Elhunyt Tania Mallet

Publikálás dátuma
2019.04.01. 12:22

Fotó: Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.
A modell, aki 1964-ben a Goldfinger című Bond-filmben Sena Connery oldalán alakította a Bond-lányt, 77 évesen halt meg.
Elhunyt Tania Mallet modell, aki 1964-ben a Goldfinger című Bond-filmben Sena Connery oldalán alakította a Bond-lányt. Mallet halálhírét vasárnap a hivatalos James Bond Twitter-oldalon megjelent bejegyzés hozta nyilvánosságra. A Hollywood Reporter felidézte, hogy Mallet 1941-ben született az angliai Blackpoolban, és anyai ágon rokonságban állt Helen Mirren Oscar-díjas színésznővel. Mallet 16 évesen kezdett modellkedni, az ötvenes és hatvanas években nagy sikerű karriert futott be a modellpályán. 2003-ban egy interjúban elmesélte, hogy egy Vogue-ben megjelent fotója keltette fel Cubby Broccoli, a Bond-filmek producere figyelmét, s végül ennek révén kapta meg a szerepet a Goldfingerben. Mallet a Goldfinger után nem játszott több filmben, mint mondta, nem érezte jól magát a forgatáson, arról nem is beszélve, hogy a modellkedéssel egy nap többet keresett, mint a filmezéssel egy héten. Az sem tetszett neki, hogy szerződése miatt a produkciós munkák idején nem lovagolhatott, nehogy baleset érje, és nem utazhatott külföldre.
Szerző

Mit üzen Andy Warhol?

Publikálás dátuma
2019.04.01. 12:00

Fotó: Munkácsy Mihály Múzeum
A pop art egyik legjelentősebb képviselőjének művészetét bemutató békéscsabai kiállítás sokszínű bepillantást kínál az életműbe.
Marcel Duchamp piszoárja, Malevics fekete négyzete vagy Andy Warhol Campbell levesei a huszadik század egyszerre meghökkentő és korszakalkotó munkái, amelyeket – sok más további alkotó és műve mellett – gondolkodás nélkül könnyedén felidézünk a kor említésére. Ikonikus, a művészeti világra hosszú távon hatást gyakorló alkotók vagy művek esetében nem meglepő, ha felcsillan a szemünk nevük hallatán. Különösen, amikor olyan közelségbe kerülnek, mint hazánkban jelenleg Andy Warhol munkái, amelyek közül nyolcvanat a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumban láthatunk.
 
Az Ezüst úton a bölcsőtől a …-ig című kiállítás kiemeli a művészre és a pop art irányzatára is jellemző sokszínűséget, ugyanakkor nem nyit egyértelmű utakat annak értelmezésére. Hiányozhat a jól megközelíthető történet, vagy az egyes művek leírásán túlmutató összegző gondolat, a kiállított tárgyak és képek közti rend, de valamiképp mégis működik mindez, mivel Warhol személyisége sem egyszerűen körülírható, vagy meghatározható e tényezők mentén.
Alkotásainak összetettségét az említett hiányosságok ellenére viszont megtapasztalhatjuk Békéscsabán: a Virágok című sorozat képei, Marilyn Monroe, Lenin, az Utolsó vacsora, önarcképei, korai rajzai egyaránt láthatók. Épp úgy, akár keresztelési ingje, útlevele vagy műhelyében, a Factory-ben készült fotók. Bár ezekhez a kiállításban nem társul különösebb magyarázat, vélhetően azért kerültek ki, hogy a néző a látványos képek mögé is lásson. Így bepillantva az Andrew Warhola néven született, ruszin származású, Mezőlaborcról Amerikába kivándorolt szülőkkel rendelkező képzőművész életébe. A Pittsburghi születésű Andrew tanulmányait követően 1949-ben költözött New Yorkba, ahol cipőreklámokat rajzolt, áruházi kirakatokat rendezett, lapoknak dolgozott. Nevét ekkor változtatta meg Andy Warholra. Első egyéni kiállítása 1952-ben nyílt, dollárbankókat és leveskonzerveket ábrázoló festményeit csak a hatvanas évek elején kezdte el készíteni, ezt követték a fényképek alapján alkotott portrék. A reklámszakmában megtanulta azokat az alapvető reprodukciós technikákat, amelyeket aztán alkotásaiban kihasznált. 1962-ben nyitotta meg a Factory (Gyár) nevű műtermét – amelynek falát alufóliával vonta be –, s ott állította elő selyemszitanyomatos képeit.
A huszadik század egyik legegyedülállóbb életműve kétségtelenül Warholé. Nem csupán azért, mert rendkívül sajátos módon örökítette meg Mao Ce-tungot, Lenint, Marilyn Monroe-t és másokat, hanem mert – sok kortársához hasonlóan, de a saját eszközeivel – rámutatott: bármiből lehet alkotás. A reklám világából érkező képzőművész az emberek arcába lökte, miként működik a marketing és a propaganda, és fontos leckét adott a kortárs művészet erejéről. (Képei ma is milliárdokért kelnek el az árveréseken.) Ahogy a pop art a mindenki által ismert, népszerű dolgokat fordította ki sarkaiból, úgy Warhol is a tömegkultúrában látta művészetének alapját. „Amerika indította el azt a hagyományt, ahol a leggazdagabbak lényegében ugyanazokat a dolgokat vásárolják, mint a legszegényebbek. Ha nézzük a tv-ben a Coca-Cola reklámot, tudjuk, hogy az elnök is Coca-Colát iszik, Liz Taylor is Coca-Colát iszik, és mindenki ihat Coca-Colát. A Coke egy ital és nincs az a pénz, amiért egy csavargó a sarkon jobb kólát kap.” E sokat idézett gondolat jól hangzó frázisnak tűnhetne, Warhol azonban egész életművével támasztotta alá. A Munkácsy Mihály Múzeum tárlata ebbe kínál most részleges betekintést. Teljeskörűen talán nem is lehetne bemutatni azt a keretek közé nem szorítható művészetet, amelyet Andy Warhol képviselt. Bár a kurátori koncepció megléte helyenként kérdéses, szellemes elgondolások, jó ötletek kísérik a kiállítást: szokatlan, mégis érthető az alufólia itt-ott megjelenő használata, feltehetően az alkotó is egyetértene vele. Kicsit erről is szól a munkássága: nem a feltétlen tökéletességről, vagy a tűpontos ecsetvonásokról, hanem a frappáns elképzelésekről. Talán ezt üzeni a békéscsabai városháza erkélyén álló Andy Warhol alak, vagy a főtéren – jó reklámként is funkcionáló – Campbell leves-festménybe burkolt hirdetőoszlop. Vissza az alapokhoz: a művészet ott van előttünk, még ha néha nem is akarjuk észrevenni.
Szerző
Frissítve: 2019.04.01. 15:50

A Gutenberg-galaxis köszöni, jól van

Publikálás dátuma
2019.04.01. 10:00

Fotó: Bloomicon
A könyveladások jelentős, 90 százalék feletti részét még mindig a papíralapú könyvek teszik ki. E-bookot inkább utazáskor olvasunk.
Megoszlanak a vélemények a könyvmolyok között, miszerint a papíralapú, hagyományos, vagy pedig a virtuális könyveket, az úgynevezett e-bookokat szeretik-e jobban olvasni. A Népszava egy minikutatás keretén belül kérdezte meg az olvasni szeretőket, mit gondolnak erről. A legtöbben (a kérdőívet kitöltők 84 százaléka) még mindig a hagyományos változatot tartják kedvezőbbnek, leginkább azért, mert az okoskészülékek világában a szem hamar elfárad, a papírkönyveket kényelmesebb olvasni. Emellett nyomós érv a könyv illata, kézzelfoghatósága, de az energiatakarékosság, valamint a lapozás élménye is közrejátszik ebben. Vannak kifejezetten gyűjtők is, akik az utókorra szeretnék hagyni tekintélyes gyűjteményüket.
Az e-book mellett érvelők leginkább a (könyvespolc)helyhiányra panaszkodtak, illetve arra, hogy a könyvek rongálódnak, de az éjszakai olvasás szépségére is felhívták a figyelmet – vannak olyan e-könyvolvasók is, amelyek nem igényelnek külön lámpafényt. Ellenben a hagyományos változat mellett érvelők kifejtették azt is: a kütyü elveszhet, elromolhat, ráadásul törlődhet róla a könyvfájl. Meglepő: a felmérés szerint kevesebben veszik a papíralapú könyvet, mint ahányan előnyben részesítik.

Megkerestük a Magvető, az Athenaeum, a 21. Század Kiadót, valamint a Móra Könyviadót, náluk milyen arányban vannak jelen az e-bookok a hagyományos könyvek mellett. – Csak abban az esetben nem adjuk ki e-könyvként a könyveket, ha a jogtulajdonos nem engedélyezi (néhány ilyen eset van fordított könyveknél). A bevételben és az eladott példányszámban is egy, maximum két százalék az e-könyvek aránya. A legjobban fogyó e-könyveinkből évi öt-hatszáz példányt, a jól fogyó nyomtatott könyveinkből éves szinten öt-hatezer darabot tudunk értékesíteni. Néhány szerző esetében ez tíz-tizenötezer példány évente, egy-egy szerzőnél ez elérheti a húsz-huszonötezret is – nyilatkozta lapunknak Dávid Anna, a Magvető Kiadó igazgatója.

A 21. Század Kiadónál is hasonló a helyzet: a könyvei többsége e-book formátumban is megjelenik, nem sokkal a nyomtatott változat piacra kerülése után. Az arányokat illetően Bárdos András igazgató nyilatkozott: – Magyarországon folyamatosan növekszik az e-book eladás, szemben az angolszász országokkal, ahol már megállt a növekedés tendenciája. De még így is elenyésző az e-könyv piaci részesedése a print változatéhoz képest. Az e-book eladás arányában nem számottevő Magyarországon, sok kiadó nem is foglalkozik ezzel az ágazattal. Mi több okból is fontosnak tartjuk, leginkább azért, mert a vevőink egy része ragaszkodik hozzá, és mi ezeket az igényeket is szeretnénk kielégíteni – fejtette ki. – Az éves árbevételünk 3 százaléka származik e-könyvből, a 97 százaléka print kiadványok értékesítéséből. – Tavalyelőtt a kereskedelmi forgalmunk 2 százalékát tették ki az e-könyvek, tehát valamennyi fejlődést tapasztalhattunk.

Szabó Tibor Benjámin, az Athenaeum Kiadó igazgatója elmondta: még mindig a hagyományos könyvek kiadása a fő tevékenységük, bár szinte minden könyvet kiadnak e-könyv formátumban is. Kivételt képez, ha a szerző ezt nem szeretné – ez korábban jellemző volt, mert sokan féltették a műveiket attól, hogy a digitális formátumban könnyebben hamisítják majd. Kiadott könyveik 90 százalékából elektronikus verzió is készül. – Külföldi könyveknél mindkét verziót kiadjuk. A csak digitális kiadványok ritkák, hiszen az e-könyv egyedül nem hozza vissza a fordítói és a szerkesztői díjat. A magyar könyveknél azonban van, hogy amolyan előkészítésképp kiadunk egy kiadványt csak e-könyvben, általában a printes verzió megjelenése előtt egy hónappal – mondta el lapunknak Szabó Tibor Benjámin.

A Móra Könyvkiadó részéről Kovács Zsanett marketingmenedzser mondta el tapasztalataikat. – Gyerekkönyv területen a digitalizált verzió nem éri el a kiadások 1 százalékát, ami ilyen formátumban megjelenik az a nagyobbaknak szóló, esetenként kötelező olvasmánynak szánt regény, de ez sem jellemző. A tanárok jelentős része a könyvből dolgozik a gyerekekkel, így papír alapon tanulnak leginkább.

Az előnyök és hátrányokkal kapcsolatosan is kikértük a kiadók képviselőinek véleményét. – Azért szeretem az e-könyveket, mert kis helyen sok elfér, tehát utazáshoz ideális; könnyű, állítható a betűméret, külföldről is könnyen megvásárolható, könnyű benne keresni, valamint olcsóbb is. Ezzel szemben a nyomtatott könyv szép, szerethető, érzelmi értéke van, ajándékozható. Egyébként az e-könyv is, csak nem néz ki jól se ajándékkártyán, se sehogy – fejtette ki Dávid Anna.

– Az e-book hasznos utazáskor, vagy pl. az egyetemistáknak a vizsgára való felkészüléshez. De a nyomtatott könyv szépségét, tapintását, finom illatát semmi sem pótolhatja. Talán, ha csökkentenék az elektronikus olvasást sújtó 27 százalékos áfát, megváltozna a helyzet, és többen vennék. Így sajnos alig olcsóbb, mint a nyomtatott könyv – taglalta Bárdos András.
– A papíralapú könyv a tökéletes mérnöki fejlesztés, hiszen ötszáz év után is ugyanúgy néz ki, mint ahogy azt Gutenberg kitalálta – magyarázza nevetve Szabó Tibor Benjámin. – Mindemellett értéke, hagyománya van, és nem mellesleg a hosszú szövegeket is könnyebb olvasni printben. Ezzel szemben az e-book mobilis, akár harmincezer könyvet is tárolhatunk rajta. Én üzleti útra mindig ezt viszem magammal. Egyébként az olvasási élmény szempontjából számomra nincs különbség.

Már a Biblia is elérhető

A világ egyik legolvasottabb könyve, a Biblia is elérhető e-könyv formájában, a különböző régebbi és az új fordításokat is megvásárolhatjuk.

Régi ötlet

Az e-bookok már az 1970-es évektől léteznek. Az ötlet mégis körülbelül 20 évvel később forrta ki magát: 1998-ban használták az „eBook” elnevezést, de az ekkor gyártott e-könyv-olvasók még kivétel nélkül mind ECD technológiával készültek, tehát beépített fényforrással rendelkeztek, ami hátulról világítja meg a képernyőt. Ezeken a kijelzőkön a sokszor helytelen beállítás miatt kellemetlen hosszabb szövegeket olvasni, ráadásul rontja a lázást. A mai e-könyv-olvasók hatalmas újítása, hogy nem rendelkeznek háttérvilágítással, így az igazi könyvekhez hasonlóan csak világosban olvashatóak.

Zsebkönyvek a piacon

Tavaly a költészet napján, április 11-én POKET elnevezéssel indította útjára olvasásnépszerűsítő kezdeményezését a fiatal színházcsinálókat tömörítő Sztalker Csoport, élén Vecsei H. Miklós színésszel és Grecsó Krisztián íróval. Céljuk a minőségi irodalom terjesztése elérhető áron, bárhol könnyen olvasható zsebkönyv formájában. A főváros több frekventált pontján, üdítőitalos automatákból átalakított könyvautomatákból – illetve online – lehet megvenni a köteteket. Kezdetben még csak öt kiadványt lehetett megvásárolni 990 forintos áron. A kezdeményezés akkora sikert aratott, hogy a fél évre tervezett mennyiség mindössze két hét alatt el is fogyott. Mára már tizenkét kötetet vehetünk az automatákból, amelyek már nemcsak Budapesten, hanem több vidéki városban, illetve online is megvásárolhatók.