Miközben Olaszországban pénteken részítéletet hoz a bíróság a veronai busztragédia ügyében, és a magyar sofőrt akár 12 év börtönre is ítélhetik, a magyar háziorvosok attól tartanak, hogy ezentúl a tragikus kimenetelű közúti balesetek után őket is bíróság elé állítják. Itthon csak egy gyanúsítottja lett az ügynek, a sofőr, V. J. háziorvosa, aki a 168 Óra információi szerint táppénzre vette és eltiltotta a vezetéstől a sofőrt, amikor megtudta, hogy egyébként alváscentrumban kezelik.
A vádlottak közül egyedül a sofőr kért gyorsított eljárást, ezért az ítélet csak őt érinti majd, az autópálya tervezéséért és kivitelezéséért felelős mérnökök ügye külön folytatódik még. A tragédia 2017 januárjában történt, 17 ember életébe került. Magyarországon csak a sofőr háziorvosát gyanúsították meg, először 2018 decemberében hallgatta ki foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI). Azzal gyanúsítják, hogy bár tudott az autóbuszvezető súlyos alvászavaráról, nem végezte el soron kívül a férfi egészségügyi alkalmassági vizsgálatát.
A 168 Óra annak járt utána, valóban elkövethetett-e mulasztást a háziorvos, indokolt volt-e egyáltalán meggyanúsítani, miközben a sofőr, V. J. a nyomozati anyagok szerint alváscentrumban kezeltette alvási apnoéját.
A rendőrségi jegyzőkönyvek szerint V. J.-t 2016. február 4-én alvásvizsgáló berendezéssel vizsgálták meg a Honvédkórház Alvásdiagnosztikai Központjában. Az alvászavarát vizsgáló neurológus légzéssegítő készülék állandó használatát írta elő a sofőrnek. Másfél hónapnyi használat után a buszos cég üzemorvosa alkalmasnak találta a vezetésre a férfit.
A rendőrségi vallomása szerint az üzemorvos ekkor még nem tudott arról, hogy V. J.-t alvászavarral kezelik. Akkor már egy éve hatályban volt az Emberi és Erőforrási Minisztérium (Emmi) rendelete, ami kötelezően előírja a munkáltató számára az apnoés betegek szűrését. Ez azt jelenti, hogy az nem a háziorvos, hanem az adott cég orvosának elsődleges feladata.
– Az, hogy ki milyen állapotban ül volán mögé, elsődlegesen mindig a sofőr felelőssége kell, hogy legyen. Kivizsgált, kezelt hivatásos sofőrök is vezethetnek. Persze sosincs száz százalékos bizonyosság abban, nem lesz-e rosszul az illető, nem fog-e elaludni – mondta egy névtelenséget kérő igazságügyi orvosszakértő a lapnak. Hozzátette, hogy ha a sofőrt légsínterápiás eszközzel, CPAP-vel kezelték és használta is, akkor szerinte egyértelműen indokolatlan a jogosítvány korlátozása.
– szögezte le a doktor.
Miközben a buszos cég üzemorvosát tanúként hallgatták ki, a háziorvos ellen több mint egy éve folyik a gyanúsítotti eljárás. A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség azt válaszolta a lap érdeklődésére, hogy továbbra is foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt folyik az eljárás.