Már lehet készülni a Lánchíd és a Váralagút ismételt lezárására. A sokszoros halogatást követően közzétették a Lánchíd (hivatalos nevén a Széchenyi lánchíd, így kisbetűvel), valamint a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró és a Várhegyi alagút felújítására vonatkozó ajánlattételi felhívást. Ez biztos jele annak, hogy a város életét, sőt a Mészáros utcai csatlakozás révén az egész Dunántúlra való eljutásban is szerepet játszó híd, illetve az Alagút felújítási munkálatai megkezdődnek, évekig tartó forgalmi zárlattal karöltve.
A munkálatok jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy kormányhatározatba is foglalták. Mégpedig úgy, hogy a tavaly ősz óta létező Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) 6 milliárd forint kormányzati támogatást javasolt a fővárosi források kiegészítéséül.
Ez az FKT önmagában is érdekes testület. Elnöke ugyanis nem más, mint a miniszterelnök. El lehet képzelni, hogy a kormány ezek után hányszor módosítja vagy esetleg utasítja vissza a tanács javaslatait. Így kevésbé hiteles, hogy a közfejlesztési testületben a kormányzati fejlesztéseknél a főpolgármesterrel, illetve a fővárossal konszenzusra kell jutni, hiszen a pénz a kormánynál van. Megható pillanat lehetett, amikor Tarlós István éppen az FKT megalakulásakor „vállalta”, hogy újból indul a főpolgármester-választáson, mert így már biztosítékot lát arra, hogy a miniszterelnök jóváhagyja a főváros elképzeléseit. Az igazsághoz közelebb állhat, hogy sokkal inkább Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a kormányfő elképzeléseinek koordinálója, mint a főpolgármester, legalábbis addig, amíg Tarlós Istvánnak hívják. (Az FKT-nek mindössze egyetlen ellenzéki tagja van, a XIII. kerület szocialista polgármestere, Tóth József.)
A Széchenyi lánchíd felújítása előtt egy kérdésben folyt a vita: változatlan járdaszélességgel történjen-e a rekonstrukció? Győzött az ésszerűtlenség, a kerékpárosok továbbra sem vagy csak alig férnek majd el a gyalogosok mellett. Így marad az amúgy is zsúfolt úttest, vagy a nem kevésbé nehézkes járda. Az ellenérv az volt, hogy a híd jelenlegi látványa csak így őrizhető meg. (Aligha vitatható, hogy az emblematikus dunai átkelő látványát ne befolyásolja a járdák szélessége.) Az ajánlatokat augusztus 21-ig lehet benyújtani. Így, ha minden jól megy, akkor a kivitelezési munkák várhatóan idén októberben vagy novemberben kezdődhetnek.
Teljesen elbontják és újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, elvégzik a gyalogoskorlátok felújítását. Napjainkban különösen kiemelt hangsúlyt kap, hogy a hajózási jelzéseket is korszerűsítik, speciális radarokat helyeznek el. Természetesen a kőoroszlánokat, a kőcímereket és kőfeliratokat is restaurálják. Végre a pesti hídfő kőoroszlánjainak talpazatán Széchenyi István gróf és Sina György báró bronzcímerét is rekonstruálják, ugyanis ezek a második világháború során megsemmisültek. Az összképet befolyásolja majd, hogy az eddigi egyágú közvilágítási kandelábereket háromágúak váltják fel. A közvilágítás a LED-technológián alapszik majd. A díszvilágítás pedig képes lesz egyedi színek megjelenítésére is.
Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is. A Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljárót elbontják, majd újjáépítik. Ígéret van arra is, hogy a Széchenyi tér közepén lévő füves terület is megközelíthető lesz, az viszont bizonyos, hogy a pesti hídfő két járdája között végre zebra is átvezet. A gépkocsi forgalom csillapítására viszont a terv nem gondolt. A Várhegyi alagutat boltozatát is felújítják, új ventilátoros légcserélő rendszert építenek ki, így a biciklisek is jobb levegőben hajthatnak át. Megújul a Clark Ádám tér is.