Működik és mikroműanyagot is szed a csendes-óceáni szemétgyűjtő

Publikálás dátuma
2019.10.03. 09:16

Fotó: The Ocean Cleanup
Megkezdte a műanyaghulladék begyűjtését a Csendes-óceánon egy holland feltaláló lebegő szemétszedője, a System 101 nevű berendezés, amelynek egy évvel ezelőtti tesztüzeme kudarccal végződött. A projekt célja, hogy a „nagy csendes-óceáni szemétsziget” felét öt éven belül eltakarítsa.
Boyan Slat, a The Ocean Cleanup projekt alapítója szerdán Rotterdamban sajtóértekezleten jelentette be, hogy a módosított berendezés „begyűjtötte az első műanyagokat” a Kalifornia és a Hawaii-szigetek között félúton elterülő gigantikus – Franciaországnál háromszor nagyobb – csendes-óceáni szemétszigeten, ahova a tengeri áramlások sodorják össze a hulladékot.
Slat hangsúlyozta, hogy a sikertelen tesztüzem után partra vontatott és kijavított berendezés „minden méretosztályú” műanyaghulladékot képes begyűjteni, beleértve a mikrót is. Hangsúlyozta, hogy a konstrukció működőképes, megvalósíthatónak tűnik a terv a tengeri szemét begyűjtésére.
A szerkezetet 2018. október elején vontatták ki a San Franciscó-i-öbölből a Great Pacific Garbage Patchhez (GPGB) a vízen lebegő műanyaghulladék összegyűjtésére, a próbaüzemet október 17-én kezdte meg. Decemberre kiderült, hogy a hulladékbegyűjtő nem a tervek szerint működik, megfogja a műanyagot, de nem tartja meg, emellett levált belőle egy 18 méteres szakasz.
Az U-alakú rendszer egy 600 méter hosszú, a víz felszínén lebegő műanyag csőből és egy 3 méter mélyen a víz alá merülő fésűszerű filterből áll. A filter által kiszűrt szemetet hajók szállítják a partokra, az első adagot várhatóan decemberben, az első fázis után. A konstruktőrök becslései szerint az örvénylő áramlatok természet adta energiáit kihasználó tengeri takarítógép 1,8 milliárd műanyagdarabot gyűjthet össze.
A 25 éves feltaláló elmondása szerint már terveznek egy nagyobb és emberi közreműködés nélkül hosszabb ideig működni képes takarítógépet is. 
A Boyan Slat által hét éve megálmodott projektet cégek, egyetemek mellett a holland kormány támogatja. A projekt keretében a „nagy csendes-óceáni szemétsziget” felét szeretnék eltakarítani öt éven belül.
Szerző

Mikroműanyagot mutattak ki Krakkó levegőjében

Publikálás dátuma
2019.10.02. 15:45
Krakkó a Visztulával
Fotó: Chris Mouyiaris / AFP
A kutatókat megdöbbentette, hogy milyen nagy mennyiségű mikroműanyagot találtak a szennyező anyagok között.
Mikroműanyagokat mutattak ki a dél-lengyelországi Krakkó levegőjében a helyi Jagelló Egyetem kutatói. A szakemberek az egyetem épületének tetején megtapadt légszennyező anyagokból vettek mintákat a téli hónapokban. A kutatókat megdöbbentette, hogy milyen nagy mennyiségű mikroműanyagot találtak a szennyező anyagok között, elsősorban mikroszálak és nagyobb, összeállt darabok formájában.
„A műanyag termékek jelenleg több ezer különböző típusú szintetikus polimerből készülnek” – mondta Kinga Jarosz, az egyetem egyik kutatója, hozzátéve, hogy éppen ezért a begyűjtött minták pontos összetételének meghatározásán még mindig dolgoznak.
A kutatók mostanra már egyebek között a vízben, a jégben és a levegőben is kimutatták a mikroműanyagok jelenlétét, ugyanakkor azzal kapcsolatban továbbra is bizonytalanok, hogy ezeknek az apró részecskéknek a belélegzése vagy lenyelése milyen hatással van az ember egészségére.
Szerző

Kínából származó műanyagpalackok lepnek el egy mindentől távol eső szigetet

Publikálás dátuma
2019.10.02. 14:46
Képünk illusztráció
Fotó: Lars Halbauer / AFP
A szakemberek mostanáig úgy vélték, a tengerekben lévő hulladék döntő része a szárazföldről származik, de az Atlanti-óceán déli részén talált és elemzett bizonyítékok alapján úgy tűnik, a kereskedőhajók nem tartják magukat a szemetelést tiltó nemzetközi megállapodásokhoz.
Csaknem 75 százalékban Ázsiából, döntően Kínából származnak azok a műanyagpalackok, amelyeket az Atlanti-óceán déli részén fekvő Inaccessible Island területén találtak dél-afrikai és kanadai kutatók, akik szerint a hulladékok a térségben elhaladó kereskedőhajók fedélzetéről kerülhetnek a nyílt vízbe, majd onnan a szigetre.
Évente nagyjából 12,7 millió tonna műanyagszemét kerül a világ óceánjaiba, ám ez az adat csupán a szárazföldi forrásokat takarja - írja a BBC hírportálja. Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmány szerint a szakemberek mostanáig úgy vélték, hogy a tengerekben lévő hulladék döntő része a szárazföldről származik, ám a most publikált bizonyítékok másra utalnak. "Amikor tavaly a szigeten jártunk, megdöbbenve tapasztaltuk, hogy milyen nagy mennyiségű palack halmozódott fel" - mondta Peter Ryan, a Fokvárosi Egyetem munkatársa, aki a tanulmány vezető szerzője volt.
A világörökségi helyszínek közé tartozó szigeten végzett vizsgálataik során a kutatók 3515 darab hulladékot elemeztek 2009-ben és 8084-et 2018-ban. Megállapították, hogy a PET-palack a leggyakoribb hulladék a szigeten és ezeknek a száma nő a leggyorsabban: az 1980-as évek óta éves szinten 14,7 százalékkal.
A szigeten talált legrégebbi tárolóedény egy 1971-ben gyártott, nagysűrűségű polietilénből készült palack volt, amelyet 2018-ban találtak. A palackok többsége ugyanakkor két évvel azelőtt készült, hogy partra sodródott a szigeten. "Rajtuk van a dátum, a gyártó jele, és ha az ember tisztában van a különböző gyártókkal, akkor azt is meg tudja állapítani, hogy honnan származnak a palackok" - mondta Ryan, hozzátéve, hogy a megvizsgált palackok több mint 75 százalékáról derült ki, hogy Ázsiából való.
A palackok döntően Ázsiából, elsősorban Kínából származnak, és viszonylag újak, ezért nem kerülhettek a globális óceáni áramlatokkal a szigetre, ami sugallja, hogy a területen áthaladó hajókról dobhatták őket a vízbe. "Az első gondolatom az volt, hogy halászhajóflották állhatnak a háttérben" - mondta a kutató, megjegyezve, hogy a palackok kínai eredete miatt ez az elmélet megdőlni látszik, mivel az Atlanti-óceán déli részén a tajvani és japán halászflották dominálnak.
"Úgy vélem, elég meggyőzőek a bizonyítékok arról, hogy a hulladék kereskedőhajókról származik"

- fűzte hozzá Ryan.

 "Az elmúlt egy évtizedben jelentősen fellendült a kereskedelmi célú hajózás, különösen Dél-Amerikából Ázsia irányába" - mondta a kutató, megjegyezve, hogy őt személy szerint kissé meglepte a hulladékok forrása, mivel korábban úgy vélte, hogy a kereskedőhajó-flották jobban tartják magukat a fedélzetről való szemetelést tiltó nemzetközi megállapodásokhoz.
Szerző