Központi segítséget sürgetnek az osztrák színházak

Publikálás dátuma
2020.05.13. 09:00

Fotó: Shutterstock
Bár az ausztriai közgyűjtemények szigorú óvintézkedések mellett újra kinyithatnak pénteken, az osztrák kulturális szférában nagy az elégedetlenség.
Hétszázmillió eurót kapnak az osztrák közhasznú szervezetek, amelyek közé számos kulturális intézmény tartozik – jelentette be vasárnap az osztrák zöld párt elnöke, Werner Kogler alkancellár, hozzátéve: a nagyobb kulturális intézmények, színházak esetében egyéni támogatási megállapodások fognak születni. A politikus nyugtatásnak szánta a nem részletezett összeg megnevezését, csitítani a mintegy kétszázezer kulturális dolgozó háborgását. Az elégedetlenség nem csupán annak szól, hogy az Ausztriában amúgy kiemelten kezelt kulturális szféra – színházak, operák, zenei intézmények, mozik – egyelőre nem kap elegendő pénzügyi támogatást a koronavírus okozta károkkal szemben, csak kis összegű segélyeket.

Átfogó központi intézkedések sem készültek még el az intézmények jelenlegi és jövendő működésére vonatkozóan. A helyzet annyira súlyos, hogy a bécsi polgármester, Michael Ludwig nyílt levelet tett közzé kedden a sajtóban azzal a címmel, hogy a művészek perspektívát igényelnek. „Nincs irányvonal, időkeret, a kulturális életet bizonytalanság jellemzi, senki sem tudja, hogyan tovább. A túlélés a kérdés, a kulturális szektor egészének jövője”. Nem csupán az ősszel helyhatósági választások elé néző polgármester aktivizálódott, vezető színészek, színházi rendezők, nyári programok intendánsai fordulnak nyílt levében Sebastian Kurz kancellárhoz és illetékeseihez, hogy a vendéglátáshoz, a kereskedelemhez, és más ágazatokhoz hasonlóan részesüljenek „gondozásban”.
A művészeti élet a kormányon belül Ursula Lunacek zöld államtitkárhoz tartozik. Januárban kapta meg e bonyolult területnek a felügyeletét, előtte hosszú évekig az Európai Parlamentben volt képviselő, ahol az alelnökségig vitte. De kulturális kérdésekkel sosem foglalkozott, és még mindig csak a helyzet felmérésénél tart. Rengeteg bírálatot kap amiatt, hogy kellő koncepcióval mindmáig nem állt elő, a helyzet pedig kaotikus. Felróják neki: nem folytat hatásos lobbitevékenységet, nem kezdeményezi például a forgalmi adó ideiglenes csökkentését a színházi szakmában. Lunacek elsősorban az egészségügyi hatóságokra mutogat, szerinte a szigorú fertőzésellenes intézkedések teszik szinte lehetetlenné az „indoor“, azaz nem kültéri rendezvények beindítását. Utóbbit főleg a bécsi kultúrpolitikusok szorgalmazzák. Eddig csupán annyi derült ki: a kőszínházi próbák május 18-án megkezdődhetnek, de egyszerre csak egy személlyel, társulati szinten júniustól indulhat a felkészülés. „Zenekarral, kórussal, a teljes technikával biztosan nem tudunk a jelenlegi előírások mellett főpróbát tartani” – hangoztatja Bogdan Roscic, a bécsi Állami Operaház új vezetője, aki azt sem tudja felbecsülni, hogy a szeptemberben induló évadban – turisták híján, járványveszélyben – hányan ülnek majd be a nézőtérre. „A Volskopernek 550 munkatársról kell gondoskodnia” – mondja a társulatot otthonról irányító gazdasági igazgató, Christoph Ladstatter, aki főleg a szerződéses munkatársak miatt aggódik – őket nem lehetett az államilag fizetett „Kurzarbeit” státuszba sorolni. Mindenesetre Lunacek kedden bejelentette: szigorú óvintézkedések mellett pénteken kinyithatnak a múzeumok, a könyvtárak és a levéltárak is. A vendégeknek kötelezően szájmaszkot kell viselniük, a nem azonos háztartásban élőknek legalább egy méter távolságot kell tartaniuk egymás között, tíz négyzetméteren legfeljebb egy fő tartózkodhat.

Változások a filmes díjszezonban

Publikálás dátuma
2020.05.12. 21:18

Fotó: ROBYN BECK / AFP
Európától Amerikáig enyhítettek a jelölés szabályain.
A koronavírus hatással lesz a jövő évi díjszezonra, nem kivétel ez alól a nyitórendezvényként számon tartott Golden Globe esetében sem: korábban már bejelentették, hogy a fő kategóriákban nem szükséges megszervezni a mozis prezentációt, elég ha streaming linket vagy DVD-t kapnak a tagok a jelöltektől. Ez tulajdonképpen nem meglepő, mivel az elismerésekről döntő Hollywoodi Külföldi Tudósítók Szövetségének (HFPA) tagjai között sok az idős. A külföldi filmek premierjére vonatkozó szabályon minap tovább enyhítettek: eddig azon filmek kerülhettek a versenybe, melyeket a december 31-ét megelőző tizenöt hónapban mutattak be a gyártó országban. Az új szabály értelmében azok a filmek is jelöltek lehetnek, melyek mozipremierjének kezdetét március 15-ét követően tervezték, és a filmeket bármilyen formátumban be lehet mutatni.
Nemrég enyhített a szabályokon az Oscarról döntő Amerikai Filmakadémia is: olyan filmeket is figyelembe fognak venni, amelyeknek nem volt lehetséges a nagyvásznas bemutatója a korlátozások miatt. Igen ám, de az Oscar szigorúbban veszi a saját enyhítését. A moziforgalmazáshoz kötött feltételek enyhítése ugyanis csak azokra a filmekre vonatkozik, amelyeket a gyártó egyébként is moziba szánt volna, a direkt VOD-ra és streaming szolgáltatóhoz tervezett alkotások továbbra sem felelnek meg az Amerikai Filmakadémia nevezési feltételeinek. Nagy kérdés, ki fogja azt „hatóságilag” ellenőrizni, hogy például a Netflix be akarta-e mutatni valamelyik egészestés művét a moziban vagy sem. Az Európai Filmakadémia is változtatott a szabályain: úgy döntött, azok a filmek is nevezhetők az idei Európai Filmdíjra, amelyek bemutatása a koronavírus-járvány miatt november végéig csúszik.
Szerző

A rocksztárok köztünk járnak, csak néha sürgősségi ápolónőnek néznek ki

Publikálás dátuma
2020.05.12. 11:00

Fotó: WMN.hu
„Nagy energiát fektetek abba, hogy a beteg érzékelje az embert a szkafander alatt. Én mindig, amikor belépek, bemutatkozok, elmondom, hogy Ancsa vagyok, nagyon sokszor le is írom, hogy hosszú barna hajam van, barna szemem, nem fogja látni, de én most mosolygok a maszk alatt. Semmi mást nem lát belőlem, csak a szememet, és ez nagyon kevés. Ez nekünk is rossz, és a betegnek is. (…) Nem egyszer előfordul, hogy miután megvizsgáltam a betegeket, szólok nekik, hogy a zsilipajtónál, mielőtt megyek ki, látni fogja az arcomat, integetni fogok. Ezért ők borzasztó hálásak, mert így kicsit ember közelebbinek érzik ezt az egész folyamatot.” Ha minden hazai kórházban ilyen emberek dolgoznak, meg vagyunk mentve – volt az első gondolatom Baji Anikó sürgősségi osztályozó nővér szavait hallgatva a DTK: Elviszlek magammal EXTRA első epizódjában. A 2015-ben a WMN magazin YouTube csatornáján indult portréműsor – amely már a Spektrum Home-csatornán is látható – ismert vagy kevésbé ismert emberek életébe, nehézségeikbe és örömeikbe egyaránt betekintést enged, miközben D. Tóth Kriszta autóval viszi el őket úticéljukig. Az Elviszlek magammal négy extra epizódja rendhagyó módon ezúttal személyes találkozás nélkül készült a koronavírus-járvány fronvonalában dolgozókkal. A beszélgetéseket videótelefonon keresztül rögzítették, bár az első vendég is kocsiban ült, csak épp egy másikban: Baji Anikó épp éjszakai műszakra tartott az Uzsoki Kórház sürgősségi osztályára, ahol osztályozó (triázs) nővérként dolgozik.
A tapasztalatairól az AKUT szakasz blogon is rendszeresen beszámoló szakápoló a műsorban kendőzetlenül meséli el, hogy érzi magát, milyen félelmei vannak, mit tesz saját mentális-lelki egészségének megőrzéséért, és megtudhatjuk, miért is van az autó hátsó ülésén egy kerékpár. Baji Anikó beszél arról, milyen nehézségekkel kell nap mint nap szembenézniük a kórházban, hogy milyen magányosnak látja a betegeket, miközben ők egészségügyi dolgozóként hasonlóan magányosak. Az ápolónő elmondta D. Tóth Krisztának azt is, miként érinti, hogy hirtelen szinte rocksztárként ünneplik az egészségügyben dolgozókat, mire számít az óvintézkedések lazításával, és mit tanult ebben a rendkívüli helyzetben saját magáról és kapcsolatairól. Infó: DTK: Elviszlek magammal EXTRA – Baji Anikó sürgősségi ápolónő. Elérhető a YouTube-on. A következő műsor vendége Zacher Gábor lesz. Minden héten új epizód a WMN Magazin YouTube csatornáján, és szombaton délelőtt 10.30- kor a Spektrum Home-csatornán (ismétlés vasárnap 16.30).
Szerző
Frissítve: 2020.05.12. 16:20