Három éven belül másodszor, ezúttal a White Cube dél-londoni, bermondsey-i új, a belvárosinál még tágasabb galériájában rendezték meg Maurer Dóra 1998 és 2015 között keletkezett műveinek tárlatát. Az esemény érdekessége, hogy a szeptember közepétől november 3-ig nyitva tartó kiállítás egy időben zajlik a festőművész lapunk által augusztusban ismertetett, majdnem egy évig tartó retrospektívével, amit a földrajzilag közeli Tate Modernben, a szigetország legnépszerűbb, évente hatmillió látogatót számláló múzeumában rendeztek meg. Saját műfajában a White Cube legalább ennyire rangos intézmény. Alapítója, Jay Joplin az 1990-es évektől a Tracey Emin és Damien Hirst nevével fémjelzett Young British Artists mozgalom támogatásával hívta fel magára a világ műkincspiacának figyelmét.
A kiállítás kurátora ezúttal is Katharine Kostyál, aki az ugyancsak a műkereskedelemben tevékenykedő, magyar gyökerekkel rendelkező férjén, Carlon keresztül ismerkedett meg Maurer Dórával. Mint az új show sajtóbejárása során a Népszava londoni tudósítójának elmondta: három évvel ezelőtt olyan képzőművész munkásságát akarta Londonban bemutatni, aki akkor még nem élvezte a neki kijáró elismerést és feltétlenül megérdemelte a nagyobb figyelmet és megjelenési lehetőséget. (A White Cube korábban 2016 nyarán rendezett tárlatot Maurer műveiből.) A fiatal művészettörténész bevallása szerint „beleszeretett” Maurer Dórába, akit a „legnagyobb élő magyar festőnek” tart. A szándékból valóság lett, olyannyira, hogy a White Cube az új show kapcsán bejelentette: a jövőben hivatalosan is elvállalta a neo-avantgárd alkotó képviseletét.
Maurer együttműködését a Magyar utcai Vintage Galéria vezetőjével láthatólag nem befolyásolja a londoni kapcsolat, hiszen annak vezetője, Pőcze Attila elkísérte a művészt a White Cube vernisszázsára, egyben a megnyitó előestéjén a Tate Modernben rendezett díszvacsorára. Katharine Kostyál büszkén említette: világ egyik legjelentősebb modern művészeti múzeuma az egyéves kiállítás végére inkognitójukat megőrizni kívánó mecénások jóvoltából a jelenlegi nyolc helyett immár tizenhárom Maurer-művel fog rendelkezni.
A White Cube kiállítása három sorozatból válogat, az Átfedésekből, a Quod Libet-ből és az IXEK-ből. A válogatáson végighúzódó vezérfonal a Maurer munkásságába az 1980-as évek elején berobbant érdeklődés a színek iránt. A kiindulópont a Buchberg-kastély toronyszobájának dekorációjára vonatkozó megbízás volt, amelynek elvégzése során el tudott mélyedni az egyes színekben és egymásra gyakorolt hatásukban. Ahogy Katherine Kostyál fogalmazott: a White Cube-ban megtekinthető tizenkét alkotást „szembeötlő könnyedség, játékosság, állandó kísérletezés és a színek élvezete hatja át”.
A sajtóbemutatón Maurer Dóra is részt vett. Mint rövid beszélgetésünk során elmondta: londoni felkapottságának nagyon örül, de a reflektorfény, a rá irányuló figyelem fárasztja is, és elveszi az energiáját a kreatív munkától.
Infó
Dóra Maurer
White Cube Bermondsey
A kiállítás november 3-ig látogatható