Tíz évvel ezelőtthöz képest ma csaknem ötödével kevesebb bankfiók jut 100 ezer felnőttre Magyarországon, miközben az unió átlagában mintegy harmadával csökkent a fiókok száma.
Igaz, hazánkban már 2008-ban is jóval kevesebb fiók volt, mint a legtöbb EU-tagállamban: jelenleg mindössze 15 jut 100 ezer magyar felnőttre, miközben az EU átlag 29. A fiókok számának csökkenése azonban korántsem jelenti azt, hogy temetni kellene őket; nem fognak eltűnni, viszont jelentősen átalakulnak. A K&H Bank számaiból már jól látszik ennek iránya is. Miközben ugyanis az éves ügyfélforgalom az elmúlt öt évben változatlanul 3,7-3,8 millió körül alakult a pénzintézetnél, a látogatás céljában komoly változás érzékelhető. A készpénzzel kapcsolatos ügyintézések száma csaknem a felére, 29 százalékra csökkent, tanácsadásra viszont több mint egymillióval többen érkeztek. Vagyis az ügyfelek háromnegyede ma már tanácsot kérni megy a bankba, például hitelekkel, befektetésekkel kapcsolatban.
- Bankfiókok tehát továbbra is lesznek, csak éppen más lesz a funkciójuk. A készpénzes ki- és befizetések egyre inkább automatákon keresztül zajlanak, a papír alapú tranzakciókat digitálisak váltják fel. Így viszont kevesebb a sorbanállás, és több idő jut a személyes tanácsadásra – foglalta össze Rajna Gábor, a K&H Bank lakossági értékesítési igazgatója a bankokat is utolérő digitalizáció hatásának eddig tapasztalatait. Az ügyfelek igényeit követve a banknak már több mint 60 tanácsadói fiókja van, ahol több diszkrét tárgyalóban lehet hosszasabban beszélgetni a pénzügyekről. A pultokban nincs készpénzkezelés, a pénzt automatán keresztül lehet befizetni. Ilyen készpénzbefizető automata egyébként a bank mind a 208 fiókjánál található, de van még féltucatnyi más helyszíneken is. Ez már nem az a régi borítékos módszer, amikor a befizetést csak másnap írták jóvá; az ATM-ek a nap 24 órájában elérhetőek, a jóváírás pedig azonnal megtörténik az ügyfél bankszámláján – hangsúlyozta Rajna Gábor.
Az automata készpénzkezelés egyre népszerűbb is: a rendszer 2013-as indulása óta több mint 3 millió alkalommal több mint egybillió - csak az idei első félévben 236 milliárd - forintot tettek be az ügyfelek az automatákba. Ez befizetésenként átlagosan 315 ezer forintot jelent. A banknál így automatizált lett a befizetések mintegy 65, a kifizetések több mint 90 százaléka.
A bank másik ambiciózus célkitűzése a teljes papírmentesség, amit 2020-ra szeretnének megvalósítani. A folyamat tavalyi elindítása előtt évi 240 tonna papírt használtak fel. A rengeteg papír azonban nemcsak a környezetet károsítja, hanem az ügyintézést is nehezíti. Ha például egy ügyfél hitellel kapcsolatos dokumentumai egy adott fióknál lévő dossziéban vannak, akkor csak ott tudnak vele foglalkozni, másik fiókban nem. Az iratok teljes digitalizációja után azonban ez már nem jelent majd problémát. Rajna Gábor megjegyezte: a fentiekhez „kicsit kevesebb, de magasabban képzett kollégára van szükség”, a bank ezt belső képzésekkel igyekszik biztosítani.