Március utolsó hetén 39 milliárd forintnál tetőzött az élelmiszer és vegyi áru bevásárlási láz, ami az előző hét forgalmához képest több mint 30 százalékos visszaesés – derül ki a Nielsen adataiból. Ez éves alapon mindössze 4 százalékos növekedést jelent, ami 3 százalékponttal el is marad a tavalyi éves bővülési ütemtől.
A vegyi árukra ugyanakkor továbbra is nagy a kereslet, a háztartási fertőtlenítő például megháromszorozta forgalmát, de a vitaminokból is két és félszer több fogyott, mint tavaly ilyenkor. A tartós élelmiszereket, például a száraztésztát vagy az étolajat viszont már kevésbé gyors ütemben vitték a vásárlók.
A piackutató cég szerint mindez arra utal, hogy a kezdeti pánikot felváltotta a megfontolt bevásárlás. A forgalomingadozáshoz ugyanakkor részlegesen hozzájárul az életkor szerinti sávos bevásárlási lehetőség március 27.-i bevezetése, hiszen azóta 9-12 óra között csak a 65 év felettiek vásárolhatnak az élelmiszerboltokban és a drogáriákban, továbbá szerepet játszik benne egyes kereskedők szűkített nyitvatartása is.
Ami az árakat illeti: az online kereskedőknél a felvásárlási roham előtti hét és a múlt hét között eltelt időszakban a Nielsen szerint számottevő árváltozás nem történt. A webshopot működtető nemzetközi és hazai láncoknál a vizsgált, közel ezer termékből elérhető cikkelemek kosárértéke a 14. hétre átlagosan mindössze egy százalékkal haladta meg a 8. heti értéket.