Ezért a hatóság összesen 138 millió forint bírságot szabott ki a szolgáltatóra, és a cég vezető tisztségviselőjét is kötelezte kétmillió forint megfizetésére, amellett, hogy a jogos összegű kötbéreket is ki kell utalniuk az érintetteknek. A döntés végleges, mivel a szolgáltató nem fellebbezett.
Kiderült, hogy a Magyar Telekom Nyrt. kötbérezésre okot adó késéseinek átlagos hossza harmadával nőtt öt év alatt, kevesebb lett viszont a kötbérrel kapcsolatos jogsértést elszenvedő előfizető.
A hírközlési hatóság az éves felügyeleti terve alapján a 2018. augusztus 1. és 2019. január 31. közötti fél évet vizsgálva több mint félmillió ügyet ellenőrzött a Magyar Telekom Nyrt.-nél, amelynek kapcsán közel 2200 jogsértő esetet tárt fel. A hatóság azt vizsgálta, hogy a szolgáltató a helyhez kötött szolgáltatásai kapcsán a lakossági általános szerződési feltételeiben a jogszabályoknak megfelelően szerepeltette-e a szolgáltatáslétesítési, áthelyezési, átírási, valamint korlátozás megszüntetési folyamatokat, az azokhoz kapcsolódó kötbérszabályokat, és mindezeket a gyakorlatban megfelelően végezte-e el. A vizsgálat kiterjedt a határidő-túllépésekre, a kötbérszámításra és a kötbérfizetés körülményeire, annak kiszámításától az ügyfél tájékoztatásán át az ezzel kapcsolatos határidők betartásáig.
Ennek nyomán kiderült: rendszerszintű hibák vannak a Magyar Telekom Nyrt. kötbérrendezési folyamataiban. A szolgáltató a kötbérkezelési eljárásainak 54,8 százalékában követett el jogsértést: volt amikor hibásan állapították meg a kötbér összegét, vagy késve teljesítettek, és szabálytalanul jártak el akkor is, amikor a kötbérfizetési kötelezettségükről kellett tájékoztatást adniuk.
Az NMHH a bírság kiszabásakor súlyosbító körülményként értékelte, hogy a szolgáltató évek óta számos alkalommal követett el hasonló jogsértést – ezeket a hatóság az elmúlt öt évben összesen több mint 200 millió forint értékű bírsággal szankcionálta –, a kevesebb kötbér kifizetésével vagy késedelmes teljesítésével pedig anyagi haszonra tett szert.