Előfizetés

Koronavírusos egy közreműködő, két hétig elmaradnak az Átrium előadásai

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.08.25. 12:51

Fotó: Facebook/Átrium
Pozitív lett a tesztje a vasárnapi előadás egyik résztvevőjének.
Az Átrium Facebook-oldalán kedd délelőtt tette közzé, hogy a vasárnapi Őrült Nők Ketrece című előadás egyik közreműködőjének hétfőn elvégzett Covid-tesztje pozitív lett. Mint írták, a színház értesítette a járványügyi hatóságokat, és úgy döntöttek, a következő két hétben elmaradnak az előadások, amelyek pótlásáról később adnak tájékoztatást. 
"A hatóság tájékoztatása alapján nézőink nem számítanak közvetlen kontaktnak, mindazonáltal aki bármilyen tünetet észlel magán, kérjük, azonnal jelezze telefonon háziorvosának vagy a koronavirus.gov.hu oldalon található elérhetőségeken" – olvasható az Átrium közleményében.
Mint megírtuk, a múlt héten a Vígszínház egy külsős művészének lett pozitív a PCR-tesztje, ezért szeptember 4-ig nem tartanak előadásokat a Pesti Színházban sem. Mivel egy színészük is próbált a Vígszínházban, a Budapesti Operettszínház is lemondta a hétvégi előadásokat.

Még a világháborúban sem némult el ilyen hosszan a Berlini Filharmonikusok, amelyik most negyedházra számíthat

Tölgyesi Gábor
Publikálás dátuma
2020.08.25. 11:30

Fotó: Stephan Rabold
A zenekar vesztesége mintegy 10 milliárd euróra becsülhető.
Ideértve a két világháborút is, az elmúlt fél évben a leghosszabb kényszerszünetét élte meg a világjárvány miatt az idén 138 éves Berlini Filharmonikusok. Igaz, három alkalommal – a közönség fizikai jelenléte nélkül, kamerák előtt – mégis megtörhette a csendet a Digitális Hangversenyteremben. A fizető közönség a koncerteket online követhette figyelemmel, ennek a streaming szolgáltatásnak hétszázezer előfizetője van a világ minden pontjáról. A hangsúlyos digitális jelenlét fontos, de nem elégséges – szűrték el a tanulságot az elmúlt hónapokban a múzeumok és galériák, de ez érvényes minden előadó-művészeti ágra, együttesre. Az olyan nagy, világhírű zenekarokra is, mint a Berlini Filharmonikusok, amely eddig tízmillió eurós veszteséget könyvelt el. A zenekar költségvetésének mintegy hatvan százaléka saját bevételből, azaz koncertek és a vezetett koncerttermi túrák jegyeladásából származik, amire most nem támaszkodhatott, és hiába kezdi meg új évadát, a hiánya év végére akár húszmillió euró is lehet. (Berlin városa és Monika Grütters kulturális miniszter mindenesetre segítséget ígért.) A program művészeti kereteit a biztonsági előírások szabták meg. A vonósok egymástól másfél méteres távolságra ülhetnek, a fúvósok két méterre – ha 21 fúvós vesz részt a koncerten, akkor összesen 67 muzsikus ülhet a Philharmonie Berlin nagytermében. Itt elvileg 2440 fős publikum lehetne jelen, most azonban a biztonsági előírások miatt – minden második sort üresen hagynak, és csak minden harmadik széken ülhetnek – csak 667 fős lehet a közönség, azaz egy-egy koncert negyedházzal mehet. A jegyeket online lehet megvenni, a hallgatóság időpontot kap a beengedésre, ám ha késik a megadott beengedési pontról, akkor elbukta a koncertet: szünet nélküli, maximum másfél órás hangversenyek lesznek, büfé és ruhatár nélkül. A zenekari korlátozásokat érte kritika: kétségesnek tartják, hogy egy zenekari árokban ülő együttes nagyobb fertőzésveszélyt jelentene az emberekre, mint a közlekedési eszközökön és épületekben működő légkondicionálás. Az augusztus 28-i évadnyitó koncertre így is minden jegy elkelt, a berliniek vezető karmesterükkel, az orosz-osztrák Kirill Petrenkóval Johannes Brahms IV. szimfóniáját, valamint Arnold Schönberg Megdicsőült éjszakáját fogják játszani – utóbbit Anton Webern Passacagliája helyett. A tervezett Webern-darabhoz több mint 21 fúvós kellett volna, így most „csak” 15 fúvós kell, ennek köszönhetően a hegedű első szólamban 13 muzsikus vehet részt. Az egyelőre csak október végéig meghirdetett program – ami egy mindig hosszú távra tervező zenekar életében külön nehézség – ilyen szempontok alapján módosult: Bruckner III. szimfóniája helyett Brahms II. szerenádja, Sztravinszkij Petruskája helyett Bartók Divertimentója lesz – a program a kamarazenei irányba tendál. Eddig a jegyek több mint egyharmada kelt el október végéig. A Német Zenekari Egyesület egyébként nemrégiben azt javasolta, a független együttesek bérleti díját engedjék el. Ám az érintettek úgy gondolják, egy ilyen engedmény sem kompenzálná a veszteségeiket, tekintettel a művészek és a személyzet bérezésére, valamint a koncerttermek rezsiköltségeire. 

A Cipollák örökké köztünk élnek

Balogh Gyula
Publikálás dátuma
2020.08.25. 11:00

Mozart Don Giovanni című operájával zárult az idei Zempléni Fesztivál, amely változatos, többnyire magas színvonalú programjaival csaknem tizenötezer nézőt szólított meg.
Varázslással indult Mozart Don Giovanni című operája a sárospataki sportcentrumban, amelyet a Zempléni Fesztivál záróprodukciójaként rendeztek meg. A zárt térben a lelátóra, illetve a nézőtérre szellősen, minden második helyre ülhettünk az óvatosság kedvéért. Hábetler András rendezése, amely eredetileg márciusra készült a Müpába, viszont egyáltalán nem óvatoskodó. Vaskosan kezd, hiszen Don Giovanni (Kálmán Péter) első gesztusként egy bűvészládából nővé változtatja szolgáját Leporellót (Cser Krisztiánt), aki csillogó ruhában az egészet kifejezetten unja, már most. Mondhatnánk, mi lesz később? Merthogy a rendezői koncepció szerint Don Giovanni nem csak nőfaló, hanem mágus is. Női szívekkel bűvészkedik folyamatosan és gyakorlatilag mindenkit manipulál, aki csak az útjába kerül. Bűvészládája és a trükkjeihez szükséges kellékei mindig nála vannak. A tér is erre épül, (Díszlet, jelmez: Árva Nóta.) Sok titokdoboz, csupa kulissza, el lehet bennük rejtőzni és arra is jó, hogy megfigyeljék egymást a szereplők. A valóságos tér mögött megbújik egy másik, és hogy melyik az igazi, arról lehetne hosszasan vitatkozni. A ruhák a múlt század húszas-harmincas éveit idézik. Kálmán Péter pedig mintha Thomas Mann Marió és a varázslójából lépett volna ki, Cipollaként mindenkit a bűvkörében tart. Ez jelenti az igazi hatalmát. Elcsábít, behálóz, aztán kegyetlenül eldobja az áldozatát. Hábetler András erre építi a játékot és arra, hogy úgy látszik szükségünk van Cipollákra, nem tudunk nélkülük létezni. Az operaénekes-rendező jól ismeri Mozart zenéjét és képes összhangba hozni a színházi hatással. Viszonyokat kapunk a színpadon, méghozzá apró megfigyelésekkel, finom megoldásokkal együtt. Mindennek az elejét és a visszáját is és semmi sem fekete-fehér. Nagyszerű és összeszokott az énekesi csapat. A már említett Kálmán Péter, aki énekelte már a szerepet, önmagát is képes újra és újra meglepni, állandóan új színekkel gazdagítja a figurát, miközben kissé zárójelbe is teszi azt. Aztán újra kénytelenek vagyunk őt komolyan venni. Cser Krisztián Leporellója egyszerre győztes és vesztes. Átlát ugyan a főnökén, de nem áll fel, próbálja a maga számára a legtöbbet kihozni ebből a szituációból. A nők Donna Anna (Miksch Adrienn), Donna Elvira (Fodor Beatrix), és Zerlina (Balga Gabriella) mindannyian erős karakterek, még akkor is, ha Don Giovanni csábításának nem tudnak ellenállni. Aztán pedig jól bevált taktikákkal már akinek van, igyekszik visszaszerezni párját. És vissza is szerzi. A férfiak közül Don Ottavio (Szerekován János), mint egy idősebb barát jelenik meg és képes rendkívül visszafogottan, mégis drámaian énekelni. Gábor Géza kormányzóként, illetve később a kormányzó szobraként kellően határozott. Masetto (Sándor Csaba) komoly fiatal tehetségként tűnik fel a parasztfiú szerepében. A végén Don Giovanni elnyeri büntetését, vagy egyszerűen eltünteti magát a varázsdobozból. Annál is inkább, mert miután meghalt, a tapsrendben beül a karmester Guido Mancusi helyére, aki egyébként remekül dirigálta a Budafoki Dohnányi Zenekart. Az opera szövegének utolsó két sorát pedig már Don Giovanni vezényli a szereplőknek: „ A rossz végül pórul jár, /Gonosz élet, gonosz halál hangzik el”. Óhatatlanul arra gondolhatunk, hogy a Cipollák örökké köztünk élnek.

A kastélykoncerttől a Katlanig

Nagyon sok fesztivál elmaradt a járványhelyzet miatt, a Zempléni Fesztivál az egyik kivétel, amelyet a szervezők meg tudtak rendezni. Turjányi Miklós igazgató és Hollerung Gábor művészeti vezető úgy döntött, lebonyolítják a fesztivált. Figyeltek a szabályokra és a meglévő keretek között lemondások nélkül a teljes, tíz napos programot abszolválták. A záróhétvége jól tükrözte a fesztivál sokszínűségűt és nem utolsósorban a minőségre való törekvést. A tematikus napoknak a sorozat utolsó időszakában Mád és Tolcsva adott helyet. Mindkét település református templomában fellépett Megyesi Schwartz Lúcia és az Ábrahám Consort barokk mesterművekkel. Sátoraljaújhelyen Várdai István és a Liszt Ferenc Zenekar adott koncertet, Dvořák, Schumann és Beethoven műveit szólaltatták meg. Hollerung Gábor a közkedvelt Megérthető zene című sorozatában ezúttal Händel Messiás című oratóriumának a második részét elemezte, szokásosan, nem is akárhogyan. A világhírű zongoraművészünk Várjon Dénes Tarcalon az impozáns Gróf Degenfeld Szőlőbirtok és Kastélyszálló „Manipulációs terében” mindenféle manipuláció nélkül játszott Beethoven, Schumann és Bartók darabokat. Rúzsa Magdi pedig megtöltötte a Tokaji Fesztiválkatlant, koncertje telt házat, kétezer ötszáz nézőt vonzott.