„Az már a kalauz, nem?” – Kalandos utazás Budapest és Veresegyház között a MÁV-val

Publikálás dátuma
2019.07.11. 11:17

Fotó: Lakos Gábor / Népszava
Teljes káoszból normál késésre szelídült a hét közepére a vonatpótlás a Fót-Veresegyház vonalon. Kinek kalandtúra, kinek bosszankodás lett a kijutás az elővárosba vagy a bejutás Budapestre.
„Ücsörögjél vagy nyomkodd a telefonodat! Mindjárt felhívom anyádat, hogy késünk. Legyél türelmes!” – mondta a Rákospalota-Újpest vasútállomás melletti üzemi területen várakozó buszon egy 40-es férfi a nyolc év körüli gyerekének. Pedig a fiú nem aggódott különösebben, a türelemre intéssel inkább magát próbálta nyugtatni a szülő. Akkor már csaknem fél órája várt a tömött busz a vasútállomásnál, négy másikkal együtt, hogy végre elindulhassanak Veresegyház felé. A MÁV jövő hétfőig nem indít vonatokat a Fót-Veresegyház vonalon. A pótlást részben a másik váci vonalon közlekedő vonatokkal, részben buszokkal igyekeznek megoldani. A hét eleji tapasztalatok szerint kevés sikerrel. – Akár egy osztálykirándulás, nem tudja az ember, milyen élmények várnak még rá – próbálta a történtek kedélyes oldalát nézni egy idősebb, rövid ujjú ingben utazó férfi, aki a lányához ment Veresegyházra. Már a Nyugatiból induló hétfő délutáni vonat is késett (ez Gödön át ment Vác felé, és a Rákospalota-Újpestnél lévő pótlóbuszokig lehetett vele eljutni annak, akinek volt hozzá türelme). Előbb tíz perces csúszást jeleztek, amiből 25 lett.
A kalandok nagy része azonban Újpesten következett. Öt busz is várt arra, hogy elindulhasson, de a sofőrök csak álltak a járművek mellett. Egyikük, egy magas, vékony férfi fekete noteszből kereste elő, merre is mennek a járatok. Arra senki nem tudott válaszolni, mikor indulnak a buszok, de azt megtudtuk, hogy egyszerre fut majd ki mindegyik, amint lesz kalauz. Mint kiderült, a zöld jelzést csak ő adhatja meg, csakhogy ilyen ember sehol nem akadt. Időközben jó néhány 14-es villamos is elhaladt az üzemi terület mellett, és amikor az egyikről egy kis oldaltáskás, kalauz kinézetű embert szált le, az utasok sóhajtozni kezdtek és egymástól kérdezgették: „az már a kalauz, nem?” Mint kiderült, ő is csak egy utas volt, akit – miközben felszállt a pótlóbuszra – sajnálattal vegyes dühvel fogadtak, pedig nem tehetett arról, hogy ő nem jegyvizsgáló. – Kár volt ide felszállni, jobban jártam volna, ha távolsági busszal megyek. Ez a vonatpótlás maga a káosz – mondta egy fiatal, barna hajú nő, aki Fótra akart eljutni. Időre ment. – Lehetett tudni előre, hogy nem járnak a vonatok – vetettem közbe. Nem tudta megoldani, hogy valaki autóval vigye? – A férjem be tudott volna vinni, de jóval korábban indult reggel, délután meg később végez. Arra nem számítottam, hogy a szokásos 30-40 perc helyett már most majdnem másfél órás az út, és hol van még a vége…
Az egyik elszánt utas pontot akart tenni a kalauzkérdés végére, a vasúttársaság információs vonalát hívta fel. Jelezte, hogy az öt buszban bő kétszáz ember várakozik és jó lenne, ha küldenének valakit. Azt a választ kapta, hogy már dolgoznak az ügyön. Végül egy valódi jegykezelő is előkerült, majd gyors tájékoztatás jött arról, hogy a busz Fóton és Veresegyházon is két helyen áll meg. Ehhez képest nehezen érthető kerülő következett Dunakeszi felé, majd a kertek alatt vissza Fótra. – Talán eltévedt – aggodalmaskodott egy testesebb hölgy, annak viszont láthatóan örült, hogy ha vargabetűkkel is, de haladunk. „Ma reggel egy órát késtem a munkahelyemről” – írta ki hétfőn az egyik lakossági csoportba egy nő, aki arról számolt be, hogy alapból 15 percet késett a pótlóbusz Budapest felé, amikor meg beért Újpestre, a vonat otthagyta az átszállókat. Végül még a Nyugati pályaudvar előtt is kellett várni. „És ha bejutottál, a 4-6-os se jár, szóval sok szerencsét a reggeli kalandtúrához mindenkinek. Holnap kocsival megyünk”. Egy másik hozzászóló azt írta, hogy a buszokra nem fért fel mindenki, egy harmadik utas pedig arra panaszkodott, hogy velük a sofőr eltévedt, és végül az utasok mutatták meg neki a helyes irányt.
Keddre javult a helyzet, a teljes káosz szolid késésre szelídült, legalábbis a délutáni órákban. Nem tudni, hogy ez a MÁV érdeme volt vagy annak tudható be, hogy sokan átváltottak más közlekedési eszközre. Kérdések így is maradtak. – Mikor indulunk? – fordultam az egyik fiatal buszsofőrhöz az átszállásnál. – Ha elengednek. – Tippelni sem akar? – Ez lehet 10 perc, de 20 vagy egy is. Nem tudom. Néhány perces várakozás után aztán elindult a konvoj Veresegyház felé, a buszokra mindenki felfért és már csak azt kellett kitalálni, hogy a jármű mindenhol álljon meg vagy gyorsított legyen. Kalauz viszont azon a buszon sem ült, de a felszállásnál lehetett látni a jegyvizsgálót, és azt, hogy keddre ezt az akadályt sikerrel vették.

Kérdések sora

A vonatpótlással kapcsolatban kérdéseket küldtünk a vasúttársaságnak. A többi között arra voltunk kíváncsiak, mit tesznek a káosz elkerülése érdekében, sűrítik-e a járatokat, honnan szereztek be sofőröket a buszokra, illetve ők megfelelő tájékoztatást kaptak-e. Lapzártánkig nem érkezett válasz a megkeresésünkre.

Szerző
Témák
vasút

Jászai Gellért: Megtiszteltetés volt Mészáros Lőrinc jobbkezének lenni

Publikálás dátuma
2019.07.11. 11:08
Jászai Gellért
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Interjút készített a Figyelő a 4iG tulajdonosával, aki azért örül, hogy a felcsúti milliárdos továbbra is jelen van tőzsdei vállalatában.
Interjút készített a Figyelő Jászai Gellérttel, a 4iG nagytulajdonoságval, aki a lapnak elmondta, hogy már nem a Mészáros-csoport részeként építkezik tovább, annak viszont örül, hogy a barátja befektetőként továbbra is jelen van a tőzsdei vállalatában. A cikkben főként a T-Systems felvásárlásáról esik szó, amit Jászai elmondása szerint a kormány kiemelt figyelemmel követett. A vételárról Jászai annyit árult el, hogy „egy kifejezetten nagy volumenű üzletről van szó”. Állítja, a közhiedelemmel ellentétben, „az ilyen volumenű tranzakciók piaci érdekek mentén folynak”. Az üzletember az interjúban elmondta, hogy idén állapodtak meg Mészárossal (akivel kapcsolatban kiemelte, hogy „megtiszteltetés volt a jobbkezének lenni”) a 4iG-t illetően, és, hogy „a sors úgy hozta, hogy ezt már nem abban a felállásban és üzleti kapcsolatrendszerben építi tovább, hanem önállóan”. 
Szerző
Frissítve: 2019.07.11. 14:08

Az aHang biztosan nem szervez ferencvárosi előválasztást

Publikálás dátuma
2019.07.11. 10:38

Fotó: Népszava
Azonban előfordulhat, hogy még részt vesznek ilyenben, mivel nagyon jó tapasztalataik voltak.
Bár felkérték az ellenzéki pártok, az aHang civil szervezet nemet mondott a ferencvárosi előválasztás lebonyolítására – értesült a Népszava. Az aHang lapunknak azt írta, számos más ügyük van, amelyeket ugyanolyan fontos tartanak, mint az előválasztást. Amikor elkezdték szervezni a fővárosi folyamatot, akkor is azt kommunikálták, hogy ettől még nem fognak átállni az előválasztások szervezésére. Persze előfordulhat – folytatták –, hogy még részt veszünk ilyenben, mivel nagyon jó tapasztalataink voltak. – Látjuk azt is, hogyan lehetne még jobbá tenni a folyamatot, sokan rengeteget tanultunk belőle – fogalmaztak.
Már korábban beszámoltunk arról, hogy lapunk úgy tudja: nem civilszervezetek szerveznék a ferencvárosi előválasztást, amelyet augusztus elején akarnak lezárni. Az aHang információnk szerint ugyanakkor technikai segítséget biztosít majd a procedúrához. Úgy tudjuk, a jövő hét elején az összes ellenzéki párt részvételével véglegesítik a pontos forgatókönyvet, így többek között kiderül majd lesz-e érvényességi küszöb, illetve mennyi szignóra lesz szükség az induláshoz. Jelen állás szerint a momentumos Jancsó Andreán és a független Baranyi Krisztinán kívül nem lesz több induló Ferencvárosban. Jancsót a Momentum, az MSZP és a Jobbik támogatja, míg Baranyit a Párbeszéd, az LMP és a Magyar Kétfarkú Kutya Párt látná szívesebben polgármester-jelöltnek. A DK csak annyit közölt, hogy a győztest aspiránst fogadják majd el közös indulónak.  

Ennyibe került az ellenzéki előválasztás

Az aHang szerdán zárta le a budapesti ellenzéki előválasztással kapcsolatos elszámolását. Az erről szóló közleményükből kiderül: 68 ezer ember ment el szavazni, de „nem kérdés, hogy elment volna 100-150 ezer is, ha több sátor van hosszabb nyitva tartással, tovább tart a szavazási időszak s így tovább.” „Tisztán logisztikai és humán erőforrás kérdés volt az, hogy nem ment el legalább kétszer ennyi ember, ezt nagyon fontos aláhúzni. Így is több, mint ezer civil- vagy pártaktivista segítette a folyamatot egy héten keresztül” – tették hozzá. A közzétett adatok alapján 731 ember adományából 4,543,185 forint folyt be, az összköltség pedig 5,523,137 Ft lett. A kiadásaik a következőképpen oszlottak meg: – Bérleti díjak: 889,000 Ft – PR, kommunikáció: 965,579 Ft – Szakértői díjak: 587,000 Ft – Webfejlesztés: 1,712,350 Ft – Utazási költségek: 17,730 Ft – Kisértékű eszközbeszerzések (tablet, headset, mérőműszer): 459,253 Ft – Hirdetési költségek: 302,485 Ft – Ellátási költségek: 27,685 Ft – Adminisztratív költségek: 550,000 Ft – Banki költségek: 12,055 Ft „Július 10-én tehát még mindig 1 millió forint mínuszban vagyunk, nagy feladat lesz ezt a következő egy-két hónapban pótolnunk. Mivel a célzottan egyéb kampányainkra küldött pénzt nem használjuk ezen hiány kiegyenlítésére, így az általános adománygyűjtő oldalunkon keresztül befolyt összeget tudjuk csak erre fordítani” – közölte az aHang.

Szerző