Nem árt a szennyezett olaj a motornak

Publikálás dátuma
2019.05.11. 10:00
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Semmi esély arra, hogy a Barátság-vezetékben lévő szennyezett olaj bármilyen kárt okozzon a gépjárművekben. Az még a finomítóig sem jut el.
Akkor sem okozna semminemű károsodást a gépjárművek motorjában a klórral szennyezett kőolaj, ha az véletlenül bekerülne a finomítókba: előbb mennének tönkre az üzemanyag-előállító berendezések, mintsem az bárminő hatást gyakorolna a végtermék minőségére – hangoztatta határozottan az összes általunk megkeresett, vezető olajmérnök. Mint ismeretes, három hete az orosz kőolajmezőkön a finomítókat károsító klórvegyületek keveredtek az Európát nyersanyaggal ellátó Barátság-vezetékbe. Az oroszok nem figyelmeztették előre vevőiket, így elsőként Fehéroroszország kürtölte világgá a szennyezés tényét. Majd először a németek és a lengyelek, illetve a szállítmány útvonalát követve a szlovákok, az ukránok és a magyar Mol is felfüggesztette az átvételt. Mivel a csapokat már Ukrajnában elzárták, Magyarország határát nem lépte át a szennyezés. A rendezés folyamata zavaros. Oroszország – elsősorban Vlagyimir Putyin határozott fellépésének köszönhetően – mindennemű felelősséget magára vállalt és a vétkesek büntetőjogi felelősségre vonását ígérte. Arról azonban, hogy mikorra és miként tisztulna ki a cső, illetve mikor érkezhet hozzánk megfelelő minőségű kőolaj, ellentmondásosak a hírek. A hazai üzemanyag-előállítást végző Mol nyilatkozatai megnyugtatók. Eszerint elvben a magyar – és a szintén általuk üzemeltetett szlovák - finomító akár teljes mértékben is ellátható lenne az Adria-vezetéken keresztül a tenger felől. Emellett vannak saját tartalékaik és az ország is tárol több hétre elegendő nyersanyagot. Miközben a múlt hét elején a cég az érintett országok képviselőivel abban állapodott meg, hogy május közepére – a jövő hétre – a szállítások helyreállnak, az illetékes miniszter 400 ezer tonnányi stratégiai készletet „felszabadított” a Mol számára. Ebből az olajcég 150 ezer tonnát le is foglalt. A szállítások helyreállásáról az utolsó biztató hír mégis lassan két hetes, amikor Fehéroroszországba érkezett jó minőségű termék. A leállásnál megfigyelt dominó-hatás viszont egyelőre elmaradt. Az elmúlt hetek során számos nemzetközi szakértő adott hangot a gyors rendezést illető borúlátásának. A rossz minőségű kőolajat először tartályokba fejtik, majd azt forrásaink szerint a jó minőségű anyagba apránként visszaadagolva feldolgozhatóvá teszik. Ez az anyag klórvegyület-tartalmának kis mértékű, szabványon belüli emelkedésével járhat. A hírek nyomán több olvasónk jelezte a tárgyú aggodalmát, hogy a szennyezett kőolaj okozhat-e bármilyen kárt a motorban. A cseh és a lengyel olajcég megnyugtató közleményt tett közzé. Lapunk megkeresésére a Mol a téma kapcsán leszögezte: kizárólag szabványszerű üzemanyag kerülhet ki a finomítókból. Általánosságban pedig ez olyan kémiai és mechanikai folyamat, aminek során a kőolajat alkotórészeire bontják. Ez pedig minden oda nem való anyagot kiszűr – szögezték le az olajtársaságnál. A szennyezés ugyanakkor kétségkívül nagy. A hírek szerint a klórvegyületek szokásos aránya a nyersanyagban 1-3 milliomod (ppm). A szabvány szerint még elfogadható – vagyis a finomítót még nem károsító – arány 10 ppm. A hírek szerint ugyanakkor a szennyezés elérte a 330 ppm-et. Igaz, ismereteink szerint a szint Ukrajnában már „csak” 40 ppm, mivel az anyag jelentős része az út során kicsapódott. Ám szakértők megerősítették, hogy a hazai finomítóra ez a szint is veszélyes, így a Mol felelősségteljesen járt el. Abban a nem várt esetben, ha 10 ppm feletti szennyezőanyag-arányú kőolaj érkezne a finomítóba és a berendezések kisebb károsodások – alapvetően rozsdásodás – mellett ezt ki is bírnák, a kész üzemanyag összetételét akkor sem befolyásolná a nyersolaj szennyezettsége – hangoztatták az egyaránt elismert olajmérnökök. Ugyanakkor ez emelné a finomítás költségeit, amit a Mol bizonyára nem vállal. Az egyik szakember – aki a többiekhez hasonlóan névtelenséget kért – ugyanakkor kérésünkre kiszámolta: ha a vezetékbe összesen félmillió tonna, átlag 50 ppm-es klórtartalmú olaj került, annak fokozatos visszakeverése 2 év alatt a hibahatárt el nem érő mértékben, összesen 0,3 ppm-mel növeli a szennyezettséget. Mindazonáltal ez már több éves rendezést vetít előre. Számításai szerint a cső tartalma tiszta kőolajjal akár 10 nap alatt is lecserélhető; a két adag nem keveredik. A mérnökök véleményét teljes mértékben osztotta egy, lapunk által megkérdezett autószerelő-szakértő is. Forrásaink a Barátság-vezeték ilyen súlyos szennyezésére nem emlékeznek, így maguk is szándékos közbeavatkozásra gyanakszanak. (Az eredetileg a kitermelést segítő klórvegyületeket a szállításra váró kőolajból ki kell vonni.) A Mol szerintük azért nem vesz a jelenlegi mintegy 20 százaléknál nagyobb arányban az Adria-vezetékből tengeri olajat, mert annak minősége eltér az orosztól. Habár az éppenséggel jobb, de a finomító berendezéseit az orosz olajra állították be, így bármely, ettől kissé eltérő típusú nyersanyag feldolgozása valamivel drágább. (A Mol is hangoztatta, hogy az incidens ellenére alapvetően nem kívánja beszerzési csatornáit átszervezni.) A kőolajszállítások várható helyreállását firtató kérdésünkre a Mol megismételte múlt heti nyilatkozatát. Eszerint a helyzet május közepére rendeződhet. Addig a biztonsági készletekből elegendőnek látszik az általuk lefoglalt 150 ezer tonna. Az ellátás a minőséget és a mennyiséget illetően is változatlanul a legmagasabb szintű.

Inkább május második fele

Négy embert vettek őrizetbe az orosz hatóságok Barátság kőolajvezeték beszennyezése miatt - jelentette ki kedden Moszkvában Alekszandr Novak energiaügyi miniszter. Szvetlana Petrenko, a kiemelt ügyekben eljáró orosz Nyomozó Bizottság (SZK) szóvivője az MTI közlése szerint hozzátette: további két gyanúsított ellen körözést adtak ki. Szerinte a bűnszövetkezet tagjai szennyezéssel próbálták meg elleplezni az általuk elkövetett olajlopásokat. A klórtartalmú vegyületekkel telt olajat a Szamara megyei Nyikolajevka környéki állomáson juttatták a vezetékbe március-áprilisban. Az ügy gyanúsítottja mások mellett a Nyeftyepervalka nevű cég vezérigazgatója és helyettese, a Petronyefty Aktyiv vezérigazgatója és a Magisztral igazgatóhelyettese. Az olajszállításokért felelő orosz Transznyefty a tíznaposról áttér a napi minőségellenőrzésre. Az energiaügyi miniszter szerint a helyzet május második felére rendeződhet maradéktalanul. A lengyel szállításokat illetően gyors megállapodást ígért. Az orosz kormány szabályozási és hatósági intézkedéseket is foganatosít a hasonló esetek elkerülése végett.

Szerző

Elcsúsztatnák az azonnali banki átutalás bevezetését

Publikálás dátuma
2019.05.11. 09:00

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A bankok tekintélyes része úgy véli, hogy az azonnali átutalást nem szabad sikeres próba nélkül bevezetni. A lakáspiac várja már az új rendszert.
Csúszhat az azonnali fizetési rendszer indulása. Az átlagos bankszámla tulajdonosoknak ebből nemigen származik kára, hiszen ma is 1-4 órán belül célba ér a banknak adott átutalási megbízása. Ettől függetlenül az új rendszer bevezetését történelmi lépésnek tartják a bankrendszer szereplői, ezért sem akarják elszúrni, inkább halasztanának. Ennek előjelei már érzékelhetőek: a jegybank kommunikációs igazgatóságának lapunk érdeklődésére adott válasza szerint az azonnali fizetési rendszer tervezett indulási időpontja 2019. július 1., ugyanakkor az MNB folyamatosan nyomon követi a pénzforgalmi szolgáltatók felkészülését és annak fényében hozza meg a szükséges döntéseket - írják. Magyarán semmi sem kizárt. Május 13-án eldől, hogy lesz-e, és ha igen, mi lesz az új határidő, mikortól ér át az átutalásunk öt másodperc alatt a címzett számlájára. Jövő hétfőn ugyanis - a hírek szerint - a bankok vezetői tanácskozásra ülnek össze a jegybank szakértőivel, és kölcsönösen tájékoztatják egymást az azonnali fizetési rendszerre való átállás készültségi fokáról. A jegybank ragaszkodna az eredeti határidőhöz, de úgy tűnik nem minden áron. A bankok mintaként az online pénztárgépek 2013-as bevezetési időpontjának többszöri elhalasztását emlegetik.   Az MNB tavaly rendelte el a július 1-jei dátumot, időközben azonban kiderült, hogy ez nehezen teljesíthető. Olyannyira, hogy az egyik nagy kereskedelmi bank kezdeményezte a Magyar Bankszövetségnél, hogy az kezdeményezze a jegybanknál: az eredetileg kitűzött határidőben csak kis tételeket lehessen átutalni, tesztjelleggel, s amikor biztonságosan működik a rendszer, akkor legyen meg a tényleges indítás. Többen úgy vélték, hogy a kezdeményező az OTP volt, amely azért tette le a voksát a halasztás mellett, mert maga nem készült fel teljesen. A Népszavának ezt a feltételezést Gáspár Bence a bank kommunikációs vezetője határozottan cáfolta. A pénzintézet álláspontja ugyanakkor az, hogy a bankok és az elszámolást végző GIRO Zrt. közötti kapcsolatot több hónapig terheléses tesztnek szükséges alávetni, s csak utána lehet a rendszert szabályszerűen üzembe helyezni. A GIRO Zrt. egyébként a honlapja tanúsága szerint idén januárjában megkezdte az üzleti tesztelést a bankokkal, ám azóta ezzel kapcsolatban nem nyilatkozott. A nagybankok valamennyien kijelentették, hogy felkészültek a feladatra. A helyzetet az is bonyolítja, hogy a külföldi anyabankoknak is értesülniük kell az ügyletekről, és ez még nem mindenütt megoldott. Az új fizetési rendszerben a 10 millió forint alatti egyedi átutalások a hét minden napján a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesülhetnek majd. Lehetőség nyílik majd arra, hogy az átutalási megbízásokat akár már mobiltelefonszámra is indíthatjuk, nem lesz szükséges ismerni a fogadó fél 24 számból álló bankszámlaszámát. Az azonnali átutalást ugyan több uniós tagállamban alkalmazzák, de a teljes körű rendszer Magyarországon valósul meg először. Ugyanúgy úttörők lehetünk ebben, mint ahogy a bankkártya használatot jelző SMS-üzenetet is nálunk alkalmazták először. Az azonnali átutalás megindulásával egyszerűsödik az ingatlant eladni, illetve venni kívánók dolga - hiszen semmiféle igazolásra nem lesz külön szükség, elég ha a felek telefonjaik visszaigazoló üzenetét bemutatják egymásnak - mondta lapunknak Trencsán Erika, a money.hu portál szakértője. (Hasonló módszert alkalmaznak a kriptovaluták kereskedésénél is, amikor a valós idejű teljesítést kívánják igazolni.) Arra kérdésünkre, hogy a gyorsaság árát az ügyfeleknek kell-e megfizetni, a szakember úgy vélte, hogy a díjakat minden bank maga állapítja meg, így azt is, hogy az átállás költségeiből áthárítanak-e vagy sem. Az azonnali átutalás a pénzkímélést segíti elő, ezért a bankoknak nem érdeke a díjemelés, még akkor sem, ha az egyes átutalásokért a pénzintézeteknek fizetniük kell a GIRO-nak. Az azonnali átutalást kínáló bankok igénybevétele az üzleti szféra számára a gyorsaság miatt előnyös, míg az adóhatóság, illetve a  költségvetés a feketegazdaság visszaszorítása miatt "örülhet", emellett minden tranzakciónak nyoma marad. 
Szerző
Témák
átutalás
Frissítve: 2019.05.11. 10:16

Hiányos a kormány klímaterve

Publikálás dátuma
2019.05.10. 21:33

Fotó: STOCKSOLUTIONS
Az Orbán-kormány energiahatékonysági tervei egyelőre távol állnak a klímakatasztrófa elhárítását célzó nemzetközi ajánlásoktól.
Az úgynevezett Nemzeti Energia- és Klímaterv (NEKT) magyar kormány által a napokban megjelentetett első változatának energiahatékonysági pontjai még nem tükrözik sem a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA), sem az Unió vonatkozó javaslatait – állapítja meg a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Közhasznú Kft. pénteki közleménye. Pedig az energia hatékonyabb felhasználásával a nemzetgazdaságok ellenállóbbá válnak és csökken a beruházási igény is – teszik hozzá. Most valamennyi uniós tagállam egységes elvek alapján NEKT-ekbe foglalja az adott országnak a 2030-as közös uniós klímacélok elérésére tett vállalásait. A hatékonyság javítása nem csak a fenntartható gazdálkodás első lépése, de elengedhetetlen annak a klímakatasztrófának a kezelésében is, ami felé egyre nagyobb sebességgel száguldunk. Az IEA készített egy forgatókönyvet arról, miként tartható a felmelegedés 2 Celsius-fok alatt a gazdaság visszafogása nélkül. Az intézkedések 44 százaléka az energiahatékonyságra vonatkozik. De lényeges összetevő a megújulóarány növelése, a rossz hatásfokú szénerőművek leállítása vagy a hagyományos energiahordozók támogatásainak átgondolása is. A megvalósításban minden szereplőnek részt kell vállalnia: az államnak, a vállalatoknak és az egyénnek is. Fontos lenne a lakások célirányos felújítása. Egy 1970-es szabályok alapján felhúzott, mára lerobbant családi ház évi 60, egy 2000-es 40, míg a legújabb előírások szerint ma épült ingatlan csupán 2-3 kilogramm szén-dioxidot bocsát a levegőbe egy négyzetméterre vetítve. A korszerűsítés tehát sokat segít a környezeten (és nem mellesleg a rezsit is töredékére vághatja). Az American Council for Energy Efficient Economy kimutatta, hogy az energiahatékonyságba fektetni harmadával olcsóbb új erőművek építésénél. De az összfogyasztás csökkentésével az elvárt megújuló-arány is növelhető – érvel Koritár Zsuzsanna, a MEHI programigazgatója.
Szerző