Budapest;Publicus Intézet;Fővárosi Negyed;

- Lerobbant egészségügy, zsúfolt tömegközlekedés – Ez fáj igazán Budapestnek

Budapest maga az ország, problémáit tekintve mindenképpen. A közlekedése élhetőbb, mint amilyennek látszik, az egészségügye viszont sokkal betegebb.

A budapestiek élhető mindennapokat akarnak – ez derül ki abból a fővárosi problémarangsorból, amit a Publicus Intézet készített a Népszava megbízásából. A listából egyértelműen kiderül, hogy a fővárosban élőket ugyanaz keseríti leginkább, mint bármelyik kisváros vagy falu lakóit: az egészségügy lerobbant volta – a budapestiek 62 százalékának ez fáj a leginkább. (Egy tavaly tavaszi átfogó közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy a fővárosi lakosok 63 százaléka tapasztalja úgy: az utóbbi években egyre romlik az egészségügyi ellátás.)

A bajérzet annak ellenére alakult így, hogy a fővárosban viszonylag egyszerűen ki lehet menekülni az állami ellátásból és átzsilipelni a magánorvoslásba. Feltéve, ha az embernek van pénze. (A fővárosi lakosoknak a statisztika szerint van: a 2019-es nettó átlagkereset a KSH szerint Budapesten 294,3 ezer forint körül alakult, míg ugyanez a szám a Nyugat-Dunántúlon 220,3 ezer, az Észak-Alföldön pedig 181 ezer volt.)

Nem véletlen, hogy az előválasztásba frissen berobbanó Kálmán Olga az egészségügyre építette kampányát. Annál is inkább, mivel az ellenzéki szavazók és a bizonytalanok sokkal elégedetlenebbek a helyzettel, mint a kormánypártiak (lásd: keretes írásunkat).

Azonban az egészségügyön kívül van egy másik gigaprobléma, amivel a kormánypártiak szinte elégedetlenebbek, mint az ellenzékiek, ez pedig a közlekedés. (A problémakört a Publicus Intézet elemeire bontva vizsgálta, viszont a közhangulat megértéséhez célszerű a három részterületet – utak állapota, autós és dugóhelyzet, tömegközlekedés állapota – egységben nézni.)

A legnagyobb figyelem a tömegközlekedésnek jut. (A BKV viszonylatai az év minden napján átlagosan 3,56 millió utazást bonyolítanak.) Csakhogy a területet hiába produkálja balhék tucatjait (bebukott az elektronikus jegyrendszer bevezetése, rendre lerohadnak a buszok, nincs légkondi a felújított 3-as metró szerelvényein, és így tovább), a budapestiek egy jó közepesre (egy 5-ös skálán 3,4-re) értékelik a tömegközlekedés teljesítményét. Ami a legerősebb – 45 százalékos vélemény szerint – javult az utóbbi években, illetve legalább nem romlott (utóbbi vélekedést a fővárosiak 31 százaléka osztja). Az alapvetően pozitív hozzáállás a kötöttpályás közlekedés javulásának (a még a 2010 előtt elkezdett 4-es metró megépítése, 2006-ban kezdődő Combino-beszerzés megvásárlása a budai fonódó villamoshálózat kiépítése, az M3-rekonstrukciója,) köszönhető.

Ugyanis az átlagbudapestit a tömegközlekedés összes baja közül leginkább a járművek állapota zavarja, a fővárosiak 62 százaléka ezt tartja a legnagyobb bajnak. A második problémahelyen (42 százalékkal) a járművek zsúfoltsága áll. (Ebből következően a harmadik legnagyobb gond – 29 százalék – a járatok sűrűsége, pontosabban ritkasága.) Márpedig a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével a két legnagyobb bajt sikerült részben orvosolni.

Budapesten több mint egymillió lakosa autózik kisebb nagyobb-rendszerességgel, nem csoda, hogy a fővárosiak harmadik legsúlyosabb problémája az utak állapota. Amit nagyban ront, hogy az autóval közlekedők majdnem fele a külső kerületekből gördül a belváros felé, és ezt a terhelést megfejeli az ingázók hada. Pedig a helyzet orvosolható lenne, a külső kerületekből áradó mintegy félmillió ember mintegy 69 százaléka venné igénybe a P+R parkolókat, feltéve, hogy azokból jóval több lenne, mint most. Az állítás hitelességét jelzi, hogy a budapestiek között érdemi támogatása van a dugódíjnak: a fővárosiak 40 százaléka szerint be kellene vezetni a „belvárosi behajtás” tarifáját.

Öreg és szegény elnézőbbAbban, hogy a Fidesz hívei kevésbé utálják az egészségügy állapotát, legalább három tényező játszik szerepet. Az egyik az érzelmi pártkötődés – ami persze nem teszi vakká a hatalom támogatóit a bajokra, de könnyebben hiszik el azt, hogyha más kormányozna, romlana a helyzet. A másik fontos tétel, hogy a Fidesz szavazótáborának majdnem negyede 60 évnél idősebb. Azaz élethelyzetéből adódóan az átlagosnál sokkal intenzívebben veszi igénybe az egészségügy „szolgáltatásait”, illetve gyakrabban szorul akut beavatkozásra. Így az időseknek az az érdekük, hogy fenntartsák a jelenlegi status quot, annak minden hibája ellenére. A harmadik tétel pedig az, hogy a Fidesz-táborban arányukon felül vannak jelen a kevéssé képzettek. Márpedig az említett tavaly tavaszi közvélemény-kutatás arra jutott, hogy a legfeljebb nyolc általánost végzettek, illetve a szakmunkások bíznak leginkább a meglévő egészségügyi rendszerben – egyszerűen azért, mert nincs más választásuk.
A jelek szerint a dugódíj valóban elrettentené a belvárostól a nem ott lakókat. Ugyanis a budapesti autósok 21 százaléka kapásból távol maradna a belvárostól a legkisebb tarifa bevezetése esetén, 11 százaléka pedig nem lenne hajlandó 2 ezer forintnál többet fizetni. A legtöbben – 22 százalék – egy 2-4 ezer forintos díjat tartanák elfogadhatónak, havonta 4-8 ezer forintot mindössze a budapesti autósok 10 százaléka csengetne ki. A járművel közlekedők 4 százaléka hajlana egy 8-10 ezer forintos tétel leszurkolására, míg 10-15 ezer forintos dugódíj esetén szintén 4 százalék hajtana be továbbra is a belvárosba.

Az oroszoknak még engedélyezhető terveik sincsenek – cáfolt rá a paksi beruházásért felelős szakminiszter a kormányzati hurráoptimizmusra a parlamenti meghallgatáson.