bankok;ügyfél;online vásárlás;PSD;

Népszava fotó

Januártól az Erste ügyfeleitől nem csak bankkártya adatokat fognak kérni az online vásárlásnál

Bár csak jövő szeptembertől lesz kötelező, az Erste Bank már januártól bevezeti az internetes vásárlásoknál is a többlépcsős azonosítást.

Az új év első hónapjában az online kártyás vásárlásoknál is bevezeti az Erste Bank az erős azonosítást – tájékoztatott a pénzintézet. A változtatás előzménye, hogy szeptember 14-én az egész Európai Unióban, így Magyarországon is hatályba lépett a PSD2 néven emlegetett módosított pénzforgalmi irányelv, amely egy sor változást hozott a napi pénzügyek intézésében. 

Az internetbanki belépéshez és egyes tranzakciók jóváhagyásához például azóta erős vagy másnéven többlépcsős azonosítás szükséges. Nem elég a felhasználónév és a jelszó, a bankoknak még egy módon meg kell győződniük arról, hogy valóban az ügyfelük kívánja használni a szolgáltatást. A gyakorlatban erre a célra a mobiltelefont használják a pénzintézetek: az Erste például push üzenetet küld ügyfelei mobilbankjába, illetve SMS-kódot azoknak, akik még nem töltötték le az ingyenes applikációt. Ezt a kódot kell azután a megfelelő felületre bepötyögni a belépéshez.

Többlépcsős azonosításra lett volna szükség szeptember 14-től az online vásárlások esetében is. Vagyis a kártyával fizető ügyfélnek egyidejűleg két egymástól független módon is vissza kellett volna igazolnia: ő kezdeményezte a vásárlást. Ez pedig úgy lehetséges, hogy a bankkártyán szereplő adatok megadásán túl további – sms-ben vagy push üzenetben kapott – hitelesítési kódot, vagy saját biometrikus adatot – például ujjlenyomatot – is közölni kell.

 

A jegybank azonban az utolsó pillanatban ennek bevezetését elhalasztotta, és kerek egy évnyi haladékot adott a szolgáltatóknak a „fejlesztési folyamatok időigényességére” hivatkozva.

Az internetes kártyás fizetéseknél az erős azonosítást tehát csak 2020. szeptemberétől kötelező bevezetniük a hazai pénzintézeteknek, ám az Erste az internetbanki belépés kapcsán szerzett kedvező tapasztalatok után nem vár addig. (Októberben és novemberben a pénzintézet ügyfelei több mint 3 millió alkalommal léptek be erős azonosítás segítségével a netbankba, az ügyfelek mind nagyobb része választja az sms-ben küldött kódok bepötyögése helyett a mobilbankos azonosítást.)

A bank már januárban bevezeti a megoldást, ügyfelei így még nagyobb biztonság mellett vásárolhatnak az interneten – közölte Bek-Balla László, az Erste Bank digitális csatornák igazgatóságának vezetője. Emiatt az internetes vásárlásoknál sem lesz már elég a bankkártya adatait - kártyaszám, név, lejárat és a hátsó oldalon lévő három számjegyű CVV/CVC-kód - megadni. Az ügyfeleknek mobiltelefonjuk segítségével - az internetbanki belépésből ismert módon - meg kell erősíteniük a tranzakciót, ami történhet a mobilbankba küldött push üzenettel, vagy az sms-ben küldött kóddal.