Placido Domingo bocsánatot kért azoktól a nőktől, akik megvádolták őt szexuális zaklatással

Publikálás dátuma
2020.02.25. 15:18

Fotó: ANGELA WEISS / AFP
A tenor elkötelezett amellett, hogy senkinek se legyen olyan tapasztalata, mint amit ő okozott a vádak szerint.
Plácido Domingo világhírű spanyol operaénekes közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik szexuális zaklatással vádolták meg az elmúlt fél évben - adta hírül a spanyol média kedden.
„Az elmúlt hosszú hónapok alatt töprengtem a vádakon, melyeket több kolléganőm felhozott ellenem. Tiszteletben tartom, hogy ezek a nők végül elég biztonságban érezték magukat ahhoz, hogy megszólaljanak. Szeretném, ha tudnák, valóban sajnálom, hogy fájdalmat okoztam, és teljes felelősséget vállalok cselekedeteimért”

- idézte több sajtóorgánum a 79 éves tenortól kapott dokumentumot.      Plácido Domingo közleményében hangsúlyozta, elkötelezett amellett, hogy pozitív változás menjen végbe az opera világában, és senkinek se legyen ilyen tapasztalata. A spanyol média beszámolt arról is, hogy az amerikai zeneművészek céhe (AGMA) hat hónapos vizsgálatának eredményeként megállapította a spanyol tenor „nem megfelelő viselkedését”, amely a „flörtöléstől a szexuális utalásokig” terjedt a munkahelyen és azon kívül egyaránt. Az operaénekes ellen azután kezdődtek vizsgálatok különböző szakmai szervezetekben és intézményekben, hogy tavaly augusztusban az AP amerikai hírügynökség nyilvánosságra hozta: nyolc operaénekesnő és egy balerina még az 1980-as években elkövetett szexuális zaklatással és szexuális töltetű illetlen magatartással vádolta meg Domingót.
Plácido Domingo akkor rendkívül zavarba ejtőnek és pontatlanul megfogalmazottnak nevezte a vádakat.
- Mindig azt hittem, hogy valamennyi kapcsolatom egyetértésen alapult - fogalmazott.

A botrány kipattanását követően a sztár kolléganőitől érkezett bejelentések száma húsz fölé növekedett, több amerikai fellépését is visszamondták különböző operaházak és zenekarok. A tenor októberben lemondott a Los Angeles-i opera főigazgatói posztjáról, amelyet 2003 óta töltött be, arra hivatkozva, hogy az őt ért vádak lehetetlenné tennék ottani munkáját. Ugyanezzel az indoklással távozott a Metropolitantől. Akkor tagadta ugyan a vádakat, de beleegyezett abba, hogy nem vállal szerepet a New York-i operaház előadásaiban.

Koronavírus: elmarad egy koncert Budapesten

Publikálás dátuma
2020.02.25. 14:00
Alberto Nosé nem lép fel a Chopin Fesztiválon
Fotó: Wikipedia
Az olasz Alberto Nosé helyett másnak kell fellépnie a Chopin Fesztiválon, az Óbudai Társaskörben.
A komolyzene igazi sztárja, az olasz Alberto Nosé koncertje nyitotta volna meg a Chopin Fesztivált Budapesten, az Óbudai Társaskörben, de a koncerten Nosé helyett másnak kell fellépnie a koronavírus-járvány olaszországi terjedése miatt – tudta meg az Index. A portál megkereste a március 1-jei koncert és a Chopin Fesztivál szervezője, a Ferenczy György Alapítvány vezetőjét, Havasiné Darska Izabellát, aki a koronavírus esetleges hatását firtató kérdésükre azt felelte:
„Sajnos a járvány érinti koncertet is. Alberto nem messze lakik attól a helytől, ahol a halálesetek is előfordultak. Utazási, közlekedési korlatozások léptek életbe, és ez még fokozódhat. Meg egyébként is: ha nálunk még nincs vírus, ne tegyünk semmit annak érdekében, hogy megjelenjen.”

Hozzátette: „már elkezdte a harcot” a hasonló minőségű helyettesítésért, de még nincs végleges információja a fellépő személyéről.
Szerző

Önismereti úton - a pirkadatról énekel Szeder-Szabó Krisztina

Publikálás dátuma
2020.02.25. 12:30

Fotó: Tábi Kata
Szeder-Szabó Krisztina (művésznevén Szeder) énekes-dalszerző egyedi színfolt a hazai populáris zenei palettán. A héten folytatja koncertsorozatát, melynek témája ezúttal a pirkadat lesz.
Szeder számára pályakezdése óta elsőrendűen fontos – s talán éppen ez adja különleges megszólalását –, hogy személyes történeteket meséljen el; leszűrve belőlük érzéseket, gondolatokat, tapasztalatokat. „Azt gondolom, hogy a Bátran lépek című lemez még személyesebb lett, mint valaha. A legmélyebb érzelmeimről és tapasztalásaimról szól. Mindemellett egy önismereti utat is bejár a lemez, ahogy én is bejártam. A sérelmek, félelmek feltérképezésének különböző fázisain keresztül a lírai én eljut a Bátran lépek állapotába, ami már a teljes szabadság, önfelvállalás, igaz vágyak és szív szerinti élet. A színtér viszont ezúttal elvontabb, nem egy realisztikus térben, hanem a lélekben zajlik” – mondja dalairól az énekesnő. A Bátran lépek tavaly került a boltok polcaira, a dalok pedig Szeder friss koncertsorozatában is meghallgathatóak.  A sorozat keretében Szeder legközelebb február 28-án, az Akvárium Klubban lép fel, és különleges hangulatú koncertre készül. A téma ezúttal a pirkadat lesz, ami szimbolikusan is meghatározó időszak az ember életében  – arról az állapotról szól, amikor egy új kezdet elején az ember realizálja: ez most tényleg sikerült. Szeder, az általa is említett „önismereti út” kezdetén, első lemezének (Hab a tetején) megjelenésekor az akusztikus zene bűvöletében élt, s főleg francia sanzonos hatásra születtek dalai. A kezdeti szakmai sikerek hatására nem csak a személyisége változott: új témák, új stílusok iránt kezdett érdeklődni. „Elővettem újra az elektromos gitáromat, és előjött a rockosabb énem, így születtek a Táncolj velem élet című lemez egy fokkal keményebb hangzású dalai. Ez magával vonta az akusztikus hangzás elhagyását is. Az új lemez pedig még vastagabb megszólalású – még több pop-rock műfajból csemegézve, több szintetizátorral megtoldva. A törekvésem viszont mindig ugyanaz: visszaadni azt, amilyen éppen vagyok, amilyen zenét épp kedvelek, amilyen témák épp érdekelnek” – folytatja az áttekintést Szeder. A Bátran lépek dalait már nem gitárral, hanem zongorával komponálta, ami inspiráló, újszerű zenei megoldásokat hozott. Jamie Cullum és Norah Jones nevét említi, amikor példaképekről vagy viszonyulási pontokról kérdezem. A minden eddiginél komplexebb hangszerelés és a stúdiómunka Mihalik Ábel és Lee Olivér nevéhez fűződik; a nagybőgőt basszusgitárra cserélte (Borbély Mátyás), viszont megmaradt a Szeder-dalokra igencsak jellemző hegedű (Szabó Árpád). A lemez megjelenése után Jenőfi Dániel rendező-operatőrrel kitaláltak egy négyrészes klipsorozatot, amelyben az énekesnő és egy T-Rex közös kalandjai elevenednek meg. „Ez a félelmeim szimbóluma, ami elől az elején menekülök, mert nem akarok vele szembenézni. Ezt fejezi ki a Szétesem összerakom című dal. Utána a Szabadok leszünk már egyfajta reménysugár: átmeneti állapotban van minden, ahogy újradefiniálunk mindent az életünkben. A klipben megbarátkozom a dínóval, tehát átmegyek az elfogadás fázisán, ami a szabadsághoz vezet. A Pirkadatban már ezt a könnyed, új életérzést láthatjuk, ami azután következik, hogy legyőztük az összes belső kis démonunkat. A lemez címadó dalához pedig egy roadmovie készül a későbbiekben – ott a zenekar életébe lehet majd kicsit jobban bepillantani, koncertfelvételeknek köszönhetően.”

Névjegy

Szeder-Szabó Krisztina 2014-ben bukkant fel a magyar könnyűzenei életben. Hab a tetején című első lemezéről a Reggeli dal és Lazsa dal ma is sokak által kedvelt „motivációs dalok”. A Táncolj velem élet (2016) című lemezéről a Feri feneke című dalát nagyon sokan megkedvelték, YouTube-nézettsége meghaladja az egymilliót. 2018-ban Junior Artisjus-díjjal tüntették ki. Egy francia nyelvű album (C'est d’air) után tavaly adta ki legújabb lemezét, Bátran lépek címmel. 

Infó:

Szeder: Pirkadat – tematikus lemezbemutató koncert Vendég: Hangácsi Márton Február 28. Akvárium

Frissítve: 2020.02.27. 17:20