Előfizetés

Budapest nem ájult be a parkolás ingyenességétől

Nagy B. György
Publikálás dátuma
2020.04.07. 07:00

Fotó: Népszava
A felmérés szerint a többség úgy gondolja, hogy több a kára, mint a haszna annak, hogy bárki bárhol megállhat.
Még Orbán Viktor kormányfő bejelentése előtt készített egy felmérést a Publicus Intézet arról, hogy mit gondolnak a fővárosiak a járvány miatti ingyenes parkolásról. Ebből az derül ki, hogy a budapestieket erősen megosztotta az ötlet. A megkérdezettek szűk többsége azt gondolta, hogy több a kára, mint a haszna annak, hogy bárki bárhol megállhat ingyen. Leginkább azért, mert így egyes helyeken zsúfoltság alakul ki, és akinek valóban dolga van, az nehezebben tudja elintézni. (A Népszavához befutó – persze nem reprezentatív beszámolók – szerint a félelmek megalapozottak: legalábbis a pesti belvárosban nehezebb parkolóhelyet kapni „tarifamentesség idején”.)
Az ingyenes parkolás a leginkább a segéd-, illetve a szakmunkásoknak fontos (lásd: ábránkat). Az indok egyértelmű: ez a két csoport dolgozik zömmel az építő- és a szolgáltatóiparban, illetve a kereskedelemben, márpedig itt nem lehet home office-ban tolni, legyen szó gipszkartonozásról, villanyszerelésről, vagy árufeltöltésről. Azaz számukra fontos, hogy a legkisebb kockázattal (lásd: tömegközlekedés kihagyása, valamint a lehető legrövidebb gyalogút) jussanak el a munkavégzés helyére. (Nem véletlen, hogy a budapesti járatritkítást ugyan a budapestiek 63 százaléka helyeselte – és 20 százaléka még szellősebbé tenné a menetrendet – ennek az intézkedésnek a panelben élők között volt a legkisebb a támogatottsága. A jellemzően külsőbb kerületekben élő, rosszabb vagyoni helyzetben lévők ugyanis sokkal inkább rászorultak a tömegközlekedésre, és munkába, illetve haza meglehetősen zsúfolt buszokon utaztak.) Jól kimutathatóan ahogy nő a munkákhoz szükséges képzettségi követelmény, úgy csökken az ingyenes parkolás támogatottsága. (Azonban itt meg kell említeni, hogy ez a jelen állapot – ha a tömegközlekedési rizikó csökkenthető, előfordulhat, hogy többen indulnak dolgozni, például a belvárosi irodákba.) Így Budapest – azokkal a nagyvárosokkal együtt, ahol túlreprezentáltak az érettségivel, diplomával rendelkezők – valószínűleg kuriózumnak számít az ingyenes parkolás megítélésében.

Válságkezelés címén lenullázzák a kerületeket

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.04.07. 06:40

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
A kormány nem csupán jelentős pénzeket von el az önkormányzatoktól, de még jogi kapaszkodókat sem ad ahhoz, hogy miképpen kezelje a döntések nyomán kialakuló helyzeteket.
Az idei költségvetésben 2,8 milliárd forint saját bevételt különítettünk el kerületi beruházásokra. A járvány miatt szükségessé vált beszerzések, mint például a védőfelszerelések vásárlása, a kormány elvonásai, illetve a járvány miatt egyébként is várható bevételkiesések miatt ez a pénz gyakorlatilag elolvadt. Különösen érzékenyen érint bennünket a parkolás ingyenessé tétele, hiszen ebből októberig számítva 900 millió forint bevételre számítottunk, míg a gépjárműadóból 210 millió forintot terveztünk be – magyarázza a Baranyi Krisztina, Ferencváros polgármestere, aki szerint válságkezelés címén a kormány szinte minden saját bevételétől megfosztja az önkormányzatokat, miközben az MNB alapítványokra, állami beruházásokra és még sok egyébre továbbra is ömlik a pénz. A kormány nem csupán jelentős pénzeket von el az önkormányzatoktól, de még jogi kapaszkodókat sem ad ahhoz, hogy miképpen kezelje a döntések nyomán kialakuló helyzeteket – háborog Újbuda önkormányzata. A parkolás ingyenessé tétele ugyanis nem csupán bevételtől fosztja meg a kerületet, de kérdésessé válik az üzemeltetési szerződés teljesítése is. A XI. kerületben például 742 millió forint parkolási bevételt terveztek be erre az évre, de ebből 600 milliót elvisz az üzemeltetés. Ezt akkor is fizetni kell, ha nincs bevétel, legalábbis a meglévő szerződés szerint. Most gőzerővel dolgoznak a kontraktus módosításán, de a kormány ehhez semmiféle könnyítést nem ad, márpedig egy közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés nem mondható fel csak úgy. Az sem világos, hogy a gépjárműadóból pontosan mennyit kell beszolgáltatni. Azt az összeget, amit a márciusi határidőig be kell fizetni az autósoknak, vagy az egész évre befizetett adót, mert a második fele ugyebár csak szeptemberben esedékes. De az is kérdéses, hogy a teljes betervezett összegre számít a kormány, vagy csupán arra, amit be is fizetnek az autósok. A kettő ritkán fedi egymást. Ha a betervezett összeget kéri, akkor a kivéreztetett önkormányzatoknak kellene kipótolni a nem fizető gépkocsi tulajdonosok miatti hiányt? A tét nem kicsi, hiszen a kerületben 2020-ban 610 milliót terveztek beszedi gépjárműadó címén. Nem kevés összegtől esik el a Budavár önkormányzata sem, hiszen az idei parkolási bevétel 1,4 milliárd lett volna, míg a gépjárműadóból 190 millióra számítottak. A közismerten jól gazdálkodó XIII. kerületi önkormányzat idén 580 millió forint gépjárműadóval, illetve napi 11 millió forint parkolási bevétellel számolt a büdzsé tervezésekor. A járvány miatt a parkolásból egyébként jóval kevesebb, napi 4,7 millió folyt be eddig. A kerület szerint , ha az állam elvonja ezeket, akkor a beszedés és az üzemeltetés költségeit is át kellene vállalnia. Zugló 440 milliós adó- és 1,7 milliárdos parkolási bevétellel számolt, utóbbiból 300 millió már befolyt, így októberig számolva 1,4 milliárdos a kiesés. Újpesten még ingyenes a parkolás, így ezzel nem veszítenek, viszont a gépjárműadó elvonás 240 milliós kiesést jelent. Óbuda ennél is több veszteséget kénytelen elkönyvelni, hiszen csupán a gépjármű adó elvonása 450 milliós mínuszt jelent. A parkolást még számolják. A kormánypárti vezetésű Hegyvidéket sem kíméli a kormány, hiszen az intézkedés nyomán 200 milliós gépjármű adótól esnek el, míg az ingyenes parkolás okán havonta 80-90 millióval keskenyedik a XII. kerületi kassza. Az ellenzéki Józsefváros évi 185 milliós bevételre tett szert eddig a gépjárműadóból, ebből szerintük 115 milliót érinthet a kormányzati elvonás. a márciusi félhavi "mindenki maradjon otthon!" felszólítás körülbelül 15 százalékos visszaesést jelentett. A 2020-as költségvetésében egyébként 1,6 milliárd forintos tételként szerepelt a parkolás, bár ebből, ahogy másutt is, lejönnek az üzemeltetés költségei. Három hónapos ingyenesség esetén 450 millió forint a kiesés. S ehhez jön még hozzá legalább 3 milliárd forint mínusz, ami a járvány miatt adó, és egyéb díjakból származó bevétel csökkenéséből, illetve a védekezés okán az önkormányzatra háruló feladatok ellátásából áll össze.     

Karácsony Gergely szerint az ingyenes parkolás miatt főként olyanok ültek autóba, akik eddig otthon maradtak

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.04.06. 21:06

Fotó: Karácsony Gergely Facebook-oldala / Facebook
A főpolgármester a forgalmi adatok alapján állítja, hogy a miniszterelnök bejelentésének másnapján érdemben nőtt a közúti forgalom az elmúlt hetekhez képest.
Tegnap még nem reagáltam arra, hogy a miniszterelnök statáriálisan elrendelte a közterületi ingyenes parkolást az országban. Meg akartam várni, mi lesz ebből. Hát, hamar kiderült, hogy az „olcsó népszerűség” néha sokba kerül - jegyezte meg Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-oldalán. Orbán Viktor kormányfő vasárnap jelentette be, hogy hétfőtől az egész országban ingyenes a közterületi parkolás azért, hogy mindenki inkább a saját autóját használja a tömegközlekedés helyett. Az operatív törzs hétfői sajtótájékoztatóján viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a könnyítés nem engedély arra, hogy mindenki cél nélkül üljön kocsiba. Kiss Róbert alezredes és Müller Cecília országos tisztifőorvos is hangsúlyozta, hogy a jó idő a napokban egyre több embert csalt az utcára, így sorozatosan szegték meg a korlátozásokat.
„Az operatív törzs, igen a kormányzati operatív törzs tájékoztatóján hangzott el, hogy sajnos sok lett az autó Budapesten. Jó reggelt kívánok! A tisztifőorvos lényegében arra kérte a budapestieket, ne vegyék komolyan a miniszterelnök bejelentését, ne éljenek vele, mert az fokozza a járványveszélyt”

- állapította meg Karácsony Gergely bejegyzésében.

A főpolgármester azt írta, hogy  a polgármesterek azért nem támogatták a teljeskörű ingyenes parkolást, mert ahogy a Belváros fideszes polgármestere nyilatkozta a minap: „nem tehetnek olyan szakmai javaslatot, ami veszélyezteti a kerületben élők lakóhelyüknél történő parkolását, valamint nagyobb forgalmat, látogatottságot mozdít elő, ami elősegítheti a koronavírus terjedését, tehát ellentmond az operatív törzs azon állásfoglalásának, ami a lakhely elhagyásának korlátozására és a lehető legkevesebb mozgásra hívja fel a figyelmet”. Hangsúlyozta hogy a belvárosban körülbelül kétszer annyi autó van, mint parkolóhely. Megjegyezte, hogy a közúti közlekedés forgalmi adatai alapján a miniszterelnök bejelentésének másnapján a közösségi közlekedés kihasználtsága nem csökkent, viszont az elmúlt hetekhez képest érdemben nőtt a közúti forgalom.    Közölte, hogy már ma elkezdtek új biciklisávokat festeni a városban, mert a kerékpáros közlekedés nem jár tumultussal, vagyis a járvány terjedésével sem, és óvja a levegő minőségét is. Az orvosok és ápolók részére már ingyenessé tették a parkolást Budapesten, de ahol ez indokolt, a kórházak környékén kijelölnek számukra parkolóhelyeket is.
„Én azt tartom dolgomnak, hogy óvjam a budapestieket a fertőzésveszélytől, ezért egyetértek a tisztifőorvossal: a miniszterelnök rendeletével csak indokolt esetben, nagyon óvatosan, megfontoltan éljenek. És ha ezt a megfontoltságot kérjük a budapestiektől, nem kérünk mást a miniszterelnöktől sem”

- zárta posztját a főpolgármester.