Artisjus;szerzői jogdíj;

2020-02-13 18:05:50

Több fiatal szerző, több háttérzene

Az Artisjus Zenével jobb! programja a tudatosabb zeneválasztásban segíti a vállalkozásokat.

Mindannyian tapasztaltuk már, hogy egy vendéglátóhelyhez, üzlethez nem illő zene szól a háttérben, esetleg unásig ugyanazokat a dalokat ismétlik, főleg a karácsonyi időszakban. Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület szeretne jobb gyakorlatot teremteni: februárban indult Zenével jobb! programjuk keretében a tudatosabb zeneválasztásban segítik a vállalkozásokat. A statisztikák szerint ugyanis egyre több kereskedelmi és szolgáltatóhelyen szól zene, 2019-ben csaknem harminchétezer hazai üzlet és vendéglátóhely használt háttérgépzenét, és fizetett jogdíjat az alkotóknak. Az összes kifizetett szerzői jogdíj majdnem egyharmada, 2,5 milliárd forint származott ebből a nem zeneipari területként számon tartott részből.

Tizenhétezer új dal született 2019-ben, és csaknem ötmilliárd forint jogdíjat vehettek át a hazai alkotók egy év alatt – derült ki az Artisjus éves zenepiaci statisztikáiból. A zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelője a korábbi éveknél több, összesen 9,3 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek magyar és külföldi alkotói (és jogutódjaik) között. A pénzek megoszlása is változott az előző évekhez képest, amelyben szerepet játszhatott a TV2-csoport fizetési elmaradása, majd a tartozás rendezése is. Az egyesület 13819 magyar szerző és jogutód számára fizetett ki jogdíjat, s csaknem másfél ezerre nőtt azoknak a száma, akik havonta legalább ötvenezer forintot kaptak, ebből havi egymillió forint felett negyvenheten részesültek.

Tavaly 1501 új zeneszerző, szövegíró regisztrált az Artisjushoz, többségben harminc év alatti fiatalok, akik aránya évről évre növekszik. Míg a műfajok között 2018-ban nagyobb az átrendeződés – a rock/metal kategória megerősödött, és visszaesett a popzene –, addig 2019-ben nem történt ilyen drasztikus változás. A rockhoz sorolt művek aránya enyhén mérséklődött, s a popzene ismét első helyre került a leggyakoribb műfajok listáján, miközben a klasszikus/instrumentális kategóriába sorolt művek száma tovább csökkent, mialatt a hiphop és a filmzene enyhén erősödött. Egyre gyakoribbak a többszerzős művek, a csapatmunkát a szerzői egyesület is igyekszik elősegíteni, például az idén harmadszor megrendezendő Dalszerző Expo-val – ismertette a sajtótájékoztatón Tóth Péter Benjámin, üzleti transzformációs igazgató.