Megingott a Barátság, szennyezett orosz olaj fenyegeti az országot

Publikálás dátuma
2019.04.26. 07:50

Fotó: Cseke Csilla
Szennyezettség miatt a lengyelek és a németek nem vételeznek olajat a Barátság vezetékből; a Magyarországra is érkező déli ágon ma még nincs probléma. Az üzemanyag-ellátás biztosított.
Eddig megfelelt az előírásoknak a Barátság vezetéken Magyarországra érkező kőolaj minősége – közölte lapunkkal a Mol azok után, hogy – az MTI jelentése szerint - Lengyelország és Németország minőségi okokra hivatkozva leállította a vezetéken az orosz olajszállításokat. A Mol tisztában van a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A déli szakaszon - Szlovákiában és Magyarországon - a Mol és a szlovák Slovnaft több szakaszon, illetve a belépési pontokon is rendszeresen méri a termék állapotát. A Mol és a - tulajdonában lévő – Slovnaft továbbra is figyelemmel kíséri a fejleményeket, egyeztet a térség érintett hatóságaival és cégeivel – közölték megkeresésünkre az olajtársaságnál. Szakértők szerint ugyanakkor Magyarország milliárdokért több mint száz napra elegendő nyersolaj- és üzemanyagtartalékokat halmozott fel, amire érdemben mindeddig nem volt szükség. Emellett a Mol az Adria kőolajvezetéken keresztül tengeren szállított nyersanyagot is vásárolhat. E lehetőség a kőolajvezeték utóbbi nagyobb, 2007-es leállása során is felmerült. Hernádi Zsolt Mol-vezér akkor azt hangsúlyozta, hogy az esetleges beszerzési útvonal-váltás a piaci árak miatt bizonyosan nem befolyásolja az üzemanyag-tarifákat (magyarán az emiatti esetleges veszteségeket a cég viseli). Az MTI idézte Reuters hírügynökség szerint a Pern nevű lengyel vezetéküzemeltető szerdán értesítette a döntésről az orosz oldalon álló Transznyeftyet. A Belta belorusz hírügynökség jelentése szerint a szállítások szerda este nyolc órakor álltak le. A döntés a lengyel PKN Orlen és Grupa Lotos olajfinomítók, valamint a Total, a Shell, az Eni és a Rosznyefty német finomítóit érintheti. A Barátság vezetéken a világ olajfelhasználásának egy százaléka, napi egymillió hordó olaj halad át. Északi ága Lengyelországot és Németországot, a déli pedig a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát és Magyarországot látja el. A belorusz hírügynökség a déli szállítások zavartalanságáról számolt be. A cseh vezetéküzemeltetőnél, a Merolnál úgy fogalmaztak, hogy az alacsonyabb minőségű tétel még nem ért el hozzájuk. Nyugati vélemények szerint az európai vásárlók az ügy miatt kötbérigénnyel élhetnek az oroszok felé. A probléma már a múlt héten felmerült, amikor az egyik orosz olajtermelő a kutak hozamnövelésére használt – a finomítók rendszereire viszont veszélyes - vegyi anyagot juttatott a vezetékbe. Aránya az átlagos érték mintegy százszorosára, illetve a megengedett 15-30-szorosára ugrott. Az orosz energiaügyi minisztérium – határidő közlése nélkül – annyit üzent, hogy a Transznyefty dolgozik megoldáson. Egy orosz olajipari szakértő a szükséges időt egy hétre becsülte. Hasonló esetre – kisebb mértékben - legutóbb tíz éve került sor. A leállás ugyanakkor nemzetközi hullámokat is vetett: legalábbis szakértők szerint az Európában irányadó, Brent típusú olajár emiatt emelkedett 75 dolláron idei csúcsára. Kedden Szergej Grib, a Fehérorosz Olajvállalat (BNK) vezérigazgató-helyettese Minszkben már kedden közölte: az Oroszországból érkező nyersolaj-szállítmányok szervesklórvegyület-szennyezettsége miatt Fehéroroszország felfüggesztette a Lengyelországba, a balti államokba és az Ukrajnába irányuló benzin- és dízelolaj-kivitelt. A Transznyefty korábban a hét elejére ígérte a baj elhárítását. Grib szerint Fehéroroszország balti vagy ukrán kikötők segítségével más olajforrások után néz.
Szerző
Frissítve: 2019.04.26. 20:15

Megnégyszerezné a magyarországi napelemek kapacitását egy kínai beruházó

Publikálás dátuma
2019.04.25. 21:39
HAZAI NAPELEMPARK - A kicsiket napelemadó sújtja, és kizárták őket a kiemeltátvételből is, a nagyokat viszont közpénzből fejle
A Magyarországon legnagyobbnak számító, 32 milliárdos kaposvári napelemberuházása mellett akár tízszer nagyobb, mintegy egymilliárd euró további hazai energetikai befektetést helyezett kilátásba tegnap Pekingben Ruan Guang, a China National Machinery Import&Export vezérigazgatója, aki erről megállapodást írt alá Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel - közölte a szaktárca. A társaság térségi központját is itt hozná létre. Palkovics László Lu Yiminnel, a CMC anyavállalata, a China General Technology Group vezetőjével folytatott tárgyalásain hangsúlyozta: a beépített napelemek összméretét Magyarország öt éven belül a jelenlegi, mintegy 700 megawatt (MW) három-négyszeresére emelné. A két ország miniszterelnöke jelenlétében a tárcavezető He Lifenggel, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság elnökével a Digitális Selyemút együttműködési megállapodáshoz kapcsolódó akciótervet is aláírt.
Szerző
Frissítve: 2019.04.25. 22:12

Tovább bűzlik a gödöllői szemétügy

Publikálás dátuma
2019.04.25. 19:09

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. által megállapított bevételek jelen keretek között nem fedezik a Zöld Híd BIGG Nkft. költségeit - idézi a HVG a céget tulajdonló önkormányzati társulás új, fideszes elnöke, Fördős Attila múlt heti tanácsülésre benyújtott előterjesztését. Az Észak-Kelet-Pest és Nógrád megye 116 települése kukaürítéséért felelős cég, arra hivatkozva, hogy a pénzellátásukért felelős NHKV megvonta forrásaikat, tavaly októberben néhány napra leállt. A költségeket azóta a katasztrófavédelem állja. A jelentés szerint a Fidesz által a történtekért hibáztatott, a tulajdonosi társulás éléről távozni kényszerült, ellenzéki kötődésű gödöllői polgármester, Gémesi György nem felelős a kialakult helyzetért. Fördős Attila most a tag-önkormányzatoktól kér pénzt.
Szerző
Frissítve: 2019.04.29. 16:33