Előfizetés

3-as metró: új tenderre készül a főváros

Szalai Anna
Publikálás dátuma
2020.08.06. 06:20

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Elképzelhető, hogy nem is egy, hanem több tendert hirdetnek a különböző részfeladatokra.
A főváros gőzerővel készül egy új közbeszerzési eljárás kiírására a hármas metró Lehel tér – Nagyvárad tér közötti alagútszakaszának felújításával kapcsolatban – értesült a Népszava. Lapunk információi szerint erre azért lehet szükség, mert nem közeledtek az álláspontok a BKV és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. között, márpedig utóbbi csak 18 milliárdos felárral végezné el a munkákat. Az is elképzelhető, hogy nem is egy, hanem több tendert hirdetnek a különböző részfeladatokra, míg a projekt koordinációját a későbbiekben a BKV maga végzi. Döntés még nem született.  Nem pörögtek fel a tárgyalások az M3-as metróvonal alagútfelújítását végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a projektfelelős BKV között a szerződés július 24-i felfüggesztése után sem. A kivitelező cég egy jottányit sem hajlandó engedni a 18 milliárd forintos felárból, a városvezetés pedig nem enged az általa zsarolásnak minősített követelésnek. A cég által felsorolt extra tételeket külsős szakértőkkel is átszámoltatták, akik egybehangzóan állítják, hogy a többletköltségből legfeljebb 8 milliárd forint támasztható alá. Tüttő Kata városüzemeltetését felelős főpolgármester-helyettes nem is érti, hogy miképpen gondolhatja azt bárki is, hogy „érdemi alátámasztás nélkül, bemondásra, közpénzből, kifizet a főváros 18 milliárd forint többletkövetelést egy 47,8 milliárdos szerződésre”.
A BKV Igazgatósága múlt heti ülésén szintén arra jutott, hogy az indokolatlan tételeket nem szabad kifizetni még akkor sem, ha ez veszélyezteti a projekt folytatását, elvégre felelősséggel tartoznak a közpénzek felhasználásáért. Egyetértettek a menedzsmenttel abban is, hogy kezdjék meg a B-terv megvalósítását, vagyis készítsenek elő egy új közbeszerzési eljárást az alagút középső szakaszának felújítására. Mint ismeretes, a BKV 2017-ben írta alá az alagútfelújításra vonatkozó kivitelezői megállapodást a Swietelsky Vasúttechnika Kft-vel. Ebből az északi szakasz teljességgel elkészült, a déliből is csupán a kihúzóvágány hiányzik, ami az október végére ígért átadásra könnyedén befejezhető. Novemberben kezdtek volna hozzá a legmélyebb vezetésű középső pályadarab rekonstrukciójához. Csakhogy a beruházás sorozatos csúszása miatt július 24-én lejárt az eredeti vállalkozási szerződés. Ezért is függesztették fel még előtte, így ugyanis különösebb procedúra nélkül meg lehet hosszabbítani, ha mégis létrejönne a megállapodás. Ha nem, akkor új tendert kell kiírni erre a szakaszra.
Az állomások felújítását mindez nem érinti, mivel azokra külön szerződések vonatkoznak. A középső Lehel tér – Nagyvárad tér közötti szakasz állomásainak felújítását az osztrák anyacég egy másik hazai leányvállalata a Swietelsky Építő Kft. végzi. A rekonstrukciós munkálatok öt állomáson már meg is kezdődtek – válaszolta lapunk kérdésére a BKV. A cég egyúttal azt is leszögezte, hogy a Swietelsky-vita nem veszélyezteti az M3-as metróvonal akadálymentesítését. Ez ugyanis a támogatási szerződésben is szerepel, és „a BKV a felelős forrásfelhasználás követelményét szem előtt tartva ennek megfelelően kíván eljárni”.   A főváros ugyan készül az új eljárás kiírására, de a BKV még bízik abban, hogy a Swietelsky enged a követelésből és sikerül megállapodni. Mindenkinek ez lenne a legegyszerűbb. Az új eljárás ugyanis legalább fél évet venne igénybe, márpedig a projekt az egyre közeledő uniós határidő miatt nem bír ki további késedelmet. Ha 2023 végéig nem sikerül befejezni a munkát, akkor a főváros több tízmilliárdot bukhat a 172,7 milliárdos uniós támogatásból. Holott a költségvetés már így is nagyon szűkös. Tüttő Kata szerint egyelőre nincs veszélyben az uniós támogatás, mivel az alagút felújítása egy év alatt elvégezhető, az ennél jóval nagyobb időigényű állomásrekonstrukció pedig jelenleg is folyik. A Népszava más forrásai viszont arra figyelmeztettek, hogy a támogatásvesztés kockázata minden nappal nő. Elég egyetlen elemnek borulni és borul vele az egész beruházás. Márpedig egy új eljárás mindig több ismeretlenes egyenlet, könnyen elképzelhető például, hogy a jelenleginél is drágább kivitelezői ajánlatok érkeznek, a főváros pedig lépéskényszerben lesz. De nem veszélytelen a projektkoordináció saját kézbe vétele sem. Elméletben a folytatás az érdeke a Swietelskynek is, hiszen megállapodás híján, a szerződés megszűnik és hosszadalmas elszámolási vita indul, amelynek bármi is lesz a végeredménye, a cég bizonyosan kevesebbet kap, mintha befejezné a munkát. Az osztrák anyavállalat azonban korábban meglehetősen hűvös hangú levélben utasította vissza a fővárosi tárgyalási ajánlatot, mondván „az előállt költségnövekedések objektívek, azokat a megrendelői késedelem okozta, ennek okán a korábbi árengedmények után továbbiakra nincs lehetőség”. A Népszava megkereste a céget is, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz. A BKV lapunknak válaszolva leszögezte: prioritásként kezelik az M3 metrófelújítás megvalósítását és minden opciót megvizsgáltak a projekt határidőre történő befejezésére, beleértve a gyorsított közbeszerzési eljárás kiírásának lehetőségét is. A fővárosi cég mindezek ellenére töretlen kincstári optimizmussal állítja: „a megújult M3 metróvonal 2022 végére forgalomba helyezhető”.

Kifizetik a drága tesztet, csak szabadulhassanak a karanténból

Danó Anna
Publikálás dátuma
2020.08.06. 06:00

Fotó: Pavel Bogolepov / Népszava
Hiába reménykedtek sokan benne, egyelőre nem készítenek PCR-tesztet a budapesti reptéren. A hazatérők választhatnak a drága vizsgálatok és a karantén között, vagy trükközhetnek a kiskapukkal.
Van laborszolgáltató, ahol harmadával nőtt az önfinanszírozott vírus-tesztek száma, miután augusztus elsejétől a társadalombiztosítás már nem fizeti a külföldről hazatérők vizsgálatainak költségeit. Márpedig, ha valaki szeretne előbb szabadulni a kötelező karanténból, tesztet kell végeznie. Egy másik laborszolgáltatónál a Mikromikomed Kft.-nél hétfőn-kedden már majd annyian kértek PCR-tesztet, mint az előző héten összesen. A nagyobb szolgáltatók tapasztalatai szerint eddig néhány százan lehetnek, akik a 60-70 ezer forintos árat is készek megfizetni annak érdekében, hogy elzártságuk rövidebb legyen. A sárga vagy piros besorolású országokból érkezők ugyanis múlt szombattól kötelesek 14 napra házi karanténba vonulni. A piros besorolású országból hazatérők ennél hamarabb szabadulhatnak, ha fel tudnak mutatni két, 48 órás különbséggel elvégzett negatív PCR-tesztet. A sárga besorolású országból érkezők az első negatív PCR-teszt után elhagyhatják a karantént, de kötelező elvégezniük a második tesztet is. Viszont ahhoz, hogy valaki a karantént elhagyva elmehessen mintavételre, már rendelkeznie kell egy hatósági engedéllyel, amit kérvényeznie kell, ennek pedig 3 ezer forint a díja.
Sokak életét megkönnyítené, ha az első mintavételt rögtön elvégeznék ott, ahol a hazatérő belép az országba. Például a budapesti reptéren, ahol az ígéretek szerint fel fognak állítani egy PCR-teszteket végző egészségügyi állomást. Ám egyelőre ezzel nem érdemes tervezni: a Budapest Airport kommunikációs vezetője, Valentinyi Katalin lapunkkal azt közölte, érdeklődjünk két-három hét múlva, mert a tesztelő központ még csak tervezési fázisban van. Minden jel szerint a nyári szezonban már nem érdemes ezzel a lehetőséggel számolni. Ugyanakkor vannak kerülőutak – ezeket a Forbes magazin szombati cikkében gyűjtötte össze. Szlovákiába és Ausztriába karantén- és tesztkötelezettség is be lehet lépni például a magyar hatóságok által sárgának minősített Nagy-Britanniából, amennyiben az illető rögtön továbbutazik. Tehát aki azonnal átjön Magyarországra, az simán beutazhat Ausztriába. A nyugati határon Magyarország irányba pedig nincs semmiféle ellenőrzés, szabad tehát az út az Angliából érkezőknek, akinek egyébként kötelező lenne itthon a karantén. A kormányzati COVID-portál információs vonalán érdeklődtük arról, hogy mi a hivatalos álláspont e kiskapukkal kapcsolatban, ám a vonal túlsó végén lévő hölgy csak azt tudta mondani: „erre nincs rálátásunk”. Továbbá azt ajánlotta: az észrevételünkről tegyünk bejelentést a járványügyi hatóságnál. Arra sem sikerült választ kapnunk, hogy mely paramétereknek és milyen mértékben kell megváltozniuk ahhoz, hogy egy ország színkódja a kockázatosról biztonságosra változzon. Csak annyit mondtak, hogy erről az országos tisztifőorvos, illetve a kormány rendelkezik. Kérdéseinket elküldtük a kormány járványközpontjába is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Koronavírus: Sárga besorolású lett Spanyolország

MTI
Publikálás dátuma
2020.08.05. 22:21
S
Fotó: Frédéric Scheiber / AFP/Hans Lucas
A koronavírus-fertőzés miatt zöldből sárga besorolású lett Spanyolország - az erről szóló országos tisztifőorvosi határozat a Hivatalos Értesítő szerdai számában jelent meg.
A határozat péntektől hatályos. E szerint Spanyolországban a koronavírus-fertőzöttség és a kockázat már nem alacsony, ezért zöld helyett sárga jelzésű lett az európai uniós tagállam. Az aktuális fertőzöttségi mértéke ugyanakkor kevésbé súlyosnak tekinthető, ez indokolja az ország sárga besorolását. A koronavírus külföldről történő behurcolásának veszélye miatt elrendelt beutazási korlátozások július 15-én léptek hatályba. A járványügyi készültségi időszak utazási korlátozásairól szóló kormányrendelet a koronavírus-járvány súlyossága szempontjából három - vörös, sárga és zöld - kategóriába sorolja az államokat, és ennek megfelelően rendelkezik az onnan érkezők határátlépésének korlátozásáról. Azon országok, amelyek Covid-19 betegséggel való aktuális fertőzöttségi mértéke súlyos, piros jelzést kaptak. Ezek: Albán Köztársaság, Bosznia-Hercegovina, Fehérorosz Köztársaság, Koszovói Köztársaság, Észak-macedón Köztársaság, Moldova, Montenegró, Ukrajna, továbbá a legtöbb ázsiai, amerikai és az összes afrikai és ausztráliai ország. Azon országok, amelyek aktuális fertőzöttségi mértéke kevésbé súlyos, sárga jelzést kaptak. Európában: Bulgária, Egyesült Királyság, Norvégia, Oroszországi Föderáció, Románia, Szerb Köztársaság, Svéd Királyság; Ázsiában: Japán, Kínai Népköztársaság; Amerikában: az Egyesült Államok és Kanada. Azokat az országokat, amelyek sem sárga, sem piros jelzést nem kaptak, zöld kategóriába sorolták. A zöld kategória esetében a fertőzöttség és a kockázat is alacsony, a belépés vállalható. Külön szabályok vonatkoznak a magyar állampolgárokra és hozzátartozóikra, illetve a nem magyarokra. Magyar állampolgár zöld jelzésű országból kontroll nélkül léphet be; sárga vagy piros jelzésű országból belépve a határon egészségügyi ellenőrzés alá vetik és 14 napos karanténba kell vonulnia. Ez alól kivételt az jelent, ha a megelőző 5 napban 48 óra időeltéréssel két negatív koronavírustesztet tud hitelt érdemlően felmutatni. A sárga jelzésű országból érkező magyar állampolgár az első koronavírustesztet követően szabadulhat a karanténból, míg vörös jelzésű ország esetében két negatív tesztre van ehhez szükség. Nem magyar állampolgárok esetén sárga jelzésű ország állampolgárai ugyanolyan feltételekkel léphetnek be, mint a magyar állampolgárok, vörös jelzésű országból történő belépésre viszont nincs lehetőség. A koronavirus.gov.hu-n korábban azt írták: a besorolás komplex szempontok alapján, az uniós besoroláshoz igazodik, valamint az adott országok aktuális fertőzöttségi viszonyai, járványügyi tendenciái és a Magyarországra való kockázatát veszi figyelembe. Az országok besorolását hetente felülvizsgálják, a kormány, illetve az országos tisztifőorvos a járványügyi helyzetnek megfelelően szükség esetén módosítja.