Csak úgy röpködnek a konkrétan meg nem határozott feladatokra szánt tízmilliók abban a dokumentumban, amit a Miniszterelnökség tavaly kötött visszterhes szerződéseit sorolja fel.
A listába mondhatni véletlenül futottunk bele, Gyöngyösi Márton jobbikos képviselőnek ugyanis gyanús lett a tárca költekezése és rákérdezett néhány tételre - ez alapján találtuk meg a listát is.
Dőltek a milliók az Antall-emlékévre
Bár Gyöngyösi ezt pont nem firtatta, az egyik legérdekesebb találat a Kónya Imréék családi vállalkozásával kötött megállapodás.
A jelek szerint a Kónya-család szépen profitált az Antall József-emlékévvel: az ICD 2000 Kft., Kónya Imre és Kónya Zoltán vállalkozása ugyanis 2019 végéig 10 millió forintot kapott az antalljozsef25.hu honlap fejlesztésére és üzemeltetésére. A volt MDF-s politikus már az emlékévvel kapcsolatos tanácsadásért is 10,8 milliót kapott a kormánytól, az mfor.hu találata szerint.
„A felület összerakása, feltöltése egy heti munkával sem kerülhetett többe 250-300 ezer forintnál, de ha a szövegíró munkáját is hozzáadjuk, még akkor is csak maximum 500-600 ezer forintnál járunk; én legalábbis ennyiért meg tudnám csinálni” - becsülte fel a honlapot a Népszavának névtelenül nyilatkozó honlapfejlesztő.
Kérdés, hogy akkor mire mehetett el a maradék 9,5 millió forint. Az honlap látogatottságáról nincsenek nyilvános adatok, ám az beszédes, hogy nem találtunk róla reklámokat, népszerűsítő cikkeket sem. Ha a Google-ben az Antall József 25 keresőszavakat írjuk be, a keresőmotor először egy emlékhangverseny hirdetését, majd Antall József Tudásközpont linkjét (antall25.hu) ajánlja fel, a Kónya-féle cég által készített portál pedig csak az első keresési lap alján jelenik meg (igaz, idézőjelek között már a negyedik helyen szerepel).
Honlap nélküli cég, kimagasló szaktudással
A szerződéslistában csak úgy sorakoznak a hasonlóan furcsa megbízatások. Ilyen volt például az szerződés is, amit a Miniszterelnökség a Legend Hungary Kft.-vel kötött. A kormány 2018 novembere és 2019 márciusa között 11,8 millió forintot fizetett a cégnek "társadalomismereti és kommunikációs tanácsadásért”, a szolgáltatást pedig Simicskó István rendelte meg, hazafias neveléséért felelős kormánybiztosként.
Gyöngyösi Márton felvetésére – hogy miért ők voltak a legalkalmasabbak -, a Miniszterelnökséget vezető miniszter kétszer is óriási ködösítéssel válaszolt. „Kormánybiztos Úr feladatköre igen speciális területet érint, a feladatainak ellátáshoz szükséges társadalomismereti és kommunikációs tanácsadáshoz a Legend Hungary Kft.-t találtuk legalkalmasabbnak, akik megfelelő szakértelemmel rendelkeznek” - írta első válaszában Gulyás.
A további faggatózásra a kancelláriaminiszter még annyit hozzátett, hogy a kft. háttéranyagokat készít a szociológia, a közgazdaság, a pedagógia területén – tehát alig van téma, amivel nem foglalkoznak – és „stratégiai cselekvési tervezeteket (…) is tartalmazó összehasonlító és médiakörnyezeti elemzéseket” is készítenek. „A kiválasztáskor fő szempont volt a területhez kapcsolódó kimagasló ismeret, szaktudás és szakmai tapasztalat megléte” - fejtegette Gulyás Gergely.
Ami a kimagasló ismeretet illeti, az Opten nyilvántartása alapján a
A 29 éves, kaposvári illetőségű cégtulajdonos és ügyvezető a cégadatok szerint csak ebben vállalkozásban tölt be bármilyen pozíciót; úgy tudjuk, hogy korábban kaposvári lapoknak fotózott.
Babafotózás után a Miniszterelnökségnek adnak tanácsot
Összesen 10,2 millió forintért vállalta a 2 Lenses Fotográfiai Szolgáltató Bt., hogy egy évig kommunikációs pr-tanácsadást nyújtson a Miniszterelnökség vezető munkatársainak. Hogy pontosan milyen témában bízták meg őket, az ezúttal sem derült ki, de minimum meglepő, hogy az Opten szerint 2016-ban 20 ezer forintos tőkével jegyzett, 2017-ig óta nulla bevételt termelő bt. váratlanul ilyen ajánlatot kap.
A kéttagú társaság egyébként főként esküvői, terhes vagy babafotózással foglalkozik, és ez sem igazán illik a kormányzati tanácsadás profiljához. Telefonon elértük a bt. egyik tulajdonosát, László Dénest, de amikor
László később visszahívást kért, ám a pontosság kedvéért írásban is elküldtük a bt.-nek kérdéseinket.
Gyopáros Alpár 328 arca
Szintén nehéz megmagyarázni, hogy a Miniszterelnökség miért vásárol csaknem 400 ezer forintért 328 porté- és szituációs fotót (közöttük 50 retusált képet) a modern települések fejlesztéséért felelős kormánybiztosról, vagyis Gyopáros Alpárról – és hogy hol, milyen körülmények között használják fel a felhasználási joggal együtt megszerzett fényképeket.
Balatoni Mónika visszatér?
A listán egy nagy visszatérő is feltűnik: Balatoni Mónika egy év alatt 8,4 millió forintot kap, hogy stratégiai jelentőségű kérdésekben adjon tanácsot Gulyás Gergelynek a „közkapcsolati- társadalmi és politikai kommunikáció területén”.
Információink szerint ugyanarról a Balatoni Mónikáról – vagy ahogy szintén gyakran említik, „Monikáról” – van szó, aki 2010 óta már több fontos kormányközeli pozícióban megfordult. Az egykori színházi dramaturg volt már a Hungarofest Nonprofit Kft. kreatív-stratégiai igazgatója, és a Femina információi szerint 2010 és 2012 között több mint 20 millió forintért adott tanácsokat a Navracsics Tibor vezette Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak.
Navracsics elégedett lehetett munkájával, mert további feladatokat bízott rá: Balatoni államtitkár lett a KIM-nél, majd Navracsics külügyminiszteri megbízása után a külügynél is. Rövid ideig a Velencei Biennálé nemzeti biztosa is lehetett, bár erről a posztról a művész szakma hamar kiutálta, arra hivatkozva, hogy vezetőként nem kompetens.
Hogy most milyen stratégiai jelentőségű kérdésekben ad tanácsot a Miniszterelnökségnek, azt a tárca vezetője Gyöngyösi kérdésére sem árulta el – a Balatoni foglalkoztatására vonatkozó felvetést Gulyás Gergely egyszerűen kihagyta a jobbikos politikusnak küldött válaszból.
A felsorolt ügyek kapcsán kérdéseket küldtünk el a Miniszterelnökségnek, a Legend Hungary Kft.-nek, a 2Lense Bt.-nek, valamint a Kónya-féle ICD 2000 Kft.-nek is. Kíváncsiak voltunk rá, hogy a érintettek egészen konkrétan milyen feladatokkal foglalkoztak a kormány megbízásából; hogy hol láthatjuk a Gyopárosról készült fotókat – vagy, hogy eddig pontosan mennyibe került az Antall Józsefre emlékező honlap elkészítése, és az indítás óta milyen látogatottsága volt a portálnak.
Ha bárhonnan kapunk visszajelzést, frissítjük cikkünket.
A feltöltés sokba kerül, a látogatottság nem az ő dolguk
Az ICD 2000 Kft. cikkünk megjelenése után jelezte, április végéig összesen 589200 forint+ Áfa értékben dolgoztak a honlapon, amire januárban és áprilisban töltöttek fel cikkeket - összesen 36 darabot - februárban és márciusban pedig csak az üzemeltetési feladatokat látták el, ami havi szinten 8550 forint+ Áfába került. Ezt az összeget azonban még nem fizették ki nekik, nem utalták át a számlák ellenértékét - hangsúlyozta válaszában cég.
Levelükben maguk is feltöltést és nem saját szellemi terméket említettek. Mivel már 4 hónap eltelt, és a ICD 2000 bruttó értékben is csak 748 ezer forintért vállalt munkát, kérdéses, hogyan használnák fel a Miniszterelnökség által ígért további milliókat. Arról nem tudtunk meg semmit, hogy az oldalt eddig hányan látogatták, mivel a Kft. szerint a honlap látogatottságának mérése nem képezi feladatukat.