Árvíz után most alacsony vízállás okoz problémát Velencében

Publikálás dátuma
2020.01.09. 17:32

Fotó: Twitter
A kisebb csatornákon már gondolával sem lehet közlekedni.
A kisebb csatornákban minimálisra csökkent a vízszint az olaszországi Velencében, ahol a novemberben a város egészét beborító dagály után most a csütörtökön megérkezett apály okoz nehézséget. Velencében csütörtök délután a tengerszint alatti 50 centiméteres magasságú vízállást mértek. Ez azt jelenti, hogy a szélesebb és nagyobb csatornákban még működik a tömegközlekedés, vagyis a vaporetto-vízibuszok tudnak haladni, de a helyi forgalomra használt kisebb vízi utakon már a gondolák sem tudnak közlekedni a túl alacsony vízszint miatt. Az apály megszokott jelenség a Vízkereszt ünnepe utáni időszakban, az idén azonban rendkívülinek számít az őszi árvíz után. November 12-én ugyanis az utóbbi ezer év második legmagasabb vízszintjét, 187 centimétert mértek Velencében: a szigetek majdnem egy hétre teljesen víz alá kerültek. A vízszint mostani csökkenése felszínre hozta az épületeket tartó facölöpöket, amelyeket a szakértők szerint a rendszertelenné vált apály-dagály váltakozás miatt a szétrohadás fenyegeti. Az alacsony vízállás miatt több helyen erős csatornaszag érezhető. Ezzel egy időben Velence térségében január 13-ig közepes, narancssárga színű környezeti riasztás lépett életbe a szálló por túl magas értéke miatt. Ez a szárazföldi gépjárműforgalom korlátozását, valamint a nem környezetvédő fűtési eszközök betiltását jelenti. A velencei idegenforgalmi adatok szerint a várost sújtó árvíz november óta elijesztette a turistákat: a szállodafoglalások decemberben az ilyenkor megszokotthoz képest 45 százalékkal visszaestek. A velencei polgármester reményei szerint a látogatók talán a farsangi időszakban visszatérnek. Velence a második leglátogatottabb város Olaszországban, évi több mint 20 millió turistával.
Szerző
Témák
Velence

Füst miatt vonultak ki a tűzoltók a kölni dómhoz, de csak egy felhő volt

Publikálás dátuma
2020.01.09. 16:32

Fotó: Alexey Kudenko / Sputnik
Még mindig jobb a vaklárma, mintha tényleg égett volna a dóm.
Füstnek látszó felhő miatt vonultak ki nagy erőkkel a tűzoltók a kölni dómhoz csütörtök hajnalban. Egy közeli szálloda egyik vendége hajnali 1 óra körül hívta a tűzoltókat azzal, hogy füstöl a székesegyház. A tűzoltóság 30 járművel és 160 tűzoltóval vonult ki a vélt tűzvészhez, amely vaklármának bizonyult. Kiderült, hogy egy alacsonyan szálló felhő "beleakadt" a templom gótikus északi tornyába, és valóban úgy tűnt, mintha füst szállna fel a dómból - írta a Kölner Stadt-Anzeiger című helyi lap. A tévedésből mozgósított tűzoltók körülbelül egy órát töltöttek a székesegyháznál. A kölni tűzoltóság rendszeresen tart gyakorlatokat a dóm körül, hogy vészhelyzet esetén a tűzoltók kiismerjék magukat a templomban. 
Szerző
Témák
Köln

Lezuhant utasszállító: orosz rakéta maradványai után is kutatnak majd az ukrán szakértők

Publikálás dátuma
2020.01.09. 13:41

Fotó: AFP / Sputnik
A katasztrófa lehetséges okai közé sorolják a rakétabecsapódást, a gép ütközését drónnal vagy más repülő eszközzel, a hajtómű felrobbanását műszaki meghibásodás következtében vagy terrorcselekmény okozta robbanást a fedélzeten.
Az ukrán szakértők egy Tor típusú orosz gyártmányú légvédelmi rakéta maradványai után is fognak kutatni azon a helyen, ahol földbe csapódott szerdán a MAU ukrán légitársaság utasszállító repülőgépe – közölte csütörtökön Olekszij Danyilov, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) titkára. Danyilov szerint az interneten olyan információk láttak napvilágot, hogy Tor típusú rakéta maradványaira bukkantak a katasztrófa helyszíne közelében. Az ukrán szakértők a katasztrófa lehetséges, legvalószínűbbnek tartott okai közé sorolják a rakétabecsapódást, a gép ütközését drónnal vagy más repülő eszközzel, a hajtómű felrobbanását műszaki meghibásodás következtében vagy terrorcselekmény okozta robbanást a fedélzeten – mondta Danyilov az Interfax Ukrajina hírügynökség szerint. Hozzátette, hogy jelenleg az ukrán küldöttség tagjai az iráni kormányszervek tagjaival, köztük a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) iráni képviselőivel tanácskoznak, és tekintik át a tragédiának ezeket a lehetséges okait. Szavai szerint a Teheránban történt tragédia felderítéséhez felhasználják a 2014-ben a harcok sújtotta Kelet-Ukrajna fölött lelőtt malajziai járattal kapcsolatban elvégzett vizsgálatok eredményeit. Elmondta, hogy az ukrán küldöttség tagjai között vannak olyan szakértők, akik részt vesznek az MH-17-es malajziai járat 2014. július 17-én bekövetkezett katasztrófája ügyében indított nemzetközi nyomozásban. Olyan szakemberek is vannak köztük, akik kimondottan a Buk típusú légvédelmi rakétarendszer specialistái. A maláj gép lelövésével foglalkozó, holland vezetésű nemzetközi nyomozócsoport tavaly arra a megállapításra jutott, hogy a gépet egy Oroszországból származó Buk rakéta találta el, és emiatt zuhant le. Danyilov hozzátette, hogy az ukrán fél diplomáciai tárgyalásokat is folytat Iránnal, és minden ok megvan a reményre, hogy az összes kérdésben lesz együttműködés, beleértve a repülőgép fekete dobozainak vizsgálatában való ukrán részvételt is. Az Ukrajinszka Pravda hírportál beszámolója szerint 45 fős ukrán küldöttség utazott Iránba, köztük a katasztrófavédelmi szolgálat, a védelmi, a külügy- és a belügyminisztérium, az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU), a Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO), az állami légiközlekedési hivatal, a légi balesetek kivizsgálásával foglalkozó nemzeti iroda és a MAU légitársaság képviselői. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtökön hivatalos honlapján közzétett közleményében a légi katasztrófa vizsgálatában való részvételre szólította a nemzetközi közösséget, különösen Kanadát. A szerdai repülőszerencsétlenségben 176-an haltak meg, összesen hét ország állampolgárai, a legtöbben irániak, kanadaiak és svédek, valamint a gép 9 fős ukrán személyzete, és még két ukrán utas. A Teheránból Kijevbe tartó járat felszállás után nem sokkal zuhant le, a gépen tartózkodók közül senki sem élte túl a katasztrófát. Az iráni polgári repülési hatóság előzetes vizsgálata szerint a repülőgép még a levegőben lángra kapott, visszafordult és leszállásra készült közvetlenül a katasztrófa előtt.
Szerző
Témák
Ukrajna rakéta