Káel Csaba;Vajna-rendszer;

Káel Csaba

- Drámai központosítás: jön a filmes csúcsintézmény

A Vajna-rendszer végét jelenti Káel Csaba javaslata, amellyel januártól létrejön a Nemzeti Filmintézet. Az új szervezet kevesebb mozis, több tévés produkciót finanszíroz majd. És könnyebben elkészülhetnek a lelkesítő történelmi filmek is.

Drámai központosítást hajt végre a kormány a mozgókép szakmát irányító szervezetekkel: a tegnap késő este benyújtott törvényjavaslat értelmében, Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos kezdeményezésére létrejön a Nemzeti Filmintézet (NFI) 2020. január 1-től. A kormányzati kommunikáció szerint az új szervezet a Magyar Nemzeti Filmalap alapjaira épülve, a nevének megváltoztatásával jön létre – ugyanakkor ez a döntés egyértelmű végét jelenti a korábbi kormánybiztos, Andy Vajna által kiépített rendszernek, amit a filmesek röviden új aranykornak neveztek. 

A törvényjavaslat értelmében az NFI magába olvasztja a Nemzeti Filmintézet a Televíziós Film Mecenatúra és a Televíziós Filmkollégium – így most már a mozis és tévés pályázatok is egy ablakból kapják majd a pénz. Ezt a szervezetet eredetileg a Médiatanács kötelékébe szánták – az alapító okiratát csak most októberben fogadták el. Szakmai körökben azt hallani, hogy ezt a széket szánta elsősorban Káel Csabának kormány, és ennek a fórumnak kellett volna igazi, lelkesítő történelmi játékfilmeket létrehozni, mivel a kormányközeli erők nem voltak elégedettek a filmalap és Vajna történelmi filmekkel kapcsolatos eredményeivel (ennek gyakran hangot is adtak a kormányközeli sajtóban) – még ha az egy Oscar-díjat is jelentett Magyarországnak a Saul fia révén. Andy Vajna halála után azonban egyértelmű volt, hogy nincs szükség egy második filmalapra.

– Elismerve a hazai mozgóképipar és filmkultúra megújítása során eddig elért eredményeket, tovább kívánjuk fejleszteni a magyar kultúrát és mozgóképipart. A Nemzeti Filmintézet létrehozásával az a célunk, hogy a mozis és televíziós forgalmazásra szánt alkotások támogatási rendszerének egységesítése, a támogatások észszerűbb és átlátható felhasználása révén még több sikeres, minőségi magyar alkotás készülhessen – idézi a módosítással kapcsolatban Káel Csabát, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos a Filmalap közleményében.

Káel Csaba kormánybiztosi szavai szerint az új csúcsintézmény létrehozásával kiszámítható, folyamatos munkalehetőség biztosítható a mozgóképipar szereplőinek. A párhuzamosságok kiküszöbölésével a Nemzeti Filmintézet azonos költségvetési forrásból hatékonyabb produkciós lehetőséget biztosít a magyar filmkészítőknek. Ez teljesen szembe megy Vajna elképzeléseivel, aki céltudatosan választotta szét a mozis és tévés műfajokat, egyértelműen felsőbbrendűnek tartva az előbbit. Információink szerint az NFI a Vajna-éra számaihoz képes kevesebb mozis, és több tévés tartalmat fog finanszírozni. Káel korábban már kijelentette: immár nem film, hanem mozgóképkultúráról kell beszélni és követni kell a világtrendet, amely a tévésorozatok előretörését jelenti.

A Nemzeti Filmintézet a támogatói feladatai mellett a Magyar Nemzeti Filmalapban kialakított rendszert folytatva felelős lesz a közgyűjteményként működő Filmarchívum, a teljes körű utómunka-szolgáltatás nyújtó Filmlabor, a hazai és külföldi produkciókat kiszolgáló Mafilm működtetésért, fejlesztésért, a magyar alkotások nemzetközi értékesítéséért, a filmes szakemberképzésért, továbbá a mozgóképkultúra oktatásért. Káel Csaba mozgóképipari kormánybiztos a Nemzeti Filmintézet tervei a külföldi bérmunkákra is kiterjed: szavai szerint a külföldi és a hazai produkciók hatékony kiszolgálása érdekében szükség van a hazai filmstúdiók fejlesztésére, a tervek közt szerepel a Mafilm fóti stúdiótelepének bővítése összesen 4000 négyzetméterrel.

Az egyik legismertebb japán fotóművész, Nobuyoshi Araki nem kevés meglepetést okoz a Mai Manó Ház sokszínű kiállításán.