Előfizetés

Több mint 430 ezren fogják perbe a Volkswagent Németországban a dízelbotrány miatt

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.08.15. 17:43

Fotó: INGO WAGNER / AFP
A csoportos keresethez csatlakozók nyilvántartásának kivonatát elektronikusan küldték el a bíróságnak, mert kinyomtatva 67 ezer oldal lett volna.
A VW ellen a fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetsége (vzbv) és a legnagyobb autótulajdonosi érdekvédelmi szervezet, az ADAC autóklub szervezésében indul per - írja az MTI a szövetségi igazságügyi hivatalra hivatkozva. A keresethez EA189 típusú dízelmotorral szerelt, és a dízelbotrány miatt szervizre visszarendelt Audi, Seat, Skoda és Volkswagen gépkocsik németországi tulajdonosai csatlakozhattak. Az úgynevezett csoportos megállapítási kereset (Musterfeststellungsklage) új elem a kollektív jogorvoslat németországi szabályozásában, tavaly novemberben vezették be, éppen a VW dízelbotránya miatt. A cél a fogyasztók jogainak erősítése a túlerőben lévő nagyvállalatokkal szemben. A pereket nem az egyes fogyasztók, hanem fogyasztói szövetségek folytatják, a költségeket és a pénzügyi kockázatot is ezek a szervezetek viselik.
A bírósági döntés viszont összesen 430 ezer emberre lesz érvényes, ugyanis ennyien csatlakoztak a keresethez.

A vzbv és az ADAC kezdeményezése az első eset az új jogintézmény történetében. Az eljárás a számukra legjobb esetben azzal végződhet, hogy a bíróság megállapítja, a VW szándékosan méltánytalanul járt el, és ezzel kárt okozott gyártmányai vásárlóinak. A következő lépésben a keresethez csatlakozott fogyasztóknak már egyénileg kell kártérítést kérniük a gyártótól. A VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. A szeptember 30-án kezdődő eljárás előkészítésének részeként a keresethez csatlakozók nyilvántartásának kivonatát is megküldték a braunschweigi tartományi felsőbíróságnak.  
A dokumentumot digitális formátumban juttatták el a bíróságra, mert kinyomtatva csaknem 67 ezer oldal lett volna.

A csoportos keresethez csatlakozók nagy száma miatt a hivatalnál külön munkacsoportot állítottak fel és meghosszabbított munkaidőben dolgoztak, hogy a bíróság által kitűzött határidőre elkészüljön a nyilvántartás. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el. A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot. 

21 óra alatt Magyarország körül - villanyautóval

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.08.15. 11:59

Fotó: Facebook/Nemzeti Közművek
A villanyautózás hazai lehetőségeit tesztelte az NKM Mobilitás Kft. csapata.
Az elektromos autózásnak komoly gátat szab az akkumulátorok kapacitása és a töltőhálózat. Hogy ez valós aggodalom vagy csak előítélet, azt egy országjáró túrával tesztelte az NKM Mobilitás Kft. A csapat villanyautóval indul országjárásra hétfő hajnalban. 
Az útvonal érintette a Mobiliti összes villámtöltővel rendelkező töltőpontját. A teszt hajnali fél ötkor órakor indult Veresegyházról, majd Hatvan, Miskolc, Debrecen, Balástya, Kecskemét, Dunaújváros, Székesfehérvár, Sormás, Zalaegerszeg, Szombathely, Győr, Budaörs, Budapest – Köki Terminál, Maglód, Csömör, Dunakeszi megállókat érintve járta körbe az országot. Az utolsó helyszínre éjjel, valamivel háromnegyede kettő előtt érkezett meg a csapat. A tesztautó segítségével kevesebb, mint 24 óra alatt és csaknem 1300 kilométert autóztak a villanyautosok.hu és a Mobilitás Kft. munkatársai, útba ejtve a Mobiliti összes villámtöltőjét.   

A húzónevekben is csendesülne a Sziget

Marnitz István
Publikálás dátuma
2019.08.15. 10:00

Fotó: Fülöp Norbert / Népszava
A kicsit borúsabb időjárásnak tudja be Kádár Tamás, a tegnap hajnalban zárult Sziget főszervezője, hogy az utolsó nap két húzónév - a Twenty One Pilots és a Foo Fighters – nagyszínpados fellépése ellenére sem kellett kirakniuk a teltház-táblát. A 95 ezres befogadóképességhez képest ugyanis 81-82 ezren látogattak ki.
 Bár az élménybeszámolók kirobbanó sikerről tanúskodnak, a szervezők oldaláról anyagilag ez kevéssé mondható el: a utolsó napi főfellépőkre ugyanannyit költöttek, mint három éve a nagyszínpad egészére. Azt, hogy a tavalyi, három napos teltház melletti, 565 ezres nézőcsúcsnál idén 25-30 ezerrel kevesebben váltottak jegyet, Kádár Tamás többek között annak tudja be, hogy tavaly nem rendezték meg a - Szigethez hasonló - brit Glastonbury fesztivált. Ez némiképp visszavetette az onnan érkezők számát, miközben az Egyesült Királyság a legnagyobb külföldi piacuk. Napijegyekből viszont több kelt el, így idén nőtt a magyarok száma. Az első nap tapasztalt tumultuson a tömeg még pontosabb tájékoztatásával enyhítenének. Úgy látják, Ed Sheeran közönségének irányításában nem hibáztak. A brit sztár rajongóinak nagy része egyszerre igyekezett elhagyni a Szigetet. Így az első hullám csak hosszabb idő alatt jutott ki. Hasonló a korábbi, teltházas napokon sem fordult elő. Így leginkább Ed Sheeran rajongóinak is azt ajánlják, kicsit még időzzenek és válasszanak a több mint száz program közül. A tömeg koncert alatti nyomása miatt Kádár Tamás szerint hangosan csak egy néző kiabált, aki emiatt azóta bocsánatot kért. A főszervező egyúttal leszögezte: a tömeget annak mérete és nem a K-híd - sokak által tapasztalt – nyikorgása miatt engedték ki szakaszosan, ehhez képest igen gyorsan. A híd felújítása állami-önkormányzati hatáskör, de mivel annak sorsa őket is érinti, szívesen beszélgetnek róla az illetékesekkel - fogalmazott. Ennek kapcsán utalt egy, a kerülettel kötött megállapodásukra, aminek értelmében öt év alatt mintegy 250 milliót költenek a területen például futópályára, mosdóra, növényekre. A szerződés 2021-es lejárta után nyitottak arra, hogy az azt követőben a híd kérdését is érintsék. Annak kapcsán, hogy a III. kerület ismét panaszkodott a túl nagy hangerőre, Kádár Tamás lapunknak elismerte: valóban nem számítottak arra, hogy az egyik, 11 óra utáni utcaszínházi fellépő – konkrétan a francia Les Commandos Percu Silence! (Csend) című, - majd minden nap előadott száma ilyen sok tűzijátékot tartalmaz. A főszervező a hasonló eseteket a jövőben elkerülhetőnek látja. Gerendai Károly Sziget-alapító múlt heti, lapunknak kifejtett gondolatai kapcsán - miszerint idén már túl sokat költhettek a legnagyobb húzónevekre – Kádár Tamás megismételte: hét napra talán tényleg sok kilenc „headliner”. Így a jövőben elegendőnek tartana napi egy abszolút húzónevet. De tovább erősítenek a nagyszínpadon kívüli felhozatalon is.