Budapest;parkolás;reform;

2020-07-02 08:00:00

Parkolópályán a parkolási reform

Már a fővárosi kormányhivatal is bevetette magát, hogy maradjon minden a régiben az átláthatatlan, sokmilliárdos üzletben.

A fővárosi parkolási maffiával való leszámolás a tavalyi önkormányzati választási kampány egyik forró témája volt. Tarlós István sikertelenül alkudozott Orbán Viktor miniszterelnökkel a kerületi hatáskörök megnyirbálásáról. Karácsony Gergely főpolgármesterként már az első Fővárosi Közgyűlés elé bevitte az ügyet és a képviselők a Fidesz frakció ágálása ellenére úgy döntöttek, hogy kitiltják a külsős vállalkozókat a parkolás üzemeltetéséből. Egyúttal belengették: ez csak az első lépés, a végső cél egy egységes parkolási rendszer kialakítása Budapesten.

Ezzel Karácsony erős érdekeket sértett, és alulbecsülte a parkolásban érintett cégek lobbierejét. Holott zuglói polgármesterként már megtapasztalhatta, hogy a parkolásból befolyó százmilliók könnyedén áthidalják a pártellentéteket. Karácsony úgy távozott a XIV. kerület éléről, hogy a Fidesz-MSZP összefogás ellenére sikerült megakasztania az újabb parkolóautomatákra kiírt közbeszerzést, mivel azon csupán az egykoron a fővárosi parkolási piacon egyeduralkodónak számító, később perbe vont Centrum Parkoló Kft. tulajdonosához, Kupper Andráshoz köthető cég, a C-Ware Kft. indult. Másrészt megrendelt egy parkolásüzemeltetési szoftvert is, ami a fővárosban e téren fő beszállítónak számító Sessionbase Kft-t tette volna ki a kerületből. A fővárosi parkolási piac két fő érdekkörének kiszorítása hatalmas lépés lehetett volna a szolgáltatás megtisztítása felé.

Csakhogy mindkét győzelem pirruszinak bizonyult.

Hiába készült el a parkolási szoftver, bevezetni már nem tudták a választások miatt. Az új, már Horváth Csaba (MSZP) polgármester vezette kerület pedig a saját szoftver bevezetése helyett júniusban a Sessionbase Kft. szolgáltatását vásárolta meg 192 millióért. Alig egy hónappal előtte pedig az önkormányzat „kőkemény gazdasági és ügyfélérdekére” hivatkozva aláírta az új parkolóautomaták beszerzéséről szóló szerződést a C-Ware Kft-vel, amely korábban konzorciumban veszteségesen üzemeltette a kerületi parkolást.

Mindez máshol sem tette kevéssé kívánatossá a céget, hiszen velük szerződött a parkolóautomatái karbantartására Angyalföld régi-új önkormányzata, üzemeltetésre az I. kerületi Budavári Kapu Kft. is. Erzsébetváros – lévén az előző testület nem indított közbeszerzést – kénytelen volt meghosszabbítani a korábbi koncessziós szerződést idén júniusig a Centrum Parkoló Kft. - E-Kontrol Kft. - C-Ware Kft. - C-Service Hungary Kft. alkotta konzorciummal. Az érintett cégek kivétel nélkül Kupperhez kötődőnek.

Újbuda önkormányzata egy 2017-es SIS Parking Kft-vel aláírt kontraktust cipel magával 2020 végéig, de a járvány miatt ingyenessé tett parkolásra hivatkozva sikerült csaknem 120 milliót lefaragnia az 1,2 milliárdos árból. Kérdés persze, hogy mennyire akarnak valóban megszabadulni a fideszes hátterű cégtől, hiszen áprilisban újabb 43 parkolóautomata üzemeltetésére szerződtek velük.

Karácsony Gergely tavaly novemberben abban bízott, hogy a kerületek partnerek a parkolás megtisztításában, hiszen az ebből származó bevétel növelése közös érdek. Zuglóban saját maga indította el a változást, a VII. és IX. kerületben pedig a lejártak a korábbi szerződések. A cégek azonban tíz körömmel kapaszkodnak a koncba. Nem véletlenül. A fővárosi parkolás több milliárd forintos, ismétlődő üzlet, amelynek legfőbb haszonélvezői gyakorta az üzemeltető cégek. Bár a gazdasági hasznon túl forgalomszabályozási eszközként is fontos, a pénz a fontos. Sok kerület viszont nemhogy nem keres rajta, még költenie is kell rá, ahogy az például a választások előtti zuglói, újbudai, ferencvárosi, erzsébetvárosi botrányokból tudható.

Zugló ugyan a régi kerékvágásba csúszott vissza. De Ferencváros idén januártól saját cégével a FEV IX. Zrt-vel oldja meg a parkolás üzemeltetést, júniustól Erzsébetváros is saját gazdasági társaságot az EVIN Zrt-t bízta meg a feladattal. Partnercég bevonását viszont nem zárták ki.

A parkolási bizniszből időről időre újabb cégek próbálnak kiharapni egy darabot. Van amelyiknek sikerül, van amelyiknek nem. A tavalyi választások előtt például egy Mészáros Lőrinchez köthető kör próbálta kiénekelni a parkolási sajtot a Pintér Sándor belügyminiszter érdekkörébe tartozó céggel megerősített Kupper-cég vezette konzorcium szájából, végül a Közbeszerzési Hatóság hatására a tendert érvénytelenítették. Az V. kerületben Rogán Antal miniszter egy régi iskolatársa tűnt fel. Belváros önkormányzata a parkolóhelyek utáni keringést lerövidítő okos parkolási rendszert épít ki. A tavaly, illetve idén meghirdetett tendereket ugyanaz a cég, az iskolatárs Tábori Tamás cége, a Smart Lynx Kft. nyerte el előbb 130, majd 140 milliós ajánlatával.

A tavaly novemberben veszélybe került parkolási biznisz megvédésére a fővárosi kormányhivatal is beszállt, amelynek vezetője Sára Botond korábban, még józsefvárosi polgármesterként például a Sessionbase céggel is szerződött. A kormányhivatal a Kúriához fordult jogorvoslatért a Fővárosi Közgyűlés rendelete miatt, amely alapján kizárnák a külsős vállalkozókat a parkolás üzemeltetéséből. Ez ugyanis a kormányhivatal szerint törvénysértő. A főváros azzal védekezett, hogy a parkolás feltételrendszerének kialakítása a főváros feladata, az új szabályozás nem írja felül, inkább csak kiegészíti a magasabb szintű jogszabályokat. A Kúria Patyi András vezette önkormányzati tanácsa a kormányhivatalnak adott igazat, mivel szerinte ez nem fővárosi, hanem kerületi feladat. Így a fővárosi rendelet vitatott része nem léphet életbe. 

Nyereséges vidéki megoldások

Vidéken a parkolási rendszert mindenütt az önkormányzat vagy egy cége üzemelteti, a bevételekből működtetik a rendszert, amely jellemzően nyereséges. A városokban jellemzően automatánál lehet fizetni a parkolók használatáért, de elterjedt a különféle bérletek is. A mobilparkolást mindenütt a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél lehet intézni.

Szombathelyen az önkormányzati tulajdonú SZOVA Nonprofit Zrt. üzemelteti a parkolási rendszert, így a parkolóautomatákat is a várossal megkötött szerződés alapján, melyért az önkormányzat havi díjat fizet, a bevétel pedig a vasi megyeszékhelyé. A működéshez egy ügyviteli szoftvert használnak, melynek üzemben tartásáért havi 230 ezer forintot fizet a SZOVA.

Győrött szintén önkormányzati cég, a Győr-Szol Zrt. működteti a parkolási rendszert, melyhez saját fejlesztésű szoftvert használnak, s bevételeket a város a szolgáltatás fenntartására fordítja.

Tatabányán, ahol szintén saját szoftveren fut a parkolási rendszer, automaták helyett parkolószelvénnyel, bérlettel, mobilparkolással, illetve a helyi lakosoknak Tatabánya Kártyás regisztrációval lehet fizetni a parkolásért, mely nyereséges.

Miskolcon a városi Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. bonyolítja a parkolást, szintén egyedi szerverrel, melyért havi, bruttó 385 ezer forintot fizet. A fizetős parkolás így is nyereséges a borsodi megyeszékhelyen, amely egyelőre nem tervezi, hogy új szolgáltatót keres mobilparkolásra az állami cég helyett. - Vas András