Coldplay: Elmélyülő kavalkád

Publikálás dátuma
2020.01.14. 11:30

Fotó: RONNY HARTMANN / AFP
Gyökeresen új stílusokat, hangzást és gondolatvilágot hozott a Coldplay nyolcadik albuma, az Everyday Life
2015-ben, a Coldplay hetedik stúdióalbuma, a Head full of dreams kiadása után az együttes énekese úgy nyilatkozott: Az album befejezése valaminek. A rajongók és kritikusok így utolsó albumként kezelték, és annál meglepettebben fogadták, hogy a zenekar 2019 novemberében megjelentette nyolcadik albumát, az Everyday Life-ot. A két részből álló lemezt meghallgatva azonban érthetővé válik: a Head full of dreams valóban egy korszak befejezése volt: az Everyday Life gyökeresen új stílusokat, hangzást és gondolatvilágot hozott, melyet nem lehet csupán könnyűzenei anyagként értékelni.
Azok, akik a 2015-ös album nyomán könnyen hallgatható, dallamos és a populáris zene felé húzó albumra vártak, alaposan csalódhattak. Az új lemez rengeteg zenei stílust vonultat fel, egymás után hallhatunk keresztény himnuszt idéző gospel-éneklést, nigériai afrobeatet és iszlám vallásos éneket. Míg az egyik dal (Bani Adam) címe arab betűkkel szerepel az albumon, az Arabesque-ben a híres francia rapper-énekes, Stromae francia szövegét hallhatjuk. Egyes számokban éneklés nem, csak hangszerjátékot hallható, máskor szinte Janis Joplin idéződik fel bennünk. A Daddy lassú, balladaszerű hangulata azonban a zenekar megszokottabb stílusát hozza, a dallamok sok Coldplay számból lehetnek ismerősek. Mindezek alapján elmondható, hogy az együttes legeklektikusabb lemeze az Everyday life. A meglepő csupán az, hogy ebben a keveredésben minden eddiginél nagyobb egységet és mélységet fedezünk fel.
A 2015-ös album kiadása óta sok, embereket és nemzeteket megosztó esemény történt a világban, amelyek erősen hatottak a zenekarra. Az Everyday Life minden eddiginél erősebben dolgoz fel közéleti, politikai témákat, a Trouble in town az Egyesült Államokban erősödő rasszista politikát, A Guns pedig többek között a Föld környezetvédelmi válságát. Az album stílusainak sokszínűsége és a dalok szövege is egyazon üzenetet közvetít: az emberek egységét és egyenlőségét. 
Mindezek mellett továbbra is csodálhatjuk az együttes remek hangszerelését és az énekes, Chris Martin hangja még mindig tökéletesen illik a dalok zenei világához. Kétségtelen, hogy a zenekar néha beleesik a túlzott szentimentalizmus, vagy a szuperhősök világtól való elszakadtságának csapdájába, ezen azonban nem lepődhetünk meg a Coldplay esetében. Az album legnagyobb ereje azonban nem a politikai üzeneteiben, nem a számok fülbemászó dallamaiban, hanem lemezen megjelenő összes zenei stílus mélységeiben rejlik. A gospelben templomi kórust hallhatunk, a ballada pedig könnyeket csikar ki a hallgató szeméből. Az eredmény pedig egy kolosszális, sokszínű kavalkád, amelyet a könnyen hallgatható popzene kedvelői nem, de a különleges és néha furcsa zenei világot szeretők annál inkább fognak értékelni. Infó: Coldplay: Everyday Life Magneoton, 2019.
Szerző
Témák
zene Coldplay

Andrassew-est a Spinozában

Publikálás dátuma
2020.01.13. 19:10

Andrassew Ivánra emlékezik január 14-én, kedd este 7 órától a Spinoza Házban a nevét viselő civil társaság. A Népszava munkakatársa, rovatvezetője halálának ötödik évfordulóján is átadják a Sámli-díjat, azt a faragott jelképet, amire nemcsak leülni lehet, hanem ráállni is, ha valaki távolabbra nézne. A díjazottat azok közül választották ki, akik ezt már megtették. Az est vázát a civil társaság felkérésére Horváth István által szerkesztett, a tervek szerint az idei Könyvhéten megjelenő kötetbe készülő írások szerzőivel folytatott beszélgetések adják. A mű a média rendszerváltás után befutott pályáját, győztes és vesztes időszakait mutatja be a három évtized számos meghatározó szereplőjének gondolataival, élményeik felidézésével. Közülük kerülnek ki az est pódium-beszélgetéseinek résztvevői is. A résztvevők Urbán Ágnes médiakutató, Lipovecz Iván, a HVG 17 éven át volt főszerkesztője, Tamás Ervin, az egykori Népszabadság főszerkesztő-helyettese és Harle Tamás újságíró, az egyik leggyakrabban forgatott sajtó-tankönyv szerzője. Moderátor Vicsek Ferenc. Péterfy Gergely író a beszélgetés elé összefoglalót írt arról, hogy mit vár a könyvtől. Az esten Láng Balázs színművész tolmácsolásában idézet hangzik el Andrassew Iván egy nyilvános leveléből, amelyben a bizonytalan helyzet helyett követeli a médiahatóságtól a tételes cenzúra bevezetését. A Sámli díj győztesét Karácsony Ágnes laudálja.
Szerző

Nem lesz magyar Oscar-jelölt, Joker mindent vihet

Publikálás dátuma
2020.01.13. 16:57

Todd Phillips képregényadaptációja kapta a legtöbb Oscar-jelölést. Tóth Barnabás, Akik maradtak című alkotása végül nem került be a legjobb öt közé a nemzetközi produkciók mezőnyében.
A tíz filmet tartalmazó szűkített listán szerepelt, végül nem jelölték Oscar-díjra Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjét a legjobb nemzetközi film kategóriában – derült ki hétfő délután, miután a szervező Amerikai Filmakadémia nyilvánosságra hozta a végső nomináltak listáját. E kategória érdekessége, hogy miközben teljes az európai túlerő – bekerült a spanyol (Almodóvar rendezte) Fájdalom és dicsősége, a francia A nyomorultak, a lengyel Corpus Christi és az észak-macedón Honeyland – ám szinte száz százalék, hogy a díjat végül a dél-koreai Bong Dzsunho jegyezte Élősködők kapja majd meg. „Idegen nyelvű”, de fogalmazhatnék úgy is, hogy feliratos film nagyon régen volt ennyire sikeres az Egyesült Államokban, hiszen 2019-ben a legnézettebb nem angolul beszélő mozis produkció lett, ráadásul világszerte több mint 130 millió dollár bevételt hozott. A műre irányuló figyelem szerepet játszott abban, hogy a nagyligás kategóriákban is jelöléshez jutott: versenybe száll a legjobb film, rendezés, eredeti forgatókönyv, vágás és látvány kategóriákban egyaránt. Az Élősködők hat jelölése azonban eltörpül Todd Philips Jokerének a nominációi mellett, hiszen a DC-moziuniverzumhoz tartozó figura előéletét bemutató dráma kapta a legtöbb, szám szerint tizenegy Oscar-jelölést, és a legjobb színész díját a bukmékerek szerint nem lehet nem odaadni Joaquin Phoenixnek. Jelentkező azért persze vannak: Martin Scorsese Az ír című maffiaeposza, Sam Mendes 1917 című, első világháborús mozija és Quentin Tarantino Volt egyszer egy... Hollywood című szerzői munkája tíz-tíz kategóriában esélyes a díjakra. Nem mellékesen, a legjobb film kategóriában a négy nagyágyú mellé még bekerült Az aszfalt királyai, a Kisasszonyok, a Házassági történet, a Jojo nyuszi és a már említett Élősködők. Noha nagyon sokszor azt lehetett érezni, hogy gyengébb mozis évről volt szó 2019-ben, a címek alapján elmondható, hogy a filmipar krémje tulajdonképpen pont ennek ellenkezőjéről árulkodik. Azaz a nagy bajt tulajdonképpen a nagy bevételeket megcélzó gigaprodukciók jelentették, elsősorban a Disney által gondozott Marvel-sorozat fulladt ki a végére, a Star Wars – Skywalker kora pedig még kisebb népharagot is generált a csalódott rajongók körökben. Amikor pedig a képregényfilmek válságáról beszélünk, érdekes módon a legnagyobb meglepetést egy comics adaptáció okozta. Tegyük hozzá: ezt senki sem várta egy hollywoodi mércékhez képest kis költségvetésű műtől, amelyet a Másnaposok trilógiát jegyző Todd Phillips rendezett. Az első intő jel a csoda terén szeptemberben volt, amikor a Joker gond nélkül nyerte meg a Velencei Filmfesztivált, jelen állás szerint pedig az Oscar legnagyobb győztese lehet. Nyugati parti idő szerint február 9-én este, itthon 10-én, hétfőn hajnalban 92. alkalommal adják át az Amerikai Filmakadémia díjait a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben. Ahogy tavaly, idén sem lesz a gálának házigazdája – korábban ilyen csak 1929-ben és 1986-ban fordult elő. Minden bizonnyal várhatók kritikai élű vélemények is az idei Oscar gála kapcsán, hiszen a főbb kreatív kategóriákban csupán egyetlen női jelölt van: Greta Gerwig a Kisasszonyokkal a legjobb adaptált forgatókönyvek kategóriájában.
Témák
Oscar film