Előfizetés

Napi- és kilométerdíj a zöldülő Mol Limónál

Marnitz István
Publikálás dátuma
2020.06.18. 20:23

Fotó: Béres Márton / Népszava
A Mol Limónál maximálták a napi percdíjas számlát, egyről három napra növelték a leadásmentes használat felső határát, viszont néhány bérautóra száz kilométer felett kilométerdíjat is felszámítanak.
Húsz i3-as, elektromos BMW-vel bővül a Mol Limo nevű, fővárosi autóbérlő-szolgáltatás - jelentette be a Budapest Motors Szentendrei úti BMW-szalonjában az olajcég. Használatukért havidíjasoktól normál esetben percenként 119 forintot kérnek, míg az alkalmi felhasználók tarifája 129 forint. Jelen esetben - amiként a többi perctarifára is - a járvány miatt 30 százalékos kedvezmény él, információnk szerint július elejéig. A díj a flotta magas minőségű tagjaihoz hasonlóan kiemelt. Ugyanennyit kell fizetni a tavaly decemberben beállított, benzines Mercedes-Benz CLA Coupékért és Shooting Brake-ekért. A legolcsóbb a kétszemélyes Smart EQ fortwo 59, illetve 75 forintos normál áron. A Smart EQ forfour, a Volkswagen Up, eUp, illetve a Kia Picanto 66 vagy 85, az A-osztályos Mercedes-Benz pedig 99 vagy 119 forint (júliusig ezekre is él a vírus miatti kedvezmény). De más is módosul. Mostantól egy helyett akár három napon keresztül is használható leadás nélkül az autó. A tarifaszámláló ilyenkor naponta bizonyos összeg felett megáll. Ez a Smartok, VW-k és a KIA esetében 9999 és 12499, a Mercedes-Benzeknél és az új BMW-knél pedig 15999 és 19999 forint. Ezen túlmenően - a VW eUp és Smartok kivételével - száz kilométer megtétele után kilométerenként 39 vagy 49 forintot is kell fizetni. (Ennek mérése hosszabb használat esetén naponta nem indul újra nulláról. E tarifákra nem vonatkozik az időszakos kedvezmény.) A felhasználók bármerre utazgathatnak, de a leadás csak a mintegy 80 négyzetkilométeres zónában lehetséges. A tankolás saját költségre szintén megoldható. A rendszer hasonlít a főbb versenytársak, így a GreenGo vagy a Share Now megoldásaihoz. A Mol Limo folyamatosan elemzi a flotta és a zóna esetleges bővítési lehetőségeit - közölte kérdésünkre Czikora Tamás, a Mol Csoport mobilitási vezetője. Felhívta a figyelmet, hogy tavaly a Lupa-tavat, idén pedig négy, területen kívüli kórházat is bevontak a zónába. A gépjárműállomány összetételéről nem kívánt tételes számadatokkal szolgálni. A flotta általában 450-500 tagú, amelyek körülbelül harmada elektromos - szögezte le. Ratatics Péter, a Mol Magyarország ügyvezetője a szolgáltatás két évvel ezelőtti indulásakor a benzinüzemű autók néhány éven belüli kivezetését ígérte, illetve abbéli reményének adott hangot, hogy a rendszer két éven belül nyereségessé válhat. Czikora Tamás mindkettőt változatlanul elérendő, hosszú távú célnak nevezte. Fontosnak tartja az elektromos autók hatótávjának további növekedését, illetve jelenleg nem a nyereség gyors elérésére helyezik a fő hangsúlyt. Az autók kezelése, karbantartása, a szabályszegők kiszűrése kétségkívül kihívás, de az idő előrehaladtával egyre finomodik a rendszer, így a rendkívüli esetek is ritkulnak - fejtette ki.

Autómegosztás-hívőknek ajánljuk

Az eseményre stílszerűen Mol Limóval érkeztünk. Fotósunk, gyakorlott autómegosztósként, a Mol Limo havidijasaként lefoglalt az applikációval egy, a találkozási helyünkhöz közeli Kia Picantót. Miután a megközelítés körülbelül tíz percet vett igénybe, következett az autó alapos átvizsgálása. Találtuk egy karcolást a hátsó fényszórón és az egyik keréktárcsa is elferdült. Ezek az autó korábbi "történetében" nem szerepeltek. Tehát ha nem küldünk be róluk felvételeket, a cég akár ki is fizettethette volna velünk. (Kérdés, ilyenkor a társaság mennyire rugalmas, illetve fotóinkkal szereztünk-e néhány kellemetlen percet az előző felhasználónak.) Az autó belülről szinte kifogástalanul tisztának tűnt és a technika is kitűnően működött. Ezek után nagyjából 40 perc alatt értük el az úticélt. Körülbelül 5-10 perccel korábban, mint ha tömegközlekedéssel mentünk volna. Igaz, megérkezésünk után újabb fotózás következett, már az applikáción kívül. Mivel ugyanis a következő foglalásig is történhet bármi az autóval, a félreértések elkerülése végett a leadás után is érdemes néhány fotót készíteni. A kaland körülbelül 1500 forintba került. Ez a taxi vagy sofőrszolgáltatás töredéke, viszont a tömegközelekedésnél drágább. A végkövetkeztetés nem egyértelmű. A biztonsági lépések csak első pillanatra meglepők, azok megszokhatók. A megosztás leginkább azoknak ajánlható, akiknek nincs vagy épp nincs autójuk, de ragaszkodnak az élményhez és nem szeretnének tömegközlekedni.

Változás a postákon: enyhítettek a járványügyi intézkedéseken

MTI
Publikálás dátuma
2020.06.18. 15:33
Illusztráció
Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
A maszk viselését továbbra is kérik, de már nem kell az ajtón kívül várakozni.
Enyhültek egyes járványügyi intézkedések a postákon: a maszk viselését továbbra is kérik, de már nem kell az ajtón kívül várakozni, mivel péntektől visszaáll a korábban megszokott ügyfélvárakozási rend, és hétvégén is újra nyitva lesznek a nagyvárosi postahivatalok - közölte a Magyar Posta Zrt. csütörtökön. A közlemény szerint a járvány enyhülésével és a veszélyhelyzet megszűnésével a Magyar Posta felülvizsgálta a pandémia miatt meghozott intézkedéseit, és határozott arról, hogy melyeket szükséges továbbra is fenntartani, melyek azok, amelyek már nem indokoltak. Ismertették, hogy a nagyobb postákon ismét működik majd az ügyfélhívó rendszer, amely segíti a gyors kiszolgálást. Újra teljes körű lesz a szombati hírlapkézbesítés, június 27-től a korábban megszokott rend szerint az előfizetők a megjelenés napján megkapják a szombati lapszámot. Változás az is, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt személyi azonosító okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követően még 180 napig érvényesek maradnak, így azokat továbbra is elfogadják a postákon a megadott ideig.
Sorban állók a pécsi 18. számú posta épülete előtt 2020. március 16-án
Fotó: Sóki Tamás / MTI
A Magyar Posta szerint, mivel a járványveszély nem múlt el, továbbra is szükség van a többi megelőző biztonsági intézkedésre. A lakosságtól kérik a szájmaszk viselését, valamint továbbra is maradnak az elválasztó plexifalak a nyitott pultos postákon. Gyakori fertőtlenítő takarítást végeznek, ügyelve a pultokra és a kilincsekre és egyéb közös használatú felületekre, és érintésmentesen kézbesítik a postások azokat a küldeményeket, amelyeknél személyes átvétel szükséges. A továbbiakban is levélszekrénybe kézbesítik a korábban személyes átvételt igénylő ajánlott leveleket, mellőzik a személyes kézbesítést a hatósági házi karanténnal érintett címeken, és biztosítják a nyugdíjasok számára az utalvány átvételhez az egyszerűsített meghatalmazást, illetve ingyenes ismételt kézbesítést. Mindezek mellett javasolják a postai csekkbefizetés helyett az iCsekk applikáció használatát - sorolták. Felhívják a figyelmet arra is, hogy ugyan javul a nemzetközi postai forgalom, de egyes irányokba még mindig akadályozott. A honlapjukon folyamatosan frissítik azon országok listáját, ahová akadálytalan a küldemények eljuttatása.

Nem lesznek olcsóbbak az újlakások, mert szűkös a kínálat

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2020.06.18. 09:00

Fotó: Béres Márton / Népszava
Még a tavaly júniusinál is nagyobb az érdeklődés most az újépítésű lakások iránt. A vevők nem hezitálhatnak: ilyen ingatlanból nincs túl sok, és az is gyorsan elkel.
Az idén tavasszal értékesítették a fejlesztők a legkevesebb újépítésű lakást Budapesten az elmúlt négy és fél évben: az Eltinga Budapesti Lakáspiaci Riportja szerint mindössze 630 lakást adtak el, ami az előző negyedév felét sem teszi ki. A koronavírus dermesztő hatása után azonban júniusban már többen érdeklődnek az ilyen típusú ingatlanok iránt, mint tavaly nyáron.  A márciusi mélyponthoz képest háromszorosára nőtt az új lakóingatlanok iránti kereslet, ami tavaly júniushoz képest is 25 százalékos ugrás – derül ki az ingatlan.com adataiból. Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője szerint az újlakások minőségük és energiahatékonyságuk miatt bírnak nagyobb vonzerővel, miközben ár-érték arányban nem feltétlen drágábbak egy használt lakásnál. Most pedig már több száz lakásépítésnél került belátható közelségbe az átadás - és ezáltal a beköltözés is - szerte az országban, így a vevők is könnyebben hozzák meg döntéseiket. A koronavírus miatt ugyanakkor most az is lényeges szempont, hogy az újépítésű lakások bejárásához nem feltétlenül szükséges a személyes jelenlét.  Földi Tibor, a Cordia vezérigazgatója is úgy látja: a teljes körű online lakásvásárlási megoldások is fontos szerepet játszottak abban, hogy a vevői érdeklődés a pesszimista forgatókönyvekhez képest kevésbé esett vissza. Ha az előkészítés vagy az építkezés korai szakaszában lévő épületekről van szó, az érdeklődők nagy része még most, a korlátozások feloldása után is inkább virtuálisan szeretne találkozni az értékesítőkkel. Az előrehaladottabb építkezéseknél viszont a helyszíni lakásbemutatókra is vállalkoznak a vevők – tette hozzá.  Az Otthon Centrumnál (OC) is az érdeklődők számának növekedését tapasztalják, sőt, a kisebb lakások iránt újra megjelent a befektetői kereslet is. Most azonban a korábbinál sokkal tovább tart, mire egy-egy adásvétel létrejön, az értékesítés ezért még elmarad a korábban megszokott szinttől – mutatott rá Vincze Edit, az OC újépítésű projektekre szakosodott részlegének vezetője. Szerinte a vevőjelöltek nagyobb rugalmasságot várnak most az ár, a fizetési ütemezés és a szerződéses feltételek terén. Most egyértelműen az átadás előtt álló projektek vannak előnyben, és bár az online bemutató lehetősége szinte mindenütt adott, a komoly vásárlási szándékkal érkezők inkább a személyes bejárást választják – összegezte a tapasztalatokat Vincze Edit. A Cordiánál is az átadás közeli projektek most a legnépszerűbbek, ezeknél már a járvány előtti szintre tért vissza a vevők aktivitása. A vásárlók is tisztában vannak ugyanis azzal, hogy nem hezitálhatnak sokáig, mert napról-napra csökken az amúgy sem bőséges kínálat. A fővárosban például májusban alig 370 elkészült lakásból válogathattak a vevők. Az idén ugyan 8 ezer új otthon átadása várható a négylakásosnál nagyobb társasházakban, de ezek közül csupán 2 ezret nem adtak még el a Cordia átfogó, budapesti újlakáspiaci felmérése szerint. Az őszig beköltözhető otthonok 90 százaléka már elkelt, az egy éven belül átadni tervezett lakásoknak pedig már a 70 százalékát értékesítették. Mivel a kínálat szűkös, az érdemi árcsökkenést valószínűsítő várakozások Földi Tibor szerint nem reálisak.            

Árazási hullámvasút

A még szabad újlakások átlagos négyzetméterára az idei első negyedévben 947 ezer forintra emelkedett a fővárosban, ami éves összevetésben 12,5 százalékos, a négy évvel korábbihoz képest 73 százalékos drágulás. A 27 százalékra emelkedő lakásáfa az érintett budapesti lakásoknál átlagosan 16,4 százalékos árnövekedést eredményezett az idei első negyedévben a tavaly év végi árakhoz képest. Előtte – a tavalyi utolsó negyedévben - viszont 7,6 százalékkal csökkent ezen lakások ára, a fejlesztők év végén ugyanis még igyekeztek ezeket kedvezményekkel kiárusítani. Januárban viszont már az általános – 27 százalékos - áfamértékhez igazították az árakat. Az idei első negyedévben összességében a budapesti újlakások harmadát árazták át a fejlesztők. Az 5 százalékos projekteknél a leggyakoribb változtatás a kismértékű, 2,5 millió forint alatti árcsökkentés volt, a 27 százalékos projekteknél viszont az ugyanilyen mértékű drágítás volt a legtipikusabb. A magasabb áfakulccsal értékesíthető lakások tipikus négyzetméterára így 4,6 százalékkal volt magasabb.

Pár éve még kétszer ennyi lakás épült

Összesen 2945 hektárnyi területet tesznek ki Budapesten a barnamezős és belvárosi alulhasznosított területek egy 2018-as felmérés szerint. A legtöbb barnamezős terület, a budapesti állomány 16 százaléka a XXI. kerületben (467 hektár) található, de a X. (346 hektár) és IX. (329 hektár) kerületekben is jelentős az ilyen terület. A lakásállomány megújulási aránya éppen a legnagyobb barnamezős területtel rendelkező Csepelen a legalacsonyabb: itt a meglévő lakásállomány mindössze 0,06 százalékának megfelelő új lakás átadása várható a következő két-három évben. A hazai lakásállomány megújulási aránya egyébként némileg javult tavaly, nemzetközi összevetésben azonban Magyarország még mindig hátul kullog, mivel a 20 százalékkal több felépült lakás is csupán 0,4 százalékos megújulást jelent. Lengyelországban és Ausztriában 1,4, Szlovákiában 1,1, Csehországban és Romániában 0,75 százalék körüli arányok vannak. A 21 ezres újlakásszámmal a 2019-es év ugyan kiugrónak számít, ám ez a teljesítmény messze elmarad a 2004-es lakásépítési csúcstól is, amikor több mint kétszer ennyi, 44 ezer lakást adtak át, és ami akkor 1,1 százalékos megújulási arányt jelentett. A lakásépítések számának magas szinten tartása és az állomány megújulása két okból is fontos lenne. Egyrészt a lakóingatlanok 81 százaléka 30 évnél régebben épült, 61 százaléka felújításra szorul. Másrészt a jegybank számításai szerint 10 ezer megépülő új lakás a GDP szintjét 0,8–1 százalékponttal, a foglalkoztatottak számát pedig 25–30 ezer fővel emeli. 

Az áfaemelés elvette az építők kedvét

Az újlakások kínálata az elkövetkező években sem fog bővülni, a kedvezményes, 5 százalékos újlakásáfa tavaly év végi kivezetése ugyanis egyértelműen visszavetette az építési kedvet, és ezen a rozsdaövezeti támogatás sem sokat lendít – olvasható ki a jegybank Lakáspiaci jelentésének adataiból. Tavaly még 21 100 új lakás épült fel szerte az országban, vagyis csaknem 20 százalékkal több, mint 2018-ban. Ebből 5 800 lakás a fővárosban készült el, ami több mint 50 százalékos növekedést jelent. Építési engedélyt viszont már tavaly is 4,3 százalékkal kevesebb - mintegy 35 ezer - lakásra adtak ki, az idei év első negyedévében pedig már 27 százalékos volt a visszaesés. Igaz, eközben majdnem harmadával több új lakást adtak át, ez azonban annak köszönhető, hogy most már egy-egy társasház átlagosan egy évvel később készül el, mint azt eredetileg tervezték. Sőt, 1600 Budapesten épülő lakás esetén a késés már most több, mint 2 évre nyúlik. Vagyis csupán a csúszások miatt sűrűsödtek össze az idei év elejére a lakásátadások. Mindez azt jelenti tehát, hogy a 2019-es volt a csúcsév, ezután már kevesebb új lakás épül majd fel – foglalta össze helyzetet Nagy Tamás, a jegybank főosztályvezetője. A fővárosban például az idei első negyedévben csak 1145 új lakás építését jelentették be, ami a jegybank elemzői szerint már a visszaemelkedő áfakulcs hatását mutatja. Az újlakások értékesítésekor 2016 elejétől lehetett kedvezményes, 5 százalékos áfát alkalmazni: azóta negyedévente átlagosan mintegy 2800 új lakást jelentették be a fejlesztők Budapesten. Tavaly év végén viszont megszűnt ez a kedvezmény, illetve csak azon projektek keretében épült lakásokat lehet így értékesíteni, amelyekre már 2018 novembere előtt megvolt az építési engedély. A Lakáspiaci Ingatlantanácsadó Testület tagjai szerint 27 százalékos áfával ugyanakkor – kevés kivétellel – nem lehet új lakást eladni, és így az építkezések finanszírozásához szükséges előértékesítés sem teljesíthető. (A szakemberek szerint a koronavírus megjelenése elfedte ezt a problémát, mivel most nehezen választható szét az áfa-növekedés és a járvány keresletre gyakorolt negatív hatása.) A lakásfejlesztők így jövőre csak harmadannyi új lakás átadását tervezik, mint az idén: 2020-ra még 21 100 új társasházi lakás befejezése szerepel a beruházók terveiben, 2021-re viszont már csak 7 900. Ezek nagy része ráadásul már elkelt: az idei átadásra tervezett fővárosi lakások háromnegyedét, a vidéki ingatlanok felét már eladták. A 2021-re befejezni tervezett fővárosi lakásoknak is több mint a fele, a vidékieknek pedig majdnem a harmada már gazdára talált. Az idén átadni tervezett lakások 89 százaléka esetén egyébként még alkalmazható az 5 százalékos áfakulcs, a jövőre elkészülők több mint felét viszont már csak 27 százalékos kulccsal lehet eladni, csakúgy, mint a 2022-ben átadni tervezett lakások 60 százalékát. A jegybank szerint azonban a csúszások miatt az idén sem fog elkészülni a tervezett lakásmennyiség: 2020-ra csak 18 500 új lakás átadásával kalkulálnak. Ezután pedig még inkább visszaesik majd kínálat, főként, ami a vállalkozói lakásépítéseket illeti. A rozsdaövezeti építkezésekre most bevezetni tervezett 5 százalékos áfakulcs hatása pedig csak 2022-ben jelentkezhet, hiszen egy társasház felépítéséhez szükség van legalább másfél-két évre. Ez a kedvezmény is csak a további zuhanást állíthatja meg azonban, a jegybank legalábbis - a járvány, a csökkenő engedélyszám és az egyre kevesebb építkezés alapján - 2021-ben mindössze 15 500, 2022-ben pedig csak 16 ezer új lakás átadására számít.

Inkább családi házak épülnének

 Miközben számos gazdasági mutató bezuhant áprilisban a koronavírus miatt, az idén a legtöbb lakásépítési engedélyt – 1007-et - éppen ebben a hónapban adták ki. Ez azonban tavaly áprilishoz képest így is 29 százalékos visszaesést jelent. Az engedélyek 84 százalékát családi házakra kérték. Az év első négy hónapjában összesen 2710 családi ház kapott jóváhagyást, ami 26 százalékos csökkenés tavalyhoz képest. A többlakásos épületekben tervezett lakásokra ugyanakkor csak 666 engedélyt adtak ki, vagyis feleannyit, mint tavaly ilyenkor. Az engedélyekből azonban nem feltétlen lesz épület - különösen igaz ez most a járvány idején.