Elsősegélynyújtó nindzsáktól a tábori bordélyokig

Publikálás dátuma
2019.08.11. 14:06

Fotó: Draskovics Ádám
Társadalmi üzenetek és művészi akciók sokasága várja a zenei pörgésből kiszabadulni vágyó fesztiválozókat a Szigeten.
A zenei és művészeti programok mellett a Sziget minden évben, így idén is kiemelt szerepet szán a civil projekteknek, szervezeteknek mindvégig szem előtt tartva a fesztivál mottójának: „A különbség ereje egyesít minket”, s a benne rejlő üzeneteknek, az emberi jogok tiszteletben tartásának, a toleranciának és egymás elfogadásának érvényesítését. Játékos, meglepő és sokkoló példákat egyaránt találhatunk az idei válogatásban is a színpadi és utcai produkciók, valamint programsátrak végtelennek tűnő sorai között bolyongva. Az XS Szigeten például egy teljes kalandpark várja az odaérkezőket, hogy ügyességi feladatokban - bekötött szemmel és fehér bottal végigbotorkálva egy raklapokból épített labirintuson, ülve röplabdázva, tandem biciklizve, vagy kerekesszékben kosarazva - éljék át maguk is néhány perc erejéig hátrányos helyzetű társaik mindennapjait. A fesztivál egyik legnagyobb élményét nyújtó attrakciója minden bizonnyal a Sátor Határok nélkül mellett elhelyezkedő Sziget Portal néven ismert aranybarna konténer, amely egyaránt ledönti a kultúrákat, országokat, sőt kontinenseket elválasztó határokat. A fém doboz mindig a negyven másik nemzetközi portál egyikével áll összeköttetésben, így a falak közé lépve egy óriási kivetítővel találhatjuk szembe magunkat, s hol vidám hondurasi lányokkal, hol egy görög menekülttábor lakóival beszélgethetünk egy koordinátor segítségével. Sőt egy egyenesen az amerikai Harlemből közvetített táncóra is szerepel a programok között. Valamivel odébb a Bevándorlási Hivatal mögött a Civil Sziget több mint negyven sátra gondoskodik a koncertek előtti békés, családbarát kikapcsolódásról. S bár egy fesztiválról senkinek sem egy csendes kis olvasósarok, egy asztalnál ülve a fajátékok felé görnyedés vagy kreatív alkotóműhely jut először eszébe, a polgári kezdeményezések ezen gyűjtőpontja teljességgel meghazudtolja ilyen jellegű sztereotípiáinkat. A már nem éppen újdonságnak számító tematikus kérdőívek mellett, amelyekből egyébként mindig meglepően sokat tanul az ember, ötletes és praktikus programokon keresztül ismerkedhetünk meg az itt felsorakozó, többségében az emberi jogokért és a fenntartható fejlődésért, műanyag mentes jövőért küzdő szervezetekkel.  
A Magyar Vöröskeresztnél elsősegélynyújtó nidzsákat képeznek, a Sziget Közjegyzőségnél pedig unikornisos köntösbe bújva magyarázzák többek közt a lakásbérleti szerződés mikéntjeit, vagy az esetleges munkabér kifizetés elmaradása esetén szükséges jogi lépéseket. A Filantrópia adománybolt sátránál az upcycling jegyében, használt ruhákból lehet ékszereket vagy akár kispárnát gyártani, az eredendően sportra éhes sérült gyerekekkel és fiatalokkal foglalkozó Para-Fitt Egyesület asztalához ülve pedig a holland származású fiatalember, Dave Hakkens Precious Plastic nevű kezdeményezését ismerhetik meg a látogatók. „Jó kis közösség ez, ahol mindenki együtt gondolkodik azon, hogy hogyan állítson elő kevesebb szemetet” – mondta lapunknak Gégény Noémi az egyesület vezetője, miközben elmagyarázta a műanyag újrahasznosításhoz szükséges négy, a projekt honlapján található lépések és oktatóvideók alapján – természetesen a kellő anyagi háttér megléte mellett – otthon is megépíthető gépek működési elvét. A végeredmény: zero waste és irtó vagány színes tálak, meg Sziget logós fülbevalók. Ha pedig valaki nem elégedett a munkájával, egyszerűen újra ledarálhatja és elölről kezdheti az egészet.

A kreativitás útvesztői

 A dübörgő koncertek és látványos előadások mellett a pihentető és kreatív programokból sincs hiány a Hajógyári Szigeten e napokban. Kertészkedhetünk, süthetünk kenyeret, festhetünk saját pólót, vászonszatyrot, fonhatunk fejpántot a Nagyszínpadon túl az Artzone területén, a Múzeumi Negyedben pedig különféle Szigetre szabott kiállításokat nézhetünk, vagy kedvünkre merülhetünk el az egyes interaktív feladatokban, s akár Robert Capa kedvelt szokásának, a kádban olvasásnak is hódolhatunk. Leheveredhetünk az Iparművészeti Múzeum ötletes nyugágyain, miután belemélyedtünk a szex-librisek rejtelmeibe, és megalkottuk saját múzeumunk alapjait. A Vidéki Múzeumok Szövetsége sátránál a tábori bordélyokról tudhatunk meg egy s mást, s ha kézügyességünk sem hagy cserben az I. világháború során viselt karszalagot is hímezhetünk, vagy léghajót hajtogathatunk. A Természettudományi Múzeum sátrában saját kitűzőt készíthetünk, míg a Mai Manó Háznál az Erik Kessels kiállítás egyes motívumait – például a sokak által szeretett nyuszit – is stencil alá vethetjük, hogy aztán saját pólónkat, táskánkat díszítse. Hasonlóan kamatoztathatjuk kreativitásunkat az élményfestés hazai úttörője, az Alkotásutca sátrában, ahol ecsetünk ívének tényleg csak a képzelet szabhat határt. Akárcsak a szomszédos MoME asztalainál, ahol például kipróbálhatjuk a suminagashi japán márványfestést. A Telep helyszínén elhasznált ruháinkat is felturbózhatjuk, vagy akár új darabokat is készíthetünk, a tanulni vágyók pedig a Kisképző diákjai által tartott rajzórákon is részt vehetnek. Az ArtZone azonban nem csak a kezeket foglalja le, a látványosabbnál látványosabb installációk és pop-up kiállítások között sétálva ki-ki megtalálhatja kedvencét: a dunaföldvári Aztakeservit Értékőr Egyesület hatalmas használt hulladék-elemekből készült lazac installációja, Veres Balázs sörösdobozokból épített kecskebékája, vagy Mihályi Barbara az orr szépségének szentelt képei csak néhány az egyedülálló projektek közül. 
S ha ez még nem lenne elég a Les Espaces Cyclophones interaktív hanginstallációiból a legvadabb, és kellemes muzsikára gyakran távolról sem emlékeztető hangokat csempészhetünk elő. A biciklikből és egyéb mechanikai trükkökből és technikákból összeálló hangkeltő eszközökön mindenki kiélheti elveszett vagy soha meg nem talált zenei vénáját. Az izgalmas programkavalkádból szinte választanunk sem kell, a legtöbb egészen keddig várja a látogatókat. Buli előtt vagy buli után mi lehetne jobb program, mint ollót vagy ecsetet ragadni és megvalósítani legmerészebb elképzeléseinket?

Kalandos utak

Az építészeti különlegességek iránt érdeklődőknek semmiképp sem érdemes kihagyni a Ji Csing Labirintust vagy a Tiny Bauhaust. Az Élőkép Színház nyolcszögletű labirintusában az ősi kínai javaskönyv, a Ji Csing, azaz a Változások könyvének üzenetei kelnek életre: a kisebb csoportokban belépő látogatók az ígéret szerint életük aktuális kérdéseire is válaszokat kaphatnak, miközben az útvesztőben bolyongva feladatokat oldanak meg. A Német Turisztikai Hivatal 3D nyomtatóval, kizárólag újrahasznosítható anyagokból készült Bauhaus házában pedig a fennállásának idén századik évfordulóját ünneplő, Németországból indult iskola alapítójának, Walter Gropiusnak szobájába pillanthatunk be. Egy VR szemüvegen keresztül virtuális sétát tehetünk, és megtapasztalhatjuk a Bauhausra jellemző letisztult, egyszerű elemek harmonikus világát.

Fotó: Mónus Márton / Rockstar Photograpers

Nem csak a buliról szól a Sziget

Ezernyi program várja még azokat a fesztiválozókat, akik előző nap nem csapták szét magukat, vagy szeretnek korán kelni. Színház, cirkusz, strand, jóga, sakk és kézműves foglalkozások a teljesség igénye nélkül.

Szerző

Megosztás
Sziget fesztivál 2019. 1. nap
Fotó: Erdős Dénes / Népszava

Test, egyén, humor a Thealteren

Publikálás dátuma
2019.08.10. 10:00

Fotó: Thealter
Huszonkilencedik alkalommal is izgalmas és sokszínű programmal várta a résztvevőket az augusztus 10-én záruló szegedi Thealter , ahol a drámai és táncszínházi kereteket feszegető vagy abból kilépő előadásokkal is találkozhatott a közönség.
A szerelem az egyik legszebb és legtörékenyebb emberi érzelem. Lukáš Záhorák és Peter Šavel táncduója, az As Long As Holding Hands a maga térbeli puritánságával, csak a testek érintkezéséből és a lihegésből adódó zeneiségével a (pár)kapcsolat szép, de kegyetlen oldalát mutatja meg. A pulzáló, légies, ám olykor a birkózásra és talajgyakorlatokra hasonlító koreográfia nem szól másról, minthogy két ember nagyon akar szeretni, de iszonyatosan nehéz nekik (is) azt jól csinálni. A dinamikus duó A kapcsolat kialakulásának legelemibb kezdőpontjaitól a tartózkodáson és az egymásba olvadáson át egészen az elválás, majd újra egymásra találás folyamatáig tart. Az előadás egyik szép jelenete, amikor a beteljesülés pillanatában lágyan hullámzó mozgással csókolja meg egymást a két táncos a halkan induló, szürreális hangzású zenére.    A bolgár származású Ivo Dimcsev workshopjának alapja az egyén feltárása a mozdulatok és a szavak segítségével. Az öt napon át tartó munka végeztével a résztvevők szóló produkciókkal mutatják be a közönségnek, mire is jutottak önmagukkal az Ivoval való munka során. A négy, kiválasztott résztvevő külön-külön tárja elénk rövid, látszólag összefüggéstelen mondatláncokból és különböző stílusú dalrészletből álló produkcióját., Az előadók mondataikat elvont, olykor repetitív mozgássorokkal kísérik. Azonban a négy szólónak van közös nevezője: a lélek. Minden színpadi cselekedetük mögött ott van az előadók lelke. Ez a kapocs a néző és köztük.    A tavalyi Maribori Színházi Fesztiválon is díjazott Hős 2.0− Az előadások előadása a színházi előadás mechanizmusainak, a színpadi lét szabályainak szellemes és ironikus kifigurázása. A szlovén színészpáros teljesen meztelenül játszik velünk, nekünk és játszik a színházzal a színházról. A folyamatos reflektálás attól olyan élvezetes és önfeledt, amitől a két színész meztelen testét is azonnal megszokjuk: komolyan veszik magukat és az általuk egyszerre használt és intelligensen kiparodizált színházi kliséket. Végig követhetjük Vito Weis és Uroš Kaurinnal sziporkázó párosa révén betekintést nyerünk a tökéletes monológ, illetve a tökéletes dialógus felépítésébe. Noha a végén elhangzó, A boldog herceg című Wilde-mesével kicsit lelassul a közönséget folyamatosan rázó nevetési hullámvasút, pillanatok alatt felgyorsul újra és a színészek ráadás számmal zárják le a színházi bohóctréfát. A magyar közönség nem nagyon láthatott eleddig ennyire színtisztán a színházról szóló, pusztán a színház eszközeit felhasználó előadást. Szerencsére, ilyen élményben is részesülhettünk, hála az idei Thealternek− amely akár a fesztiválok fesztiválja is lehetne.    Info:    As Long As Holding Hands Lukáš Záhorák és Peter Šavel  Tégy magadnak egy szívességet - Ivo Dimcsev workshop bemutatója  Hero 2.0- The show of all shows