Előfizetés

Éljen a régi iskola! – Gigantikus bukásként könyvelheti el a Netflix a Golden Globe-gálát

Csákvári Géza
Publikálás dátuma
2020.01.06. 12:48

Fotó: FREDERIC J. BROWN / AFP
A Netflix vereségével és Tarantino diadalával zárult a díjszezont nyitó gála.
Az elmúlt néhány évben a streaming szolgáltatók alaposan átrendezték mind a filmipart, mind a fogyasztási szokásainkat, így a nagy díjátadó gáláknak is alkalmazkodniuk kell a folyamatokhoz. Az úgynevezett díjszezont nyitó Golden Globe sikerrel vette az akadályt: a díjkiosztó előtt, a jelölések alapján úgy tűnt, hogy leborulnak a Netflix nagysága előtt, végül mégis maradt minden a régiben, hiszen jól ismert sztárok és old school hollywoodi stúdiók aranyozódtak be. Hogy mennyire lesz igaz az az ősi mondás, hogy a Golden Globe az Oscar előszobája, majd csak a szezon végén derül ki, mert lobbi szempontjából épp a Hollywood Foreign Press Association (HFPA) elismerése a leginkább alkalmazkodó, lévén, hogy körülbelül kilencven Los Angelesben élő külföldi újságíró (hazánkat Návai Anikó képviseli) voksa dönt az elismerésekről, szemben a szakmai és művészeti szervezetekkel, amelyek esetében több ezer tag véleménye a döntő. Persze, a HFPA rendelkezik némi öniróniával, hiszen ötödször is a mindenkinek, de főleg a megrendelőnek beszóló Ricky Gervais vezette a show-t, aki elmondta: most utoljára vezeti a gálát, mert már nem érdekli az egész. Ja, csak viccelt, sosem izgatta az egész. A jelöléseknél úgy tűnt, hogy a Netflix taktikája a legzseniálisabb álomgyári képlet, hiszen a filmes és a tévés kategóriákban egyaránt tizenhét jelölést kaptak, ezzel listavezetők voltak a gyártó stúdiók között. A mozifilmek között a második helyezett a volt Sony nyolc jelöléssel – igaz, a tévéseknél a második helyezett HBO tizenöt nominációval ott volt a Netflix nyakában. Ám az, hogy a mozis kategóriáknál ekkorát taroltak, azt a módszert legitimizálta, hogy elég néhány kiemelt produkciót futtatni a díjakért és akkor nyugodtan mehet a B-kategóriás tartalom online dögivel. A metodika tavaly egy kiemelt produkcióval is működött, hiszen Alfonso Cuarón Roma-ja tarolt az Oscaron (is). Idén három zászlóshajójuk is van: Az ír, a Házassági történet és A két pápa – a legjobb dráma kategóriában ott is voltak, mellettük csak a Joker (Warner) és a 1917 (Universal) jutott be a legjobb öt közé. Ám a Golden Globe szavazók idén úgy döntöttek, hogy nyerjen a régi iskola. 
Azaz, kvázi félretéve a Netflix mezőnyt, az 1917 lett a legjobb film a dráma kategóriában, sőt Sam Mendes lett a legjobb rendező. A filmet egyébként még nem sokan látták, korábban csak a torontói fesztiválon mutatták be, illetve karácsonykor limitált forgalmazást kapott az Egyesült Államokban. A hivatalos premier napja január 10-e az USA-ban és több európai országban, hazánkban pedig csak január 23-án mutatják be. Az előzetesből azonban egyértelműen látszik, hogy a klasszikus hollywoodi nagy költségvetésű epikus mű Sam Mendes első világháborús drámája, így nagyon meglepődni nem is nagyon lehet a döntésen. Amúgy, ha a matematika szerint mérjük a sikert, az est nagy nyertese tulajdonképpen Quentin Tarantino volt, mivel a Volt egyszer egy... Hollywood három díjat söpört be: legjobb vígjáték vagy musicalt, legjobb forgatókönyvet (maga Tarantino) és a legjobb férfi mellékszereplőét – Brad Pitt, teljesen megérdemelten. Mondjuk, itt lehetne élcelődni, hogy a Volt egyszer egy... Hollywood mennyire vígjáték (Tarantino filmjeiben elég sok az abszurd humor) vagy musical (semennyire, igaz pazar a soundtrackje), de legyünk pozitívak: remek, hogy volt egy Tarantino film, amelynek oda lehetett adni ezeket az elismeréseket. A Golden Globe-nál nagyon fontosak a színészi elismerések (elvégre a szavazók többnyire a sztárokkal készült interjúkból tartják fenn a reputációjukat). A drámai alakítások között Joaquin Phoenix fő esélyes volt a Joker címszerepével, a női fronton ahogy Renee Zellweger visszavarázsolta a vászonra Judy Garlandot a Judy-ban, nem volt kérdés a győzelmük. Lehet örülni Laura Dern győzelmének a legjobb női mellékszereplő a mozis mezőnyben, hiszen remek volt a Házassági történetben, mint pofátlan válóperes ügyvéd. A vígjáték alakítások esetében Taron Egerton díjazása is teljesen rendben levő döntés, hiszen remek volt a Rocketmanben, miképpen a hölgyeknél nagyon sztárolták Awkwafinát (A búcsú) így túl nagy sokk nem érhetett senkit ez esetben sem. Visszatérve a Netflix jelenségre: a Netflix gigantikus bukásként könyvelheti el a 2020-as Golden Globe-gálát, hiszen mind a mozis, mind a tévés mezőnyben csupán egy-egy díjat húzott be és mivel összesen harmincnégy jelölése volt, ez igen fájó lehet. Egyébként a két díj nagyon is helyén van: a már említett Laura Dern, illetve A koronával Olivia Colman lett legjobb női főszereplő a drámasorozatok kategóriájában. Ha a tévés mezőnyt nézzük, akkor ott a HBO-é lett a diadal, hiszen a Csernobil és Utódlás című produkciójuk két-két Golden Globe-ot kapott. Ugyanennyi díjat még a Fleabag (Amazon-BBC) aratott.

Golden Globe: díjat ért az 1917 és a Volt egyszer egy Hollywood is

Népszava-MTI
Publikálás dátuma
2020.01.06. 07:52
Illusztráció
Fotó: ROBYN BECK / AFP
A sorozatok között az HBO szerepelt jól, az idegen nyelvű filmek közt dél-koreai győztest hirdettek a 77. gálán.
A Hollywoodban akkreditált külföldi tudósítók szövetségének (HFPA) díjait - ismertebb nevükön a Golden Globe díjakat - helyi idő szerint vasárnap este adták át 77. alkalommal a Beverly Hills-i Beverly Hilton Hotelben. A Golden Globe-díjakról döntő újságíró-szervezet 25 filmes és televíziós kategóriában osztotta ki elismeréseit.
A filmes díjak mind a nagy hollywoodi stúdiók, az olyan független produkciós cégek, mint az A24, a nagy kábelcsatornák, mint az HBO és a viszonylag friss versenyzőnek számító Hulu produkciói között oszlottak meg.
A gála házigazdája ötödik alkalommal Ricky Gervais brit színész-komikus volt. A Golden Globe-gála nagyköveteinek idén először választottak fiúkat: Paris és Dylan Brosnan, Pierce Brosnan két fia segédkezett a díjátadásnál.

Legjobb vígjáték: Volt egyszer egy Hollywood

Quentin Tarantino amerikai rendező Volt egyszer egy Hollywood című filmje kapta a legjobb vígjáték vagy musical kategória díját. Előzőleg Brad Pitt a kategória legjobb férfi mellékszereplőjének díját vehette át a kétszeres Oscar-díjas rendező Los Angeles-i meséjében nyújtott alakításáért. Pitt 1996-ban a 12 majomért már kapott egy Golden Globe-ot.
Awkwafina ázsiai származású 31 éves amerikai színésznőnek ítélték oda a vígjáték vagy musical legjobb női főszereplőjének díját a The Farewell című családi drámában, Billi szerepében nyújtott árnyalt és visszafogott alakításáért. A filmet Lulu Wang rendezte.

Legjobb rendező: Mendes

A brit Sam Mendes kapta meg a legjobb rendező díját, az 1917 című háborús filmjéért. A gála egyik meglepetése volt ez, Mendes mások mellett Az írt rendező Martin Scorsese-t, a Jokert rendező Todd Phillipset és Tarantinót utasította maga mögé az I. világháborúban játszódó drámájával. Mendes 2000-ben az Amerikai szépség című filmjével is megnyerte a Golden Globe-ot.
Renée Zellweger, a Judy sztárja a legjobb színésznő, Joaquin Phoenix pedig a Joker főszereplőjeként a legjobb színész díját kapta a drámai mezőnyben.
Noah Baumbach Házassági történet című válási drámája a mellékszerepet alakító Laura Dern alakításának hála nyert el díjat.

Legjobb sorozatok, legjobb sorozat-színészek

Meglepetésre a legtöbb Golden Globe-díjra jelölt két netflixes alkotás, Martin Scorsese Az ír című maffiaeposza és Noah Baumbach Házassági történet című válási drámája mindössze egyetlen díjjal távozott a ceremóniáról a Házassági történet mellékszerepét alakító Laura Dern révén.
A korábban több Emmy-díjat is besöprő Phoebe Waller-Bridge nyerte Fleabag című sorozatának második évadával a legjobb vígjátéksorozat és a vígjátéksorozatok legjobb színésznője díjat.
Főszereplőtársa, Andrew Scott elől elvitte a kategória legjobb mellékszereplőjének díját Stellan Skarsgard az HBO Csernobil című rövid tv-sorozatában nyújtott alakításával.
Az HBO-hoz került a legjobb tévésorozat díja, amelyet az Utódlás című alkotás második évadának ítéltek oda. A sorozat lekörözte a Netflix A korona című sorozatát és az Apple TV Plus első Golden Globe-jelöltjét, a The Morning Showt. Brian Cox az Utódlásban nyújtott, Rupert Murdoch médiamágnást megszemélyesítő alakításával nyerte a tévésorozatokban nyújtott legjobb színészi alakítás díját.
Ugyancsak az HBO-nál örülhettek a legjobb limitált széria díjának, amit a Csernobil című produkció kapott.
A limitált sorozat vagy tévéfilm kategóriában a legjobb színésznő díját Michelle Williams vehette át a Fosse/Verdon című szériáért. A kategória legjobb mellékszereplőjének díját pedig a sorozatban nyújtott alakításáért Stellan Skarsgard.
Phoebe Waller-Bridge és a Fleabag stábja
Fotó: FREDERIC J. BROWN / AFP
Russell Crowe, akit A legharsányabb hang főszereplőjeként díjaztak, az Ausztráliában pusztító bozóttüzek miatt nem vett részt a gálán. Szavait Jennifer Aniston és Resee Witherspoon olvasta fel. "Ne legyen tévedés, az Ausztráliában történő tragédiát a klímaváltozás okozza" - üzente az ausztrál színész.
A legjobb animációs film A Jégvarázs 2.-t és a Toy Story 4.-et is háttérbe szorítva A hiányzó láncszem lett.

Dél-koreai az "idegen nyelvű" győztes

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködő (Parasite) című alkotása kapta a legjobb idegen nyelvű film díját. A tavalyi cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát elnyerő családi dráma az első koreai gyártású film, amely elnyerte a Hollywoodban akkreditált külföldi tudósítók szövetségének (HFPA) díját. Az élősködő, amely az Oscar-díj elnyerésére is esélyes, a kategóriában szintén jelölt Lulu Wang The Farewell, Pedro Almodovar Fájdalom és dicsőség, Ladj Ly Nyomorultak és Celine Sciamma rendező Portré a lángoló fiatal lányról című alkotása elől vitte el a díjat.

A fenntarthatóság jegyében ünnepeltek

A Golden Globe műsorát először 1964-ben közvetítette országos televízió, a helyszín 1971 óta a Beverly Hilton Hotel, ahol a sztárok fehér asztal mellett ülve élvezik a szórakoztató gálát.
Idén a klímaválságra való tekintettel a szervezők nagy hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra: a teljes menü vegetáriánus volt, nem használtak műanyag palackot és amit lehet, újrahasznosítják a ceremónia kellékeiből, például a vörös szőnyeget is.

Feleségem (a Lány) és én mindketten annyira helyben vagyunk

Kuczogi Szilvia
Publikálás dátuma
2020.01.05. 19:41

Tandori Ágnes ötven éven át volt Tandori Dezső társa a magánéletben, az alkotásban és a játékban. Január elsején elhunyt a "Lány", aki Schopenhauert fordított és verebet nevelt.
"Tandori Ágnes (azaz feleségem) 1967-ben költözött ide, ahol most is lakunk. Halott madarakkal természetesen én kezdtem (kezdhettem) előbb foglalkozni, a verebeket mindig eltemettem. ... Mikor Tandori Ágnessal 1975-ben (ha jól mondom) felfedeztük az itt szemben a fára felakadt verebet, (spárgát kötöttek a lábára, így adódott a fölakadás) aztán lesegítettük onnét, meg mikor Musilt, stb fordítottam, s hogy ép ésszel bírjam (?!), a párkányon verebeket etettem, etettünk, akkor küldte nekünk a Madárkirály előbb Flórit, aztán Szpérót.  Ez 1977-ben teljesen meghatározta az életemet, és másik terjedelmesebb projektem, projektünk, a Nagy és a Kis Koala Bajnokság (Tandori Ágnessal játsszunk két húsz-húsz klubos ligával) mellett körülbelül az egyetlen, ami nekem igazán van, amiképpen a műfordítás az, amit munkának tudok tekinteni. Az etetőterepet Tandori Ágnes alakította ki (hivatalba játván). ... Azt követően, hogy Szpéró meghalt (1988), sokban megváltozott az életem, érdemileg az etetést is abbahagytam. Tandori Ágnes a madarak kinti segítését máig nem adta fel. Sok madarunkat leltük ezen a környéken, illetve sírjaik a tereptől jó kilométernyire lapulnak. Jelenleg idehaza egyetlen verebünk van, Totyi, és nem is akarunk többet. Huszonnegyedik éve élünk kismadarakkal szimbiózisban, mind sérült, rászoruló volt."  (Tandori Ágnes és Tandori Dezső projektje - részlet. A szöveg a Liget Galéria kiállítására készült a kilencvenes években. A kéziratot legutóbb tavaly ősszel láthattuk kiállítva a Tabáni Kuczkó Tandori-sorozatán, ott fotóztam le az esküvői fényképeikkel együtt, egy hosszabb interjúra készültünk.)  Tandori Dezső felesége,  lánykori nevén Nagy Ágnes  1942. október 28-án született, Pécsen. Francia-német idegennyelvű levelezői diplomájával előbb a Malévnél, aztán az Iparművészeti Vállalatnál dolgozott. Innen mondott fel a '70-es években - akkoriban ez nem volt szokás -, hogy szellemi szabadfoglakozásúként, íróként és fordítóként segítse a Tandori-művek megszületését. A tavaly februárban elhunyt íróval 1967-ben kötött házasságot, azóta volt állandó társa a gombfocizásban, a kártyabajnokságokban, a madarak istápolásában és a műfordításban.  Amikor néhány hete a férjére emlékező Müpa-est után elmeséltem neki,  hogy nevét először Lénárd Sándor A római konyha című humanista remekművében láttam leírva, nevetve mondta, hogy "azt Dezső azzal a feltétellel vállalta, ha én leszek a társfordító. Félt a receptektől. Sokat dolgoztunk együtt, de az olyankor nem munka volt, hanem csak élet." A világ mint akarat és képzet úgy hömpölyög magyarul, hogy teljesen el lehet bizonytalanodni - vajon nem ők ketten írták-e Arthur Schopenhauer álnéven. Mert ez a két örökgyerek-mindigfelnőtt így fordította a német filozófia nyelvét: "miként az idő, a tér is, s mint ez, minden más is, ami benne és az időben egyszersmind van, minden tehát, ami eredetekből és motívumokból fakad, csak viszonylagos létezést mondhat magáénak, s csak egy másik által és egy másikért, hozzá hasonlóért, vagyis csak ugyanígy fennállóért van."
„Amire itt törekszünk: legyen emléke, nyoma annak, milyen is – volt – nálunk ez a madárvilág… De senki ne gondolja, hogy ha elolvassa a könyvnek akár minden egyes szavát, kezében lesz a módszer, miként lehet ezt így csinálni. Amit mi csinálunk, vagy ami – még pontosabban – velünk történik, sokkal egyszerűbb dolog annál, semhogy könyvből kellene tanítani. Nemcsak kapcsolatokról számol be könyvünk, de maga is kapcsolat akar lenni. Nem akarunk mi egyebet, mint hogy azok, akiket ez érdekel, egy kicsit így is elgondolkozhassanak a maguk hasonló dolgairól." - mondják közösen jegyzett könyvükről (Madárnak születni kell) 1986-ban. Úgy tűnhet, mintha a madarak mindent pótoltak volna, de nem. "Nem lett gyerekünk. Lehetett volna, de nem lett. Dezső azt mondta, hogy olyannak, akinek a feje állandóan tele van valamivel, nem való a gyerek, mert annak a gyereknek nem lesz apja, csak egy író a lakásban. Ehhez tartottuk magunkat. Kár." Férje halála óta Tandori Ágnes többször is említette ezt, úgy érezte, az érzelmei így csak a múlthoz kötik. Pedig látszólag örült a szép megemlékezéseknek, mindegyiken ott volt, a kiállításokon is, a felolvasásokon is, várta a Tiszatájnál készülő új Tandori-kötetet, erőt gyűjtött a hatalmas  - elképzelhetetlen méretű - hagyaték rendezésére. Legpontosabban talán Tóth Ákos, Tandori Dezső monográfusa jellemzi a Tiszatáj Online-on az elhunyt szerepét: "nehéz érzékeltetni Tandori Ágnes hozzájárulásának jelentőségét Tandori Dezső életműve szempontjából: szinte szótlan, de kitartó jelenléte, mely öt évtizeden keresztül Tandori minden emberi-művészi kísérletében megbízható és méltó támogatást jelentett, valójában ugyanis Tandori művészi univerzumának keretei közt – a korai nagyregények és hosszú versnaplók lapjain – mutatkozik érvényes alakjában, és van maradandó módon megörökítve. A Lány, Másikunk, Madame D’Array, Tradoniné, T. Á., stb., annak a titokzatos élőnek megannyi, igazinál igazabb neve, ki 2020. január 1-én végleg megtért Övéihez.”  Létezik-e nagyobb kapocs, erősebb szerelem annál, amikor egy hetven éves asszonyt továbbra is Lányként említ a férje, és az egyik a másikat Másikunknak érzi?  "Mindketten, feleségem (a Lány) és én mindketten annyira helyben vagyunk, miért lennénk valahol máshol, bárhonnét is távol" - írja Tandori a Helyből távol című kötetben, majd ugyanitt megemlíti, hogy "nevetünk valami ostobának hangzó buszfeliraton", "s hogy miért nyújtja előre a feleségem a taxiban a kezét a vállamra, minden olyan érthető". 
A feleség érdeklődése és figyelme éppoly szerteágazó volt, mint férjéé. A műszaki tudományok, a vak verebük miatt a látás lélektana és a Braille-írás, a kortárs kultúra, a nyelvek, a sportok és az emberek - szisztematikusan írt, néha rajzolt, máskor fényképezett, hivatalba járt, szakanyagokat, lektűrt és szépirodalmat fordított, beszélgetett az utcán és amikor kellett, Tandori vállára tette a kezét. Búcsúzzunk tőle könnyed humorú saját szövegével. Az idézett írás Tandori Dezső A semmi kéz kötetében jelent meg tőle, Pipike címmel, és többek között Pándikáról, a vak ismerősükről szól. "Férjem is megkereste több alkalommal, szeretettel elbeszélgettek. Egy ilyen társalgás közben adódott a következő kedves kis sztori. Férjem: Pándika, olyan csúnya, rossz a világ, ne sajnálja, hogy nem látja a dolgokat. Pándika:  Behunynám a szemem."  Tandori Ágnes mostanra elfáradt. Egyedül maradt. Behunyta a szemét. Legyen neki - is - könnyű most már.