A kabinet támogatja Budapestet, hogy környezetbarát járműveket vásárolhasson – jelent meg a friss Magyar Közlönyben a kormány döntése. A határozat – amely szokatlan módon afféle pártközleményként felsorolja, mekkora összeggel támogatta a kabinet a fővárosi járműbeszerzéseket az utóbbi években – azt is pontosan meghatározza, mit kellene „haladéktalanul” vásárolnia Budapestnek.
Eszerint 51 környezetbarát trolibuszt és 51 villamost tart szükségesnek beszerezni. A fedezetet illetően sajátos fordulatot vesz a kormányhatározat: a kabinet szerint ugyanis a járműveket abból a 61 milliárd forintos, járműbeszerzésekre is felhasználható hitelkeretből kellene állni, amit az Európai Beruházási Banktól (EBB) kért – a kormányzat jóváhagyásával – a főváros. Vagyis a kormány valójában arról hozott döntést, hogy a főváros mire költse el saját pénzét.
– reagált a kormányhatározatra Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a Facebookon. Szerinte ugyanis a látszat ellenére a kormány valójában nem elősegíti, hanem épp ellenkezőleg, „meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését.”
A főpolgármester szerint az az EBB-hitelkeret, amit most járművekre költene a kormány, "már kötött, jelentős részben Tarlós István idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza.” Mint írta, ez lenne a fedezete például a Lánchíd, a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésének. „Akkor tehát a kormány ezektől is megfosztaná Budapestet?” – fogalmazott Karácsony. A főpolgármester kitért arra is: a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat „tárgyalt le” az EBB-vel, valójában már visszatérítendő európai támogatásról van szó.
– utalt a főpolgármester arra, hogy ezt a megállapodást nem segíti a kormány.