Tagadja a vádakat a Boeing főnöke és nem mond le

Publikálás dátuma
2019.05.02. 06:45

Fotó: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP
„Nem opcionálisak a biztonsági berendezéseink” – mondta Dennis Muilenburg, a vállalat vezérigazgatója a repülőgépgyár éves közgyűlésén. Bár valószínűen szoftverhiba okozta a 737 Max-ok katasztrófáit, az elnök mégis a személyzetet okolta a balesetekért a cég közgyűlésén.
„Minden gépünk fel van szerelve azokkal a berendezésekkel, amelyek szükségesek a biztonságos repüléshez” – jelentette ki Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója a repülőgépgyár éves közgyűlésén. Mindezt az után, hogy az előzetes vizsgálatok szerint az Etióp Légitársaság 737 MAX 8-as gépének repülési szög érzékelője volt hibás. A balesetet az okozta, hogy a robotpilóta a téves adatoknak megfelelően akarta a gép orrát a megfelelő szögbe állítani, amit a pilóták a valódi helyzetnek megfelelően igyekeztek többször is korrigálni, de ez nem sikerült, így a gép végül a földbe csapódott 157 ember halálát okozva. Mindez öt héttel az után történt, hogy hasonló okok miatt az indonéz Lion Air társaság gépének lezuhanása 187 ember életét követelte. Kiderült, hogy a Boeing eltávolította a 737 MAX 8-asok standard biztonsági csomagjából a szenzorok hibás működésére való figyelmeztetést. A Wall Street Journal értesülései szerint, az alap 737-esekében ez benne volt, a MAX-okhoz csak akkor járt, ha a működtető légitársaságok külön fizettek érte. Az évtizedek óta gyártott 737-esek feljavított változatai a MAX jelzéssel kiegészített 737-esek, ezeknek máshol helyezkedik el a motorjuk, így másképp viselkednek emelkedés közben. 
Dennis Muilenburg
Fotó: JOHN GRESS / AFP
Bár alig egy hónappal ezelőtt ismerte el a Boeing vezetése, hogy szoftverhiba is közrejátszhatott a márciusi katasztrófában, és az eddigi vizsgálatok alapján a személyzet nem hibázott, az elnök mégis pilótahibát emlegetett. A CNN összefoglalója szerint a Boeing első embere azt mondta, a 737 Max tökéletesen lett megtervezve, a pilóták viszont nem egészen követték a számukra előírt procedúrát.  Muilenburg szerint a baleseteket, mint az minden hasonló esetben történik, az események szerencsétlen láncolata okozta, de tudják, hogy javítaniuk kell azon a rendszeren (MCAS), amely segít a pilótáknak az átesés megakadályozásában. A vezérigazgató továbbá elmondta a részvényeseknek, hogy a szoftverek naprakésszé tétele után a 737-esek ismét a legbiztonságosabb repülőgépek lesznek, amelyek valaha a levegőbe emelkedtek. A közgyűlés alatt az áldozatok rokonai tüntetést szervezetek a chicagói székház elé azt követelve, hogy Muilenburg ellen emberölés miatt emeljenek vádat. Ő azonban még a lemondására való felhívásokat is elvetette - a részvényesek több mint egy harmada szavazott arra, hogy fosszák meg Muilenbirgot tisztségétől és válasszanak új, független vezetőt -, és azt mondta, folytatni kívánja vezetést. Hozzátette: a Boeing vissza fogja szerezni mind a szabályozó hatóságok, mind az utasok bizalmát.
Szerző
Témák
Mozaik Boeing