Magyar Telekom;bírság;kötbér;

- 138 milliós bírságot kapott a Magyar Telekom

Minden második kötbérfizetési kötelezettségét jogsértő módon teljesítette az előfizetőivel szemben a Magyar Telekom Nyrt. – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) határozatában.

Ezért a hatóság összesen 138 millió forint bírságot szabott ki a szolgáltatóra, és a cég vezető tisztségviselőjét is kötelezte kétmillió forint megfizetésére, amellett, hogy a jogos összegű kötbéreket is ki kell utalniuk az érintetteknek. A döntés végleges, mivel a szolgáltató nem fellebbezett.

Kiderült, hogy a Magyar Telekom Nyrt. kötbérezésre okot adó késéseinek átlagos hossza harmadával nőtt öt év alatt, kevesebb lett viszont a kötbérrel kapcsolatos jogsértést elszenvedő előfizető.

A hírközlési hatóság az éves felügyeleti terve alapján a 2018. augusztus 1. és 2019. január 31. közötti fél évet vizsgálva több mint félmillió ügyet ellenőrzött a Magyar Telekom Nyrt.-nél, amelynek kapcsán közel 2200 jogsértő esetet tárt fel. A hatóság azt vizsgálta, hogy a szolgáltató a helyhez kötött szolgáltatásai kapcsán a lakossági általános szerződési feltételeiben a jogszabályoknak megfelelően szerepeltette-e a szolgáltatáslétesítési, áthelyezési, átírási, valamint korlátozás megszüntetési folyamatokat, az azokhoz kapcsolódó kötbérszabályokat, és mindezeket a gyakorlatban megfelelően végezte-e el. A vizsgálat kiterjedt a határidő-túllépésekre, a kötbérszámításra és a kötbérfizetés körülményeire, annak kiszámításától az ügyfél tájékoztatásán át az ezzel kapcsolatos határidők betartásáig.     

Ennek nyomán kiderült: rendszerszintű hibák vannak a Magyar Telekom Nyrt. kötbérrendezési folyamataiban. A szolgáltató a kötbérkezelési eljárásainak 54,8 százalékában követett el jogsértést: volt amikor hibásan állapították meg a kötbér összegét, vagy késve teljesítettek, és szabálytalanul jártak el akkor is, amikor a kötbérfizetési kötelezettségükről kellett tájékoztatást adniuk. 

 

Az NMHH a bírság kiszabásakor súlyosbító körülményként értékelte, hogy a szolgáltató évek óta számos alkalommal követett el hasonló jogsértést – ezeket a hatóság az elmúlt öt évben összesen több mint 200 millió forint értékű bírsággal szankcionálta –, a kevesebb kötbér kifizetésével vagy késedelmes teljesítésével pedig anyagi haszonra tett szert.     

A Magyar Telekom reagálása: "A Telekom mindent elkövet azon esetek számának csökkentése érdekében, amelyek kötbérfizetési kötelezettséggel járnak, ezen törekvések eredményei a határozat szerinti esetszám-csökkenésében is megjelennek. A jogszabály bonyolult kötbérszámítási logikát követel meg, és sajnos formálisan az is jogsértésnek számít, amikor magasabb összeg kerül kötbérként kifizetésre az előfizető számára. Ennek ellenére a Telekom mindent elkövet a megfelelés érdekében, a szükséges informatikai rendszerfejlesztések megérkezéséig az esetek azonosításában és a helyes összeg kiszámításában mesterséges intelligencia alkalmazása mellett az ügyfélszolgálati munkatársak is közreműködnek annak érdekében, hogy a kötbérkezelés a jogszabályi előírásoknak maradéktalanul megfeleljen. A kötbérek határozatnak megfelelő rendezése érdekében a Telekom megkezdte a szükséges intézkedéseket, ezek az összegek várhatóan a 2020. első negyedéves számlatételekben fognak megjelenni az ügyfeleknél."     

Az mfor.hu információi szerint a jelenlegi duplájára emelnék a díjakat a csütörtöki küldöttgyűlésen.