„Egyik kutató cég sem állítja, hogy Karácsony Gergely győzhet” – olvasható a Nézőpont Intézet által fenntartott kozvelemenykutatok.hu oldalon még a választás előtt megjelent írás elején. Ez ellen a Medián és a Publicus Intézet vezetői azonnal tiltakoztak, amikor egy választás előtti konferencia után meglátták a cikket. A Mediánt irányító Hann Endre azért tarja hamisnak a címet, mert ugyan tényleg nem mondta senki, hogy nyerni fog az ellenzék közös főpolgármester-jelöltje, ám három kutatóintézet a hétről hétre javuló ellenzéki támogatottsági adatok alapján elképzelhetőnek tartott ilyen fordulatot.
Az IDEA Intézet vezetője, Böcskei Balázs véleménye az, hogy a Nézőpont taktikusan a korábbi nagy Tarlós-előnyt mutató adatait azért korrigálta csak a konferencián, hogy ne kelljen a nagy nyilvánosság előtt pontosítani. (A Nézőpont a kampányban még akkor is 18 százalékos Tarlós-előnyt jelzett, amikor a Median és a Publicus már 1-2 százalékon belülre mérte a riválisokat. Ezt a differenciát csökkentette váratlanul 6 százalékra a választás előtti napokban.)
Hann és Böcskei mellett Závecz Tibor is úgy látja: ha egy közvélemény-kutató cég politikai célra használ fel adatokat, azok megjelenését ilyen okok miatt időzíti, azzal saját szakmai megbecsülését, hírnevét teszi kockára. Hann Endre kijelentette, a Nézőpont a nagy Tarlós-fölényt jelző adataival a Fideszt is félrevezethette, s a vitatott címadással talán ennek felelősségétől akart szabadulni. A Medián vezetője szerint a szakma egészének hitelét veszélyezteti, ha a közvélemény bármelyik kutatóintézetet egy politikai oldalhoz sorol, ahogy ma a Nézőpontot kötik a jobboldalhoz.
Böcskei Balázs szerint sem először fordul elő, hogy a Nézőpont Intézet úgy interpretál adatokat, ahogy az nem olvasható ki belőlük. Závecz Tibor odáig ment, hogy céh-szerű működést vár a szakmától, ahol minden kutatóintézetnek egy szavazata és egyben vétójoga van, s például a vitatott közleményhez hasonló megjelenéseket csak megállapodás után adhatnának ki. Szerinte a következő választásig mindenképpen ki kell dolgozni a fenti egyetértési rendszert a hasonló viták elkerülésére.
Lapunk kérdéseire a Nézőpont Intézet írásos választ küldött. Kiemelték, hogy az internetes oldal működtetésének és a választások előtt hagyományosan megrendezett konferenciának a költségeit is ők viselik, a többi közvélemény-kutató még nem jelezte, hogy beszállna a kiadásokba. Azt, hogy a címet többen vitatták, a közlemény honlapra feltett változatának alján külön is megírták, és azt is felajánlották, hogy a kritikus cégek adjanak ki saját közleményt, hogy Karácsony győzelmét jósolják, de – olvasható a válaszlevélben – ettől elzárkóztak. Mindezek alapján ők úgy vélik, nem követtek el szakmai hibát, egy megállapodás megkötését a komolynak tekinthető cégek között pedig ők is támogatnák. Az ügy politikai tartalmára nem tértek ki a válaszban, de küldtek helyette egy elemzést arról, hogy a „2019-es önkormányzati választást Budapesten elvesztette, de Budapesten kívül megnyerte a kormányzó Fidesz-KDNP szövetség”.