Budapest;

2020-05-19 07:00:00

Budapest: új arculat, új marketingstratégia

Átláthatóbbá és tervezhetőbbé tenné reklámköltéseit a főváros. A többszáz milliós üzlet felkeltheti a NER kivételezett médiacégeinek érdeklődését is.

Központosítanák a fővárosi önkormányzati cégek marketingköltéseit, közben felfrissítenék Budapest arculatát is – értesült lapunk. Abban bíznak, hogy az eddigieknél átláthatóbban, költséghatékonyabban, nagyobb profizmussal szervezhetik meg így a fővárosi önkormányzat cégeinek több százmilliós reklámköltéseit. A közös médiatervezésbe és vásárlásba, az egységes marketingstratégia kidolgozásába és megvalósításába a fővárosi gazdasági társaságok vezetőségét is bevonnák. A közös beszerzésre pályázatot írnak majd ki – válaszolta lapunk kérdéseire a fővárosi önkormányzat, de ennél többet csak akkor kívánnak elárulni a központosításról, amikor a munka a jelenleginél előrehaladottabb fázisba ér, ami a járvány utáni időkre várható – tették hozzá.

A fővárosi cégeket mindenesetre már szondázzák ez ügyben. Néhány sajtó és marketing osztályon támadt is némi riadalom. Az ott dolgozók attól tartanak, hogy a marketingköltések centralizálásával egy füst alatt meg is szüntetik a vállalatok önálló médiacsoportjait és a Városházán egy kézbe vonják össze ezt a tevékenységet is. Rényi Ádám, a fővárosi önkormányzat kommunikációs igazgatója tagadta, hogy egyetlen nagy sajtóosztály felállítására készülnének.

– Ha így tennének, akkor a fővárosi önkormányzat kommunikációja semmivel sem lenne jobb a sokat kritizált államinál, ahol minden választ jóvá kell hagyatni legfelül, ráadásul egy fikarcnyit se lenne olcsóbb, hiszen a Városházán aligha ismerik részleteiben a cégügyeket, így a vállalatoknál is hagyni kellene néhány sajtóst – kommentálta a felvetést az egyik fővárosi cég médiamunkatársa, aki szerint egy-egy sajtótájékoztató vagy rendezvény megszervezése is nagyon bonyolulttá válna a központosítással.

Abban viszont lát rációt, hogy a médiavásárlást egyben intézze a fővárosi önkormányzat. Ez olcsóbb, átláthatóbb és jól tervezhető lehetne. Ugyanakkor attól tart, hogy egy ilyen volumenű munkára már rámozdulnának a NER médiacégei is, így a fővárosi százmilliók is a kormánypárt gazdasági holdudvarát gyarapítanák. Így látja a Népszava által megkérdezett, médiapiaci szakember is, aki szerint a központosított médiavásárlás a nagyobb tétel okán lenyomhatná a szerződési árakat, ám ha ezt a egy nagy médiacéggel intéztetik, akkor korántsem biztos, hogy olcsóbb lesz a kötelező 15 százalékos jutalék miatt. Sokkal kifizetődőbb egy médiatanácsadót felfogadni, aki ismeri a piac logikáját és szereplőit. A NER-cégeit azonban így is nehéz lesz távol tartani.

A konc ugyanis igen csábító lehet. A fővárosi cégek az idén csak nagyon fékezetten kezdtek médiavásárlásba. A Fővárosi Csatornázási Művek például egy uniós projektet reklámozott volna néhány tízmillióért, de a járvány miatt végül azt a tendert is eredménytelennek nyilvánították. Nem meglepő az óvatosság. A Budapesti Gyógyfürdői és Hévízei (BGYH) Zrt. előző vezérigazgatóját részben az önkormányzati választások után alig két nappal meghirdetett 200 milliós médiatender miatt menesztették. A 200 millió forint keretösszegű szerződést két évre kötötték volna. A tenderre bejelentkezők névsora igazolja a félelmeket: vagy eleve nagypályások vagy kapcsolatba hozhatók valamely kormánypárti szereplőivel. A tendert végül érvénytelenítették.

Nincs már a helyén a Fővárosi Állat és Növénykert vezérigazgatója Persányi Miklós sem, bár ő nem a létesítmény által tavaly meghirdetett médiaügynökségi tenderbe bukott bele, hanem az annál jóval nagyobb Pannon Park projektbe. A 208 milliós, három részre bontott közbeszerzés közterületi részét az új fideszes médiakirály Balásy Gyula Lounge cégcsoportjának két cége – a Lounge Design és a New Land Media Kft. –, míg a másik két részt a MyAd Marketing Kommunikációs és Tanácsadó Kft. nyerte meg összesen csaknem 100 millió forint értékben. Ez a cég sincs olyan távol a kormánypárttól. Legalábbis erre utal, hogy 2015-ben egy 150 milliós megrendelést halászhatott el Rogán Antal propagandaminiszter egykori Pasa parki szomszédjának, Csetényi Csabának a cége elől.A 2013-ban alapított, III. kerületi bejegyzésű MyAd tulajdonosa Komendó Beatrix. A cég régi bejáratott médiapartnere a fővárosi cégeknek, dolgoztak a Főtávnak is. Az idén indultak az FCSM és a Budapesti Fesztivál-és Turisztikai Központ kisebb értékű tenderein is.