Számításunk szerint a benzinért 410, a gázolajért pedig 416 forintot kérhetnek a kutaknál átlagosan literenként.
Ez a benzin esetében több mint négy és fél éves, míg a gázolajnál fél éves csúcspont. Az ok ugyanakkor ezúttal nem feltétlenül a kőolajár-emelkedés. Az Európában irányadó, Brent típusú nyersanyag hordónkénti ára tegnap ugyan 73 dollár közelébe nőtt, ám április második felében közelítette már a 77 dollárt is. Ugyanakkor tavaly októberben a 85 dollár közelében is volt, ami – legalábbis a benzin tekintetében – nem indokolja a több éves rekordot. Az ok tehát ezúttal elsősorban a forint dollárhoz viszonyított jelentős gyengülése. A benzinár-emelés mögött emellett térségi értékesítési okok is állhatnak.
Egyelőre az olajszállítási gondok is megoldatlanok. A Mol a Barátság vezetékben lévő szennyezett kőolaj okozta nemzetközi helyzet mielőbb megoldása érdekében vállalta, hogy mintegy 100 kilotonnát átvesz, és elraktároz – közölte megkeresésünkre tegnap az olajtársaság. Hozzáfűzték, hogy nincs jelentős technikai fennakadás. A Mol megkezdte az átvételt. Ezt követően - a terveknek megfelelően ezen a héten - készen állnak a tiszta kőolaj fogadására is – szögezték le.
Mint arról korábban beszámoltunk, április végén az orosz kitermelési forrásoknál szennyeződés került az Európát nyersolajjal ellátó Barátság-vezetékbe, ami miatt a vevő államok északról délre egymás után tagadták meg a szállítmányok átvételét. A Mol azt közölte, hogy a saját, illetve az ország biztonsági tartalékaiból, valamint a százhalombattai és pozsonyi egységüket a tengerről egymagában is ellátni képes Adria-vezetékről a finomítás zavartalan. A múlt hét elejétől pedig megkezdték a szennyezett kőolaj átpumpálását hazai tárolókba annak érdekében, hogy azt követően megérkezhessen a csövön a tiszta alapanyag is.