Plácido Domingo visszalépett madridi fellépéseitől

Publikálás dátuma
2020.02.28. 16:00

Fotó: CHRISTOPHE SIMON / AFP
Szexuális zaklatási botránya miatt visszalépett a madridi operába meghirdetett májusi fellépéseitől Plácido Domingo.
A világhírű spanyol operaénekes öt alkalommal lépett volna színpadra a Teatro Real Traviata előadásában. Az 79 éves tenor hivatalos Facebook-oldalán is közzétette a sajtónak eljuttatott közleményét. Hangsúlyozta: úgy érzi, korrigálnia kell azt a téves benyomást, amelyet bocsánatkérése keltett néhány megjelent cikkben. "A bocsánatkérésem őszinte és szívből jövő volt azon kollégák felé, akiket bármilyen módon megsérthetett bármi, amit mondtam vagy tettem. (...) Sosem állt szándékomban bárkit megbántani vagy megsérteni" - fogalmazott. Hangsúlyozta: sosem viselkedett agresszíven senkivel, és nem akadályozta más karrierjét. "Ellenkezőleg, az opera világában eltöltött fél évszázadom nagy részét szántam arra, hogy támogassam az iparágat és előmozdítsam a karrierjét számtalan énekesnek" - tette hozzá. Plácido Domingo köszönetet mondott azoknak "a kollégáknak és barátoknak", akik "ezekben a nehéz pillanatokban" támogatták. Mint írta, azért, hogy helyzete ne okozzon nekik további kellemetlenségeket, visszalép a madridi operaházbeli fellépésétől, valamint visszavonja minden olyan kötelezettségvállalását, amelynek teljesítése "nehézséget okoz" a színházaknak és társulatoknak. A nyilatkozat megjelenését követően a madridi operaház törölte az énekes fellépéseit és közleményben megerősítette az intézmény zéró tolerancia politikáját a zaklatások és visszaélések minden formájával szemben. Egyúttal kifejezte szolidaritását az áldozatok felé. A tenor májusra tervezett valenciai és úbedai fellépéseit is törölték a szervezők. Korábban a spanyol nemzeti előadó- és zeneművészeti intézet (Inaem) és a kulturális minisztérium mondta le Plácido Domingo májusi előadásait a madridi Teatro de la Zarzulában. A spanyol média kedden számolt be arról, hogy az amerikai zeneművészek céhe (AGMA) hathónapos vizsgálatának eredményeként megállapította az énekes "nem megfelelő viselkedését", amely a "flörtöléstől a szexuális utalásokig" terjedt a munkahelyen kívül és belül egyaránt. A jelentés közzététele előtt Plácido Domingo közleményben kért bocsánatot azoktól a nőktől, akik szexuális zaklatással vádolták meg az elmúlt fél évben. "Szeretném, ha tudnák, hogy valóban sajnálom a fájdalmat, amit okoztam, és teljes felelősséget vállalok cselekedeteimért" - idézte több helyi sajtóorgánum a tenortól kapott dokumentumot. Mint írta, most már érti, hogy néhány nő félt magát őszintén kifejezni vele szemben, tartva attól, hogy az negatívan érintené karrierjét. "Noha ez sosem volt szándékom, senkinek sem kellene így éreznie magát" - fűzte hozzá. Plácido Domingo közleményében hangsúlyozta: elkötelezett amellett, hogy pozitív változás menjen végbe az opera világában, és senkinek se legyen ilyen tapasztalata. A z operaénekes ellen azután kezdődtek vizsgálatok különböző szakmai szervezetekben és intézményekben, hogy tavaly augusztusban az AP amerikai hírügynökség közölte: nyolc operaénekesnő és egy balerina még az 1980-as években elkövetett szexuális zaklatással és szexuális töltetű illetlen magatartással vádolta meg Domingót. Plácido Domingo akkor rendkívül zavarba ejtőnek és pontatlanul megfogalmazottnak nevezte a vádakat. "Mindig azt hittem, hogy valamennyi kapcsolatom és viszonyom egyetértésen alapult" - fogalmazott. A botrány kipattanását követően a sztár kolléganőitől érkezett bejelentések száma húsz fölé növekedett, több amerikai fellépését is visszamondták különböző operaházak és zenekarok. A tenor októberben lemondott a Los Angeles-i opera főigazgatói posztjáról, amelyet 2003 óta töltött be, arra hivatkozva, hogy az őt ért vádak ellehetetlenítették ottani munkáját.
Szerző

Elhunyt Kovács Erzsébet

Publikálás dátuma
2020.02.28. 12:02

Fotó: Shutterstock
Életének 84. évében elhunyt Kovács Erzsébet (született: Dezső Erzsébet), költő, művészetpártoló, az ausztriai magyar emigráció legendás alakja, a 80-as évek hazai ellenzéki mozgalmainak meghatározó támogatója, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjének kitüntetettje.
Kovács Erzsébet édesapja, Dezső László, a híres hódmezővásárhelyi Dezső cukrászda tulajdonosa, míg édesanyja, Tárkány-Szűcs Ilona, a közel 700 éves múltra visszatekintő Tárkány-Szűcs nemzetség sarja volt. A családfő internálótáborban hunyt el 1942-ben. 1949-ben államosították a cukrászdát. A család egy órát kapott a csomagolásra és a távozásra. Gyalogszerrel indultak Budapestre, ahol Tárkány-Szűcs Ilona eleinte varrónőként dolgozva taníttatta lányait. Kovács Erzsébetet a tanítónőképző főiskola másodéves hallgatójaként érték 1956 őszének eseményei. Részt vett a forradalom eseményeiben, többek között a Sztálin szobor ledöntésében, amiért a tököli fegyházba került. A bírósági tárgyalásig hazaengedték, de nem várta meg az ítéletet: 1957 tavaszán egyetlen poggyásszal szökött át Ausztriába és kezdett új életet Bécsben. Itt találkozott férjével 1962-ben. Kovács Kálmán (1927-2017) a bécsi képzőművészeti akadémián Oscar Kokoschka tanítványaként tanult festészetet. Életművéből a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum rendezett emlékkiállítást 2020. januárjában.    Kovács Kálmánnal való házassága terelte Kovács Erzsébet figyelmét a művészetek felé. Művészettörténetet hallgatott, majd értékesíteni kezdte Kálmán, illetve más magyar származású alkotók műveit. Művészeti galériát nyitott Bécs belvárosában és átvette a Kosmos könyvesboltot és könyvkiadót. Nyugaton élő magyar szerzők írásai és a szamizdat magyar irodalom mellett magyar írók műveit jelentették meg német nyelven. A könyvesbolt olyan írók törzshelye lett, mint Kányádi Sándor, Faludy György, Esterházy Péter, Tollas Tibor vagy épp Dalos György. A 80-as években az időnként Bécsbe látogató magyar demokratikus ellenzék találkozóhelyeként szolgált. A rendszerváltás idején, 1988 és 1991 között szinte minden új, demokratikus politikai pártnak segítséget nyújtottak. Fénymásoló- és nyomdagépeket ajándékoztak, fórumokat és előadásokat támogattak, vagy éppen felkarolták a fiatal költőt, Lezsák Sándort. 1992-ben részt vettek a Parlamentben tartott ’56-os megemlékezésen, melyen meglepetésükre Göncz Árpád köztársasági elnök átnyújtotta nekik új útleveleiket, rehabilitálva ezzel magyar állampolgárságukat. Meglehetősen későn, terápiaként kezdett verseket írni. Két önálló kötetet jelentetett meg.  Kovács Erzsébetet a bécsi központi temetőben (Zentralfriedhof, Feuerhalle, Simmeringer Hauptstrasse 337, 1110 Wien) ravatalozzák fel, a szertartás 2020. március 13-án, 13 órakor lesz.
Szerző

Fényes jövő előtt - üvegművészet Szentendrén

Publikálás dátuma
2020.02.28. 11:30
Bánó Ritát az anyagszeruség és a látvány játéka foglalkoztatta halplasztikáinál
Fotó: Béres Márton / Népszava
Fiatal alkotók üvegtárgyai és festményei felelgetnek egymásra a szentendrei MANK Galériában. A párbeszéd túlmutat a munkák szépségén.
Üveg-Tér-Kép. Beszédes címmel nyílt kiállítás Szentendrén a legújabb alkotói tendenciákat, a kortárs üvegművészet és képzőművészet, valamint fények és színek kapcsolódási pontjait fókuszba állítva. A kortárs iparművészetre nyitott MANK Galéria az előző év ékszerkiállítását követően ezúttal az üvegművészet innovatív technikai sokszínűségét, friss látásmódját mutatja be. A tárlatra a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület (FISE) és a Magyar Üvegművészeti Társaság negyven év alatti tagjait kérték fel, s az ő munkáikhoz kapcsolódva kortárs képzőművészek alkotásait párosították, rendhagyó vizuális párbeszédet megnyitva a kiállítótérben. – Olyan alkotókat hívtunk meg, akik technikailag hasonló módszereket alkalmaznak, mint az üvegművészek. Számos üvegtárgy van, amely több rétegből áll össze, ahogy ez a festővásznon is megfigyelhető. S miként a képeknél is fontos szempont a fénykezelés, úgy az üveg természetéből adódóan szintén más és más arcát mutatja fény hatására – mondta lapunknak Sipos Tünde művészettörténész, a kiállítás kurátora. Szemrevaló ékszerek, használati eszközök és dísztárgyak egyaránt helyet kaptak a tárlaton, amelyre az üvegmunkák szépsége, vagy a törékeny anyag hibátlan kidolgozottságáról tanúskodó példák miatt is érdemes lehet ellátogatni. Míg az első térben inkább iparművészeti jellegű darabok szerepelnek, addig a nagyteremben szépművészeti, képzőművészeti igénnyel készült alkotások – ismertette a kurátor. Hozzátette, bár néhány esetben a művek összetettebb tartalmi elemeket is hordozhatnak, időnként az értelmezés meglehetősen egyszerű: szimbolikus üzenek, motívumok, a színek hangulata mentén lehet őket dekódolni. Sipos Tünde szerint ugyanakkor már az is elegendő, ha az egyes tárgyak dekorativitásukkal vagy technikai bravúrjaikkal érzelmet váltanak ki a látogatóból. Érdemes hosszabban elidőzni a kiállított munkák között, mivel a tágas, természetes fényviszonyoknak teret adó helyszín a legapróbb elemeket is hangsúlyossá teszi. S izgalmas lehet az egyes munkákat a párosítások felől megközelíteni, ahogy arra a kurátor is rávilágított. Domokos Berta lazúros festményei, valamint Bősze Eszter hullámos tömbszobra a víz témáját közelítik meg, akárcsak Bánó Rita Bárdhal című munkája, amely a fénytörés és az áttetszőség kérdéseivel foglalkozik. Martin Henrik bolygós festményei és Budai Zsolt János robotokat formázó szobrai sci-fi tematikát teremtenek, míg Virág Hajnalka videójátékok inspirálta munkái a fényviszonyokat és a térérzékelést hozzák játékba. Mátrai Erik színspektrumokat bemutató festményei Dimény Luca Illúzió című, kocka üvegtárgyával lépnek kapcsolatba, s ha jó időben érkezünk, utóbbinál a falra kivetülő ellipszis formájú árnyékot is elcsíphetjük. Szintén feltűnő a kötelék Ábel Tamás sokszínű, inverz alkotása, és Benczúr Emese fényes jövőt (Bright Future) előrevetítő képe között, amely a galéria teljes terét beragyogja. A két művészeti ágban rejlő további lehetőségekre is utalva és azt sugallva, ez a kiállítás talán csak ízelítő. Infó: Üveg-Tér-Kép Mank Galéria, Szentendre Nyitva: március 4-ig Kurátor: Sipos Tünde művészettörténész.
Szerző
Témák
MANK Galéria