NNI;nyomozás;kártérítési per;veronai busztragédia;

Megdöbbentek a veronai áldozatok családtagjai, de van magyarázat a nyomozás lezárására

Formai ok miatt engedhette el a vizsgálatot az NNI, de a tragédia felelősei ettől még nem ússzák meg.

Megdöbbentek a hozzátartozók, hogy Magyarországon továbbra sem találtak felelőst a hatóságok a veronai busztragédia ügyében – írja honlapján az ATV. Mint arról lapunk is beszámolt, A Nemzeti Nyomozó Iroda megszüntette az eljárást, és nem állapított meg bűncselekményt, sem a buszsofőrnek alkalmassági vizsgát kiadó üzemorvos esetében, sem a buszt üzemeltető társaságnál.

A televízió megszólalta az egyik gyászolót, Szendrei Endrét, aki 15 éves unokahúgát veszítette el. Mint mondta, az érintettek

napokkal ezelőtt kapták kézhez az olasz bíróság ítéletét, ennek fényében még érdekesebb szerinte az ügy. Az olasz bíró ugyanis egyértelmű összefüggést lát a baleset bekövetkezte és a buszvezető állapota között.

A hozzátartozó szerint egészen addig nem lesznek biztonságban a buszon utazó gyerekek, amíg törvényi háttér nem kötelezi a szállítmányozókat, az utakat szervezőket arra, hogy a lehető legnagyobb biztonságban utaztassák a gyerekeket.

„Nyilván minden kockázati tényezőt nem lehet kizárni, de azért ebben a balesetben nyilvánvaló kockázatok voltak, amik nem vállalhatók. És ezért nem értjük, hogy miért nem lehet valakit felelősségre vonni” – fogalmazott. 

Az NNI döntésére ugyanakkor lehet magyarázat -véli a hozzátartozókat képviselő ügyvéd. Pörzse Tamás szerint az ügy sajátossága abból fakad, hogy 

egy bűncselekmény miatt két országban nem lehet egyszerre büntetőeljárást indítani. Márpedig a tragédia miatt Olaszországban is büntetőeljárás zajlik,

 a buszt vezető magyar sofőrt pedig júniusban nem jogerősen 12 év börtönbüntetésre ítélték – Pörzse hangsúlyozta, erre Olaszországban azelőtt soha nem volt példa.

Olasz mérnökök a vádlottak padján

A következő olaszországi per december 15-én lesz, akkor öten ülnek majd a vádlottak padján. Ha beigazolódik az olasz mérnökök felelőssége a balesetben, akkor akár 18 év börtönbüntetést is kaphatnak. A mérnököket az autópálya biztonsági korlát-rendszerének hiányos, sőt, szabálytalan tervei, kivitelezése miatt vádolják. A Magyar Idő egy igazságügyi szakértő elemzését két éve  idézve azt írta: a sztrádaszakaszon a korláthoz túl közel telepítettek egy villanyoszlopot és egy oszloptartó konzolt is, ráadásul a korlátszakasz egy részét magához a közel hídpillérhez erősítették. Így a rosszul felszerelt terelőelem szabályosan a pillérhez irányította a kisodródó, az oszloppal és a konzollal is ütköző buszt. 

Pörzse Tamás az ATV-nek nyilatkozva hozzátette: a károsultak az 1,8 milliárdos kártérítést már megkapták. Ugyanakkor a bejelentett összes igény ennek kétszerese, így azt várják, hogy az olasz autópálya felügyelő cégek felelősségbiztosítójától megkapják a nagyobb összeget.