A kormány leveszi a napirendről a levegőtisztaság-védelmi hatáskörök elvben március elsejétől hatályba lépő módosítását - közölte Szél Bernadett írásbeli kérdésére Orbán Balázs. A miniszterelnökségi államtitkár a pálfordulást nem indokolta.
A független képviselő felidézi: egy tavaly december 30-i kormányrendelet idén márciusi hatállyal a területileg illetékes járási hivataloktól a megyeszékhelyeken működő kormányhivatalok környezet- és természetvédelmi főosztályaihoz helyezte a szabályellenes lakossági hulladékégetés hatósági feladatait. Ezt ellenzi: szerinte érdemi fellépésre az önkormányzatok képesek, míg a módosítással az észlelés és lehetséges beavatkozás helyszínétől távolabb kerül a hatáskör.
Magyarország évtizedek óta képtelen az uniós szállópor-határértékek betartására - állapítja meg. Ennek fő forrása a korszerűtlen lakossági fűtés, a rossz minőségű fűtőanyag és a települési hulladék törvénytelen elégetése. A nem javuló helyzeten a mostani, számos elvnek ellent mondó eredeti kormányelképzelés még tovább ronthat. Szél Bernadett kérte a szerinte téves döntést megelőző szakvéleményeket és hatásvizsgálatokat. Tudakolta, hány fővel, milyen szervezeti rendben és területi eloszlásban fogják a megyei hivatalok 3200 településen ellenőrizni a szabálytalan égetéseket és adott esetben valós időben vagy rövid határidővel föllépni. Kérdésként vetette fel, hogy a szennyezésnek kitett lakosság miként jelentheti az észlelt eseteket, lesz-e 24 órás zöld szám, mekkora lesz a stáb, milyen határidővel kell a bejelentéseket kivizsgálni, az észlelt légszennyezés ellen föllépni és mi biztosítja az átláthatóságot.
Orbán Balázs szerint a járási hivatalok mellett szól a gyorsabb és bizonyos szempontból hatékonyabb eljárás. A kormányhivataloknál ugyanakkor jobban összpontosítható a szükséges szakismeret és emberi erőforrás - véli az államtitkár. A végrehajtás ugyanakkor járási szinten marad - közli szűkszavúan Orbán Balázs.
A problémát három hete kürtölte világgá a Levegő Munkacsoport. Gulyás Gergely kancelláriaminiszternek írt január végi levelükben úgy fogalmaznak: ha a módosítással párhuzamosan nem vezetnek be komoly intézkedéseket az érintett szervek megerősítésére, alappal feltételezhető, hogy a változás tovább csökkenti a hatósági munka hatékonyságát. Különösen veszélyes lehet ez a szabályellenes háztartási égetés ellenőrzése és büntetése szempontjából. Igen elterjedt a műanyagok, olajos rongyok, bútorlapok, kezelt ablakkeretek és egyéb hulladékok törvényellenes égetése a háztartásokban és nyílt téren egyaránt. Ez az emberi egészségre különösen veszélyes: egyebek mellett rákkeltő anyagokat juttat a kül- és beltérbe. Erre vezethető vissza évi több százezer megbetegedés és több ezer idő előtti halál, óriási gazdasági károkkal és versenyképesség-romlással együtt. Tapasztalataik szerint az esetek több mint kétharmada felelőtlenségre és ismerethiányra vezethető vissza. A területi környezetvédelmi hatóságok illetékessége a megyére vagy még nagyobb területre terjed ki. A hivatal ügyintézőinek nincs helyismerete és közvetlen kapcsolata a helyi társhatóságokkal, így a rendőrséggel, katasztrófavédelemmel és közterület-felügyelőkkel. A megyei szerveknél a törvénytelen égetések által megkívánt gyors, gyakran hivatali időn túli intézkedés sem életszerű - írta többek között a kancelláriaminiszternek a civil szervezet.
Bár az államtitkár láthatólag röstellte bevallani, a Levegő Munkacsoport jelzése valószínűleg jelentősen hozzájárult a kormány kurta-furcsa pálfordulásához.
Megkeresésünkre a civil szervezetnél a hír hallatán örömüket fejezték ki, de változatlanul hivatalos választ várnak levelükre Gulyás Gergelytől. A megváltoztatott döntést mindazonáltal saját sikerüknek tudják be.