A levélben megemlítik, hogy a vonatkozó kormányrendelet értelmében az Oktatási Hivatal június 15-ig végzi el a tankönyvek átdolgozását, hogy azok megfeleljenek az idén januárban nyilvánosságra hozott, módosított NAT új tartalmi követelményeinek. Ám a tankönyvek alaprendelésének időszaka április 30-án zárul, tehát eddig az időpontig muszáj valamit rendelniük az iskoláknak. A KELLO azt a megoldást javasolja, hogy az iskolák rendeljék meg az eddig használt tankönyveket, aztán ha elkészülnek az átdogozott kiadások, majd fokozatosan lecserélik a korábbi verziókat, kiszállítani pedig már az új tankönyveket fogják.
Vagyis az iskoláknak lényegében látatlanban kell megrendelniük a NAT-kompatibilis kiadványokat, a pedagógusok pedig majd iskolakezdéskor szembesülhetnek azzal, milyen tankönyvekből kell tanítaniuk.
Az, hogy látatlanban kell megrendelni a tankönyveket komoly feszültségeket fog okozni szakmai szervezetek szerint, ezt pedig egyetlen módon lehetne elkerülni: az új NAT bevezetésének elhalasztásával.
Korábban a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete is azt kérte, ne vezessék be idén az új NAT-ot. A több mint félszáz szakmai szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform is arra hívta fel a figyelmet: a kerettantervek, a tankönyvek, más taneszközök időben való tanulmányozásának hiányában, felkészítő továbbképzéseket el nem végezve, a helyi tanterv elkészítésére képtelenül rövid idővel rendelkezve a pedagógusok nem tudnak megfelelően felkészülni.
– A NAT-nak, a kerettanterveknek és az érettségi vizsgakövetelményeknek, valamint a tankönyveknek összehangoltan, egyidőben kellene elkészülniük, s az új követelmények bevezetése előtt elegendő időt, legalább másfél két évet kellene hagyni – vélekedett Nahalka István oktatáskutató.
A koronavírus-járvány miatt elrendelt digitális iskolai munkarend miatt pedig most még kevesebb idejük van a tanároknak arra, hogy a NAT-tal foglalkozzanak. Ennek ellenére a kormányzat továbbra sem tett le annak rohamléptékű bevezetéséről. A szakszervezetek szerint ez érthetetlen, már csak azért is, mert a jelenleg zajló digitális oktatás tapasztalatait is be kellene építeni a dokumentumba.