Magyarország;Európai Bíróság;

A röszkei tranzitzóna kapuja

- Megint csapást mérhetnek a magyar menekültpolitikára

Újabb jogsértéseket állapított meg az Európai Bíróság főtanácsnoka a magyar menekültügyi eljárásban. Ítélet csak később várható, de a testület döntései legtöbbször tükrözik a főtanácsnok véleményét.

Az Európai Bizottság a tranztizónák működésével, valamint a magyar menekültügyi és idegenrendészeti eljárásokkal összefüggésben indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen az Európai Bíróságon 2018. decemberében. Az ügyben csütörtökön hangzott el a főtanácsnoki indítvány, ami a döntéshozatal fontos állomása.

Fontos megjegyezni, hogy az Európai Unió Bíróságának közelmúltban született ítélete a röszkei tranzitzónáról egy másik eljárásban született, amikor egy magyar bíróság kért állásfoglalást a kérdésben. A luxembourgi székhelyű testület mindig az ügy benyújtásának időpontjában – jelen esetben a 2018. decemberében – fennálló állapotot vizsgálja, hiába szűntek meg azóta a tranzitzónák. Az indítványban egyébként egy sor más, jogsértőnek minősített törvény is szerepel.

Priit Pikamäe főtanácsnok gyakorlatilag helyt adott az Európai Bizottság véleményének, megállapítva, hogy Magyarország nem biztosítja a menedékkérők számára a menekültügyi eljáráshoz való tényleges hozzáférést, ami sérti az EU eljárási irányelvét. Ez azért van így, mert a kérelmet csak a röszkei tranzitzónában lehetett benyújtani, és meglehetősen kevesen léphettek be erre a területre. Ha valamennyi menedékkérőt szisztematikusan tranzitzónában helyeznek el, azzal Magyarország megszegi az EU befogadási irányelvét, vélekedett az észt nemzetiségű főtanácsnok.

Szembemegy a közösség eljárási irányelvével, hogy a magyar hatóságok a menedékjogi kérelmekről nem csak a jogszabály által előírt meghatározott esetekben, hanem mindig a tranzitzónákban döntöttek, ráadásul a benyújtókat az engedélyezett négy hétnél tovább őrizetben tartották. Priit Pikamäe megismételte azt a bírósági véleményt, miszerint ha valakit a menedékkérelme elbírásának ideje alatt tranzitzónában helyeznek el, az fogva tartásnak minősül.

Emellett Magyarország a területén jogellenesen tartózkodó nem uniós polgárokat a visszatérítési irányelvben előírt eljárás és garanciák tiszteletben tartása nélkül utasítja ki. Ez azt jelenti, hogy nem csak a határ jogellenes átlépése miatt vagy az átlépést követően a határ közelében elfogott személyeket fosztja meg a kiutasítási eljárásban biztosított garanciáktól, de azokat is, akiket nem ilyen körülmények között tartóztattak fel. Ha a hatóságok elkapnak egy illegális bevándorlót a határon, azt visszafordíthatják, nem kell az uniós irányelvben foglalt szabályokat alkalmazniuk.

De ha például a fővárosban érnek tetten egy jogszerűtlenül az országban tartózkodó személyt, akkor a kiutasítási határozatot írásban, indokoltan kell meghozni a jogorvoslati lehetőségek feltüntetésével. Tekintettel kell lenni a kiskorú gyermek érdekeire, az érintett egészségi állapotára és arra is, hogy ne toloncolják ki olyan országba, ahol üldöztetés várja. Mindezeket a magyar hatóságok nem tartják be és nem veszik figyelembe, ami a főtanácsnok szerint jogsértésnek minősül.

Kijelölték a menekülteket fogadó külképviseleteketA menekültek kizárólag Kijevben és Belgrádban nyújthatják be a menedékkérelemhez szükséges szándéknyilatkozatukat - derült ki Magyar Közlönyből. Mint arról lapunk korábban beszámolt, a menekülteknek a magyar külképviseleteknél kell szándéknyilatkozattal jelezniük: szeretnének Magyarországra utazni, hogy menekültstátuszért folyamodjanak. Az eredeti változatban még az összes külképviselet lehetséges ügyintézési helyszínként szerepelt, egy törvénymódosítást követően viszont a kormány megkapta a jogot arra, hogy kijelölhesse azokat a nagykövetségeket, amelyek fogadják ezeket a szándéknyilatkozatokat. A vonatkozó kormányrendelet szerint a menekültek Magyarország nem uniós, közvetlen szomszédságában lévő magyar diplomáciai külképviseleten kérhetnek bebocsátást az országba. Ilyen pedig csak kettő van: a belgrádi és a kijevi nagykövetség. A kijevi esetében ez csak elvi lehetőség, a keletről és Afrikából érkező menekültek ugyanis igen ritkán kerülnek Ukrajna felé, többnyire Szerbia és az uniós tag Románia felől próbálják átlépni a magyar határt. 
Súlyos döntések az Európai Bíróságon2012: Szlovákia nem sértett uniós jogot, amikor megtagadta Sólyom László államfőnek a belépést a területére. 2012: A bírákra vonatkozó nyugdíjkorhatár leszállítása hátrányos megkülönböztetésnek minősül. 2014: Magyarország megsértette az uniós jogot, mivel idő előtt megszüntette az adatvédelmi biztos megbízatását. 2014: A házi pálinkafőzés jövedéki adó alóli mentesítésével Magyarország megsértette az uniós jogot. 2014: A kiskereskedelmi tevékenységre kivetett különadó, ami főleg a külföldi tulajdonban álló vállalatokat terheli, hátrányos megkülönböztetésnek minősül. 2016: A SZÉP-kártya és az Erzsébet utalvány egyes elemei korlátozzák az EU alapszabadságait. 2018: A kaszinók üzemeltetését lehetővé tevő koncessziókra és az online kaszinók szervezésére vonatkozó szabály nem egyeztethető össze az uniós joggal. 2020: A menedékkérőnek a röszkei tranzitzónában való elhelyezését őrizetnek kell minősíteni. 2020: Magyarország, a Cseh Köztársaság és Lengyelország nem teljesítette az uniós jogból eredő kötelezettségét, amikor megtagadta a menedékkérők áthelyezését célzó uniós határozat végrehajtását. 2020: A civil szervezetek külföldi finanszírozásával kapcsolatos korlátozások nem egyeztethetők össze az uniós joggal.

Készülnek arra, hogy tüntetések lesznek az önkormányzat megsarcolása kapcsán.