Hogy már nemcsak álomról van szó, bizonyítja az is, hogy hozzákezdtek annak az épületnek a felépítéséhez, amely Európa legmagasabb lakóháza lesz: 104 szint a föld felett, négy parkolószint a föld alatt, benne 1417 lakás, valamint kereskedelmi központ. Csúcsán kilátót alakítanak ki. A 405 méter magas, több mint 280 ezer négyzetméteres létesítményt 2024-ben szeretnék átadni. Harminc milliárd rubelre becsülik a megvalósítás árát, ami mintegy 130 milliárd forintnak felel meg.
A Moszkva-Citynek elnevezett belső városrészt a legújabb elképzelések szerint kibővitenék a Moszkva folyó mindkét partján létesítendő magasépületekkel. A harmadik közlekedési körgyűrűn már épül egy felhőkarcoló, a Kutuzov sugárúton pedig előkészítették a területet egy másik számára. Van olyan lakókörzet, amelyet felszámolnak, hogy a helyére modern épületegyüttest emeljenek.
Moszkva-City nemzetközi üzleti központjának az építése is jól halad. A Moszkva folyót átívelő Bagratyion híd és a 104 méter magas, „2000” elnevezésű torony volt az első két objektum. Azóta több megépült már, többek között a 374 méter magas „Föderáció”. Több fővárosi hivatal és minisztérium átköltözött a Citybe, mások erre készülnek.
Az időnkénti tűzesetek sem csökkentik a lakások, irodák iránt érdeklődők számát. Tavaly 12 és fél milliárd rubelért vásároltak ingatlant az üzleti központban. A kiemelt kategóriájú lakáseladások egyharmada esik Moszkva-City üzleti központjára. Egy-két év alatt kétszeres lett a növekedés tempója. Úgy látszik, az árak nem riasztják el a vevőket, pedig már 2018-ban is csak London előzte meg Európában Moszkvát a legmagasabb irodai bérleti díjak tekintetében.
Van, ami nem valósult meg az elképzelések közül. Így Moszkva-City üzleti negyedébe szánták korábban a Trump Towert, amelynek az amerikai tervezői 100 emeletesre álmodták az épületet -még Donald Trump elnökké választása előtt. Trump győzelme és az orosz kapcsolatok körüli gyanakvás miatt aztán a terv feledésbe merült.
Egy évtizeden keresztül lassan haladt Moszkva-City nagyszabású tervének a megvalósítása, mivel meg kellett oldani a közlekedési problémákat. Ennek jelentős részével mára végeztek. A City közlekedési infrastruktúrájára eddig 100 milliárd rubelt fordítottak, az egész projekt megvalósítására pedig 500 milliárdot.
A metró fejlesztésének kiemelt szerep jut Moszkva-City sikeres létrehozásában. A metró hálózata már a múlt év derekára elérte a 350 kilométeres hosszúságot, 13 vonalán több mint kétszáz állomással. Ehhez kapcsolódik az 54 kilométer hosszú, 31 megállós vasúti körgyűrű. A legnagyobb metróterv manapság a nagy körgyűrű építése. Első szakaszát 2018 elején adták át, és azóta is folyamatos a munka, amivel 2022-ig szeretnének elkészülni. Több mint harminc állomása lesz. Ha elkészül, a moszkvai lesz a világ leghosszabb metróhálózata, amely évente 380 millió embert képes szállítani.
Ez azonban nem a végső cél. 2023-tól még 32 állomás szerepel a tervekben. Az első szerződést már meg is kötötték 40 milliárd rubel értékben. A metróépítés nehézségeit érzékelteti, hogy például a Lenin sugárút alatt 35 méter mélységben dolgoznak, azzal a megkötéssel, hogy ne zavarják meg a nagyszabású felszíni építkezéseket.