Fájdalmas várakozás – Baj lesz, ha rosszkor fáj a foga

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
– Ha valakinek nagyon sürgős, a legjobb, ha vonatra száll, és meg sem áll a fővárosi Szentkirályi utcai ügyeleti központig, ott mindig van ellátás – tanácsolta félig tréfásan Nagy Ákos keszthelyi fogorvos, a Magyar Orvosi Kamara alelnöke, aki hat olyan megyét is talált a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) finanszírozási listájában, ahol egyáltalán nincs tb-szerződött fogászati ügyelet. Azaz a Csongrád-Csanád, Somogy, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Tolna, Veszprém megyékben élőknek egészen biztosan fejtörést okoz, ha a hivatalos rendelési időn túl hasít fájdalom a fogukba.
A szakember szerint valószínűleg annak sem sokkal könnyebb, aki más megyékben él. Mint mondja: noha az ügyletet az alapellátás részeként az önkormányzatoknak kellene megszervezniük, a biztosító olyan kevés pénzt fizet a feladatra, hogy abból szinte lehetetlen megoldani a problémát.
Sürgősségi ellátás: „jöjjön vissza 24 óra múlva"
A cikkben említett győri várandós nő esete egy hétvégi napon kezdődött. – Tizenhat hetes kismama vagyok akinek otthoni fekvést rendeltek el. Enyhe fájdalomcsillapítón kívül semmilyen gyógyszert nem szedhetek. Azon a napon a jobb felső rágófogam szétrepedt, és rettentően fájt. Amikor már nem bírtam tovább, bementem a fogászati ügyeletre, de hétvégén csak 15 óráig fogadnak pácienseket, én pedig 20 óra körül érkeztem. Jobb ötlet híján, tanácskérési szándékkal elmentem agyőri Petz Aladár Kórház Sürgősségi Betegellátó Osztályra (SBO). Végig sem tudtam mondani a panaszomat, amikor már egyértelműen jelezték, nem tudnak segíteni. Végül megérkezett az orvos is, aki megerősítette, hogy az érvényes protokoll szerint nincs azonnali segítség: fel tud írni egy erősebb gyógyszert az én kockázatomra, illetve tud adni egy beutalót, hogy legalább másnap (hétfőn) ne kelljen ugyanezeket a köröket végigfutni.” Az érintett páciens az eset, és főleg a kommunikáció stílusa miatt panaszt tett a kórház vezetésénél, amire hosszas várakozás után válasz is érkezett az orvos-igazgatótól. Eszerint „A műszakvezető ápoló tájékoztatta önt, hogy a behívós szájsebészeti ügyelet csak súlyos és valóban sürgős, indokolt esetben érhető el. Kollégánk arról is tájékoztatta önt, hogy hol és milyen formában juthat fogászati ellátáshoz (legkorábban másnap – a szerz.). Fentiek alapján megállapítható, hogy munkatársunk részéről szabályszegés vagy mulasztás nem történt.” (Hargitai Miklós)