forintos kiskereskedelmi árcsökkentéssel, 135 forintos dömping fogyasztói áron kezdte el értékesíteni az import, 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet - ismertették. A szakmai szervezetek szerint az árképzés azért is különös, mert Szlovákiában az elmúlt hónapokban a magyarországihoz képest kilogrammonként átlagosan legalább 4-5 forinttal drágábban cserélt gazdát a nyerstej. A szervezetek szerint előfordulhat, hogy egyes szlovákiai feldolgozók Magyarországon vezetik le a senkinek sem kellő maradékot.
A sajtóközleményben a NAK és a TTT határozottan felszólították a Penny Market Kft.-t az akció azonnali visszavonására. A közleményben úgy fogalmaztak, "a Penny Market Kft. a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát".
2008-ban már demonstráltak a tejtermelők a Penny alsónémedi raktára előtt
Fotó: Népszava
A közleményben arra is kitértek, hogy az import magyarországi termeléshez viszonyított aránya 2018-ra már csak 9 százalék volt, miközben 2010-ben még 35 százalékot tett ki. A szervezetek szerint a magyar tejágazat fejlődése szempontjából nagy jelentősége volt annak, hogy az ESL és az UHT tejek általános forgalmi adója az idén csökkent.

Íratlan szabályt rúghattak fel

Amikor a kormány 5 százalékra csökkentette a tartós tejek áfáját, cserébe a napi.hu forrásai szerint azt várta a kereskedőktől, hogy magyar termelőktől, feldolgozóktól vegyék a tejet. Megállapodás ugyan nem született erről (hiszen az jogellenes is lett volna), de a tejpiaci szereplők és a kereskedők a hírek szerint tartották magukat ehhez - mostanáig.
Szakértők szerint a Penny lépése azért káros, mert most a többi nagy boltlánc azt kérheti a magyar cégektől, adják nekik annyiért a tejet, hogy a Penny 135 forintos árával megegyező - vagy annál alacsonyabb- áron tehessék a polcokra. Márpedig a jelenlegi piaci helyzetben ez abszurd kérés.

Nem száguld egyelőre az e-autó piac (videó)

Publikálás dátuma
2019.03.22. 08:50

Fotó: MOL
Az elektromos autók kényelmi szintje várhatóan még 2025-re sem éri el a robbanómotorosokét - véli a Mol szakembere.
Alapvetően nem a nyilvános e-töltők száma gátolja az elektromos autók tömeges elterjedését – vélekedett lapunknak Tóth-Fekete Róbert. A Mol-csoport e-mobilitási vezetője szerint a hálózat másfél éven belül elérheti a megfelelő sűrűséget. A beszélgetés apropója, hogy a Mol budapesti, Nagyszőlős utcai kútján átadták az ország első, 75 kilowatt /kW/ leadására alkalmas, valamennyi elektromos autótípus számára használható ultratöltőjét. A 75 kW-s egység – adataik szerint – az erre alkalmas, nagyobb elektromos autókat 20 perc alatt 3-400 kilométer megtételére teszi képessé. Tóth-Fekete Róbert szerint ugyanakkor az elektromos autók több szempontból még 2025-re sem érik el fosszilis üzemanyaggal működő társaik kényelmi szintjét. Így, bár a fejlesztések gőzerővel zajlanak, az egy töltéssel megtehető, néhány száz kilométer továbbra is behatárolja az igényeket. (Ráadásul a tényleges táv telente, nagyobb hidegben tovább rövidülhet.) Bár a legerősebb ultra- és villámberendezések lényegében egy étkezés, azaz néhány tíz perc alatt szinte teljesen feltöltik az akkumulátorokat, ez még mindig nem vetekszik a folyékony üzemanyagok feltankolásához szükséges néhány perccel. Úgyszintén szempont az ár: továbbra is sokkal drágább ugyanis az elektromos meghajtású autó a hasonló felszereltségű robbanómotorosnál. (Tegnap a kút képességeit egy 28 milliós listaárú Audi e-tronon tesztelték.) Ma Magyarországon 5500 tisztán elektromos személygépkocsi üzemel. Hibridekkel együtt a különböző kedvezményekre jogosító zöld rendszám mintegy tízezer gépjárműnek jár. Igaz, ez a szám évről évre jelentős ütemben emelkedik.
Tóth-Fekete Róbert, a Mol e-mobilitásért felelős igazgatója bemutatja az ország első, 75 kilowattos elektromosautó-töltésre is alkalmas oszlopát a Mol Nagyszőlős utcai kútján.
A Mol-kutakon 48 darab, 50 kW-s villámtöltő működik, amit hamarosan további három követ. Utóbbi esetében szerintük körülbelül fél órára van szükség 3-400 kilométer megtételének képességéhez. Ezen túlmenően a Mol a Next-E konzorcium tagjaként – más nemzetközi cégekkel összefogva – a cseh határtól a Fekete- és az Adriai tengerig a fő közlekedési útvonalak mentén 2020 végéig 252 e-töltőt telepít. Ezekből 141 kerül Mol-töltőállomásra. Mindezek közül jelenleg 18 villámtöltő üzemel. Magyarországra a tervek szerint 5 ultragyors- és 54 gyorstöltő kerül. Ezek zöme autópálya-menti töltőállomásaikon lesz megtalálható. A most átadott kúton egy töltés – annak időtartamától függetlenül - a 22 kW-s, váltakozó áramú (AC) töltőn 1990, a 75 kW-s, egyenáramún (DC) pedig 2990 forint. Igaz, mostantól egy hónapig a Nagyszőlős utcai kúton ingyen tankolhatnak az autósok. Inkább 200 kilométerre tenné a 75 kW-s, illetve az 50 kW-s töltővel 20 perces töltés után megtehető távot Antalóczy Tibor, a Villanyautosok.hu főszerkesztője. 3-400 kilométerhez ugyanakkor meglátása szerint arányosan több idő szükséges. De az adatok számos körülménytől függnek. A gépjárművek általában nem teljesen lemerült állapontban érkeznek és csurig sem érdemes feltölteni az akkumulátorokat. A téli hideg kedvezőtlen hatása szintén erősen függ az autó típusától – tette hozzá. Ma Magyarországon adatai szerint közel száz 50 kW-s, és további mintegy 400 22 kW-s, nyilvános töltőállomás üzemel. Gond viszont, hogy utóbbi típus a hazai utakat rovó elektromos autók túlnyomó többsége számára használhatatlan – tette hozzá. (Egy 22 kW-s oszlop ára néhány millió, egy 50 kW-sé pedig 5-7 millió forintra tehető. A 75 kW-s még drágább.) Ehhez még társul az elektromos hálózat kialakításának költsége, amit utóbbi két esetben bizonyosan szintén milliós nagyságrendre tesz. Több cég, így az NKM Nemzeti Közművek, az E.ON, az Elmű-ÉMÁSZ, üzletközpontok, szállodák és számos önkormányzat is adott át az elmúlt időszakban nyilvános e-töltőket. Ezek túlnyomó többsége jelenleg ingyenesen használható: a Molon kívül egyelőre csak a Lukoil-kutakon térítéses az e-tankolás. Igaz, a vonatkozó jogszabály idénre ígért megszületése után e tekintetben véget érhet a hazai e-autózás Kánaánja. Elektromos autók amúgy - lakossági díjszabás mellett - többnyire normál, 230 V-s aljzatból is tölthetők. Szakértők szerint egy átlagos akkumulátor ezen a módon 8-10 óra alatt lesz tele. Erre értelemszerűen inkább az otthoni pihenés vagy a - közlekedést nem igénylő – munka időszaka alkalmas.
Szerző
Frissítve: 2019.03.22. 11:39