Egy fiatal japán mozdonyvezető néhány éve a halálba rohant több száz utassal a háta mögött, mert 90 másodperces késésben volt, és tudta, hogy ennek súlyos, megalázó következményei lesznek. Átesett már ilyen fegyelmezésen, nem akarta újra átélni. A helyi vasutas szakszervezet nem sokat tudott tenni a megfélemlítés ellen, így a szigetország egyik legsúlyosabb vonatkatasztrófája lett a következmény.
A történet talán jelzi: mélyebb gyökerei vannak, hogy a Suzuki esztergomi vezetése levegőnek nézi a munkásait és a szakszervezetet is. Innen nézve már nem annyira meglepő, hogy arra kényszeríti a szervezkedni bátorkodókat, hogy 2019-ben papíron levelezzenek, parkolóban működjenek, és hogy nem hajlandó tárgyalni, egyeztetni azokkal, akik beléptek a Vasasok helyi alapszervezetébe.
Van aztán egy másik magyarázat is. Nyilván a cégvezetés is észrevette, hogy mifelénk csak az történhet meg, amit egy bizonyos ember akar. Márpedig ez az ember nem szeret vitázni, tárgyalni, egyeztetni, csak kinyilatkoztatni, megmondani, bejelenteni, netán néha ünnepelni. Így aztán, aki tartani akarja vele a tempót, és benn akar maradni a körben, az kitalálja a módját, hogy lehet átlépni akadémikuson, pedagóguson, melóson, hogy csak egyetlen akarat érvényesülhessen. Jó táptalaj ez annak, aki maga sem nézi sokba az alatta lévőket.
Itt a nagy találkozás, kis cinizmussal akár azt is mondhatjuk, erről a hozzáállásról született stratégiai megállapodás a magyar kormány és a cég között. Csak azzal nem számoltak, hogy a munkaerőhiány meghozza a magyar melósok önérzetét, hogy itt nem a betonfalba rohan már a rettegő dolgozó, hanem válaszként belép maga is a szakszervezetbe, aminek megalakulását azonnal kirúgással torolta meg a cégvezetés.
Háromszáz tagnál tartanak. Az érdekvédők pedig maguk is megtanulják újra a módszereket, ha kell, a trükköket is, miként lehet kijátszani az együttműködésre nem hajlandó munkaadókat. Abból indulnak ki, hogy ahol kell az emberi kéz, ott nem lehet átnézni a dolgozón. Előbb-utóbb csak kiderül az is: ahol kell a szavazat, ott sem.