Budapest;parkolás;

- Parkolási cselek a fővárosban

Kiskapukat keresnek a kerületi önkormányzatok az ingyenessé tett parkolás okozta közlekedési káosz és a lakossági elégedetlenség csökkentésére.

A járványügyi korlátozó intézkedések margóján – közlekedési szakemberek és önkormányzati politikusok számára egyaránt indokolatlanul – november 4-től az Orbán-kormány ismét ingyenessé tette a parkolást a nagyvárosokban. Budapest ellenzéki kerületei egyértelműen sarcolásként élik meg a döntést, ami százmilliós, esetenként akár milliárdos bevételkiesést jelent.

Ráadásul akad egy másik járulékos kár: a fertőzés miatti félelem miatt amúgy is többen ülnek autóba, amit az engedmény még vonzóbbá tett. Csakhogy ettől nem lett több hely a közterületeken – a parkolóházakban és a mélygarázsokban pedig továbbra is fizetni kell –, így az autósoknak egyre többet kell keringeniük üres helyet keresve. A rendelkezés különösen hátrányos a belső kerületekben élőknek. Egyre többen panaszkodnak az önkormányzatoknál, valamiféle megoldást követelve. A kerületi képviselő-testületek lázas fejtörésbe kezdtek. 

Egy Nyugat-Európában jól ismert gyakorlatot honosít meg Terézváros önkormányzata. A kerületben lévő parkolóhelyek 30 százalékát hamarosan kizárólag a VI. kerület lakói használhatják 18 órától reggel 7 óráig. Már elkészült a forgalomtechnikai terv, most következik a szükséges engedélyeztetés, a táblák gyártása, kihelyezése – válaszolta a Népszava bevezetés idejét firtató kérdésére a kerületi önkormányzat. 

A lakossági parkolás reformján az új, Soproni Tamás (Momentum) vezette terézvárosi önkormányzat már tavaly ősszel, hivatalba lépésekor elkezdett dolgozni, hiszen itt - belvárosi kerületként - óriási a forgalom, rengetegen érkeznek ide autóval külső kerületekből, agglomerációból, viszont kevés a parkolóhely, így a parkolás örök probléma a kerületben élőknek. Az önkormányzat által üzemeltetett 6707 parkolóhelyre az idén 8054 lakossági várakozási engedélyt adtak ki.

A parkolási káoszt felszámolásának első lépéseként az önkormányzat tavaly novemberben 33 parkolóhelyet adott vissza az autósoknak, amelyek korábban az orosz kereskedelmi képviselet, illetve a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) kizárólagos használatában voltak, illetve az önkormányzat elkezdett dolgozni egy átfogó lakossági parkolást könnyítő terven is. A járvány miatt kihirdetett ingyenes parkolás tapasztalatai igazolják a reform szükségességét és sürgősségét, de a parkolási reform a pandémia után is megmarad. 

A lakossági parkolóhelyek használatára a terézvárosiak által igényelhető éves várakozási engedéllyel (éves matrica) rendelkezők lesznek jogosultak. Az autók rendszáma alapján egyszerűen megállapítható, hogy az adott jármű tulajdonos rendelkezik-e ezzel, vagy nem. A kerület a fokozatosság elve alapján a széles körű tájékoztatást követően (online felületek, plakát, szórólap valamennyi Terézvárosban parkoló gépjárműre stb.) először csak figyelmeztet, majd később a szabálysértési törvény és a KRESZ iránymutatása alapján bünteti a „külsős” gépjármű üzembentartóját.

Súlyos a helyzet a XIII. kerületben is. A kerületben az általános fővárosi gyakorlat szerint eleve több parkolási engedélyt osztanak ki évente, mint amennyit parkolóhely van. A 29328 közterületi beállóra az idén 32154 engedélyt adtak ki. Erre a helyzetre nehezedett rá az ingyenesség keltette káosz. A megnövekedett autómennyiségből adódó konfliktusok a kerület teljes területén gondot jelentenek. Az önkormányzat szerint egyértelműen bebizonyosodott, hogy a fizetős parkolás hatékony forgalomszabályozó eszköz. Tóth József (MSZP), XIII. kerületi polgármester levélben fordult Karácsony Gergelyhez, azt kérve a főpolgármestertől, hogy fontolja meg - győri minta alapján - a korlátozott várakozási övezetek kijelölését. Ezekben az övezetekben csak az önkormányzat által kiadott "parkolási matricákkal" lehetne parkolni. Az ehhez szükséges intézkedések megtétele Budapesten a fővárosi önkormányzat hatásköre. 

A helyzet megoldásán a ferencvárosi önkormányzatnál is dolgoznak. (A IX. kerületben lévő 7928 fizetős parkolóhelyre az idén 9416 lakossági engedélyt adtak ki.) A cél itt is az, hogy a helyi lakosokat előnyben részesítsék. 

Józsefváros önkormányzata az V. és a XIII. kerülethez hasonlatosan korlátozott várakozási zónák kijelölését kérte Karácsony Gergelytől. A VIII. kerületben a 11 ezer közterületi helyre 13 ezer engedélyt adta ki idén. A belvárosi részeken a helyzet immáron kaotikus, az ott lakóknak 20-30 percbe is telik, mire parkolóhelyet találnak. Ráadásul az ingyenességet sokan úgy értelmezik, hogy ez a szabálytalan várakozásra is lehetőséget ad. A Teleki téri mérőállomás adatai pedig azt mutatják, hogy a légszennyezettséget tekintve Józsefvárosban a legrosszabb a helyzet. 

A szakember szerint az önkéntes tesztprogramra fel van készülve a rendszer.