Előfizetés

Meghalt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.11.21. 15:49

Fotó: Shutterstock
A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész 73 éves volt.
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Mihály Tamás, az Omega együttes Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas basszusgitárosa elhunyt.

 - osztotta meg a szomorú hírt közösségi oldalán a zenekar.  Meghatározó alakja volt a hazai rockzenének, az Omega mellett szólólemezei és színpadi művei is maradandóak. Emlékét örökre megőrizzük - búcsúzik az együttes egykori tagjától.
Mihály Tamás 1967-től volt az Omega együttes tagja. Presser Gáborral nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az Omega a magyar beategyüttesek élvonalába került. Presser Gábor kilépése után a legtöbb Omega-dalt ő írta.  1983-ban szólóalbumot készített Szintetizátor-varázs címmel, amelyen Liszt Ferenc és Richard Wagner szerzeményeit dolgozta fel. Ő komponálta 2006-ban az 1956-os forradalom jubileumára készült 56 csepp vér című musical zenéjét. Munkásságát 1987-ben Liszt Ferenc-díjjal, 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével, 2000-ben Huszka Jenő-díjjal, 2007-ben Artisjus-díjjal ismerték el, majd 2013-ban az Omega együttes tagjaként megosztva Kossuth-díjat kapott. 2014-ben Basszus! Omega! Egy életre szól címmel könyvet írt az együttes történetéről.
Benkő László, az Omega alapítója kedden, hosszan tartó súlyos betegség után halt meg.

Kultúra karanténban otthon

Népszava
Publikálás dátuma
2020.11.21. 11:00

A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk ezen a hasábon.

Závada Pállal zenéről és irodalomról

Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művének világát idézi fel idén a Zeneakadémia, internetes közvetítésekkel megrendezett kamara.hu fesztiválja. A Simon Izabella és Várjon Dénes művészeti vezetők által szervezett program keretében vasárnap a Hatszemközt című beszélgetésre várják az érdeklődőket, melynek vendége a Kossuth-, József Attila- és Prima Primissima díjas író, Závada Pál lesz. A szerző regényeiben az emberi sorsokat és lelkeket kutatja és elemzi, így kapcsolódik a fesztivál idei témájához, és fő üzenetéhez: a belső utazás fontosságához. A program során Érdi Tamás Debussy-műveket játszik zongorán. Jegyek a www.jegy.hu oldalon kaphatók. Zeneakadémia Koncertközpont, online stream, 17:00   

Könnyek a zongorán

Szombat este nyolc órától online közvetíti Könnyek című koncertjét a Pannon Filharmonikusok a pécsi Kodály Központból. Az est karmestere Varga Gilbert, a szólista Bogányi Gergely Kossuth- és Liszt-díjas zongoraművész lesz, aki a magyar mérnökökkel kifejlesztett Bogányi-zongorán játssza majd Mozart c-moll zongoraversenyét. A koncerten elhangzik továbbá Gabriel Fauré Pavane című darabja, és Georges Bizet I. (C-dúr) szimfóniája. A jegyvásárlásra a www.jegy.hu felületén van lehetőség. Kodály Központ, online stream, 20:00

Csokoládé és némi romantika

Lansquenet álmos, régimódi francia kisváros, ahol szinte megállt az idő. Mígnem 1959-ben felbukkan a településen egy lányával látszólag céltalanul utazgató, Vianne Rocher nevű nő, aki csokoládéboltot nyit. Ez aztán egy csapásra változást hoz a helyiek életében. A Joanne Harris regényén alapuló Csokoládé című film 2000-ben jelent meg Juliette Binoche és Johnny Depp főszereplésével. Az angol–amerikai romantikus vígjáték szombat este 9 órától látható a Film Café műsorán. Film Café, 21:00  

Rombolás és bánat a kirakatokban

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2020.11.21. 10:30

Fotó: Béres Márton / Népszava
A Toldi Mozi, a Gerbeaud Cukrászda és egy szálloda kirakatába költözött tizenkét kelet-európai képzőművész munkája.
Ha valaki szombat este nyolcig végigsétálna a Király utcán, és a 27. szám alatti két torz testű figurát látna a kirakatban, az ne lepődjön meg. A furcsa lények ugyanis nem a rémisztgetés céljával kerültek az üveg mögé, hanem ők is a Flash Show nevű rendezvény „résztvevői”, vagyis Péli Barna szobrászművész purhabból készült alkotásai, amelyek még tizenegy másik alkotó munkáival együtt tekinthetők meg Budapest ötödik és hetedik kerületének különböző kirakataiban. A Flash Show mint művészeti projekt ugyanis fityiszt mutat a pandémiának, hiszen lehetőséget teremt a műkedvelő közönségnek, hogy a bezárt múzeumok helyett a belvárosi utcákat járva élvezhesse a közép-kelet-európai alkotók legfrissebb alkotásait. A művészeti „túra” rendhagyó ötletével két fiatal kurátor, Kígyós Fruzsina esztéta és Nagy Alexandra kulturális menedzser rukkolt elő, mondván az utca embere a kirakatok előtt megállva nem veszik el az ingerek sokaságában, és tényleg az alkotásokra koncentrál, miközben megismerkedik a régió feltörekvő generációjával. Merthogy a két kurátor a tizenkét galéria és egy tucat alkotó kiválasztásakor gondos munkával szelektálta a neveket. Persze ők is máshogy álmodták meg a Flash Show-t, a 2019-es tervezéskor még egy háromnapos nyüzsgő eseményt akartak létrehozni látványos performanszokkal a Petőfi Irodalmi Múzeum palotatermeiben, a pandémia viszont keresztülhúzta a számításukat. A kiválasztott műveket azonban mégsem akarták az online térbe költöztetni, helyette előálltak egy új tervvel, és ekkor jöttek a kirakatok. A Flash Show alkotásai bár különbözőek, a közös nevezőjük a kelet-európaiság, mivel mindegyik mű egy-egy, a régióra jellemző kérdést, problémát vagy jelenséget feszeget. A Tallinban alkotó Alexei Gordin kirakatba tett „Gazdag műgyűjtők” című ironikus videómunkájában például arra keresi a választ, hogy vajon léteznek-e tehetős mecénások a régióban, így el is indul útjára, hogy megkeresse őket, méghozzá a térség jellemző tájain, úgymint elhagyatott ipartelepen, szétgraffitizett alagútban vagy rozsdától szétmart vasúti kocsikban. A lengyel Ada Zielińska szintén a jelenre koncentrál, ő a Propaganda Galéria nagyméretű fotóján egy drónnal örökíti meg magát, ahogy a naplementében egy felhőkarcoló üvegén át néz ki pizsamában, mögötte síkképernyős tévével, jelezve: számára így telik az otthoni munka. Van persze, aki nem egy konkrét problémára, hanem magára az emberi létezésre kérdez rá. A Borsos Lőrinc művészpáros, azaz Lőrinc Lilla és Borsos János például a bibliai Jób könyve kapcsán filozofál el az egyént érő szenvedéseken. Mindezt elég kreatívan: a Glassyard Galéria kirakatát fényes, fekete zománcfestékkel vonták be, amelyre a Teremtő véget nem érő bocsánatkérését vágták bele (Neverending Sorry), amelynek betűin keresztül ha benézünk a kirakatba, mindenfelé szétdobált háztartási tárgyakat láthatunk – a páros így reflektál jelenünk totális káoszára és egyben a Jób könyvének végén megjelenő hatalmas forgószélre. Szintén a pusztítás a motívuma a Gerbeaud Cukrászda kirakatába helyezett Selma Selman videoinstallációjának, melyben a Boszniában született, roma származású és jelenleg New Yorkban élő művész az őt ért megkülönböztetések miatt és kivált a női emancipáció jegyében végez performanszot, azaz tűzoltócsákánnyal szétver egy félteremnyi porszívót az acb Galéria terében. A háztartási eszköz ugyanis Selman olvasatában a több mint egy évszázados megjelenése óta a háziasszonyok rabszolgaságával fonódik össze.

Infó:

Helyszínek: Toldi Klub Gerbeaud Cukrászda Király utca 27. Vitkovics Mihály utca 3-5. Mercure Hotel (Kálvin tér) Weboldal: flashshow.art